Jag hade länge velat ha en liten snövessla,kraven jag hade va att den skulle vara så pass liten att den tar sig fram på skoterleder.Jag fastnade för en Bombi,jag hade under ett år sett en handfull på blocket men jag hade inte tagit tag i saken.
Men en sommardag så bestämde jag mig så jag tog kontakt med bilregistret och begärde ett urdrag på alla registrerade Bombi i sverige,det fanns ca 30st.
Så en dag tog jag och en kompis med oss listan på maskiner och drog iväg norrut och efter vägen ringde vi till ägarna och dom som va intresserad att sälja åkte vi hem till.
Alla va väldigt tillmötesgående och lite förvånad att någon okänd ringer och vill köpa deras maskin.
Det fanns 1 maskin på listan som bara hade 1 ägare! Den va av årsmodell -81 så jag ringde upp honom och det va en mycket trevlig farbror på 80+ som svarade.Jodå han hade maskinen och den va till salu.
Han berättade att han köpt den ny för att användas som skidspårdragare i Jorm,den va utrustad med hyraulik med schaktblad ifram och slätbräda i bak.han hade även både sommar och vinterband till den och den hade endast gått 350 timmar ca 180mil.
Det lät helt perfekt så vi åkte hem till honom och där stod maskinen utkörd på en åker.
Där hade den stått sen länge och den hade blivit lite ett med naturen.Den gick inte att starta men vi gjorde affär och wincha på den på vagnen och nöjd och glad drog vi hemåt.
Original Brochure
http://www.forumsforums.com/3_9/showthread.php?t=8184
Hämtning
Den hade stått väldigt länge så väder och vind hade satt sina spår på den.
Hade väl tänkt att bara serva den lite och åka med den som den är men upptäckten av en trasig drivaxel fick det hela att spåra.
Så den åkte in i garaget och demonteringen påbörjades.
Så här ser schaktbladet ut.Det sitter även en slätbräda monterad i bak.
Drivhjulen var det inte mycket kvar av så nya beställdes från staterna
Även bromsband och drivhjulslagerna byttes ut
Bandspännarna renoverades,det är enkel konstruktion man bara pumpar i fett tills man har önskad spänning.
Men en sommardag så bestämde jag mig så jag tog kontakt med bilregistret och begärde ett urdrag på alla registrerade Bombi i sverige,det fanns ca 30st.
Så en dag tog jag och en kompis med oss listan på maskiner och drog iväg norrut och efter vägen ringde vi till ägarna och dom som va intresserad att sälja åkte vi hem till.
Alla va väldigt tillmötesgående och lite förvånad att någon okänd ringer och vill köpa deras maskin.
Det fanns 1 maskin på listan som bara hade 1 ägare! Den va av årsmodell -81 så jag ringde upp honom och det va en mycket trevlig farbror på 80+ som svarade.Jodå han hade maskinen och den va till salu.
Han berättade att han köpt den ny för att användas som skidspårdragare i Jorm,den va utrustad med hyraulik med schaktblad ifram och slätbräda i bak.han hade även både sommar och vinterband till den och den hade endast gått 350 timmar ca 180mil.
Det lät helt perfekt så vi åkte hem till honom och där stod maskinen utkörd på en åker.
Där hade den stått sen länge och den hade blivit lite ett med naturen.Den gick inte att starta men vi gjorde affär och wincha på den på vagnen och nöjd och glad drog vi hemåt.
Original Brochure
http://www.forumsforums.com/3_9/showthread.php?t=8184
Hämtning
Den hade stått väldigt länge så väder och vind hade satt sina spår på den.
Hade väl tänkt att bara serva den lite och åka med den som den är men upptäckten av en trasig drivaxel fick det hela att spåra.
Så den åkte in i garaget och demonteringen påbörjades.
Så här ser schaktbladet ut.Det sitter även en slätbräda monterad i bak.
Drivhjulen var det inte mycket kvar av så nya beställdes från staterna
Även bromsband och drivhjulslagerna byttes ut
Bandspännarna renoverades,det är enkel konstruktion man bara pumpar i fett tills man har önskad spänning.
Last edited: