pro open topp rs hjälp

skidoors

Medlem
26 okt 2013
22
1
1
Tjena.
följde me ett pro kit till skotern ja köpte och har ingen aning vad det är för förbränningsrum i toppen som följde med. vill helst kunna köra 98okt då jag inte ska tävla.

hört att man ska ta cylindervolymen + förbränningsrummets volym/förbränningsrummets volym=kompförhållande.

de ja undrar är hu jag räknar ut förbränningsrummets volym?

Tacksam försvar!

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
eller finns det ens mod förbrännings rum för 98 oktan ?
Du kollar det genom att montera locket på maskinen och ställ kolven i topp (tdc). Innan du mont locket så stryk ett tunt lager fett runtom i cylindern upptill för extra tätning,dra sedan upp kolven i topp och stryk bort överflödigt fett. Därefter kan du mont locket och häll i disel eller lacknafta genom tändstiftshålet. Baltazar timglas med noga cl gradering är bäst men alla typer av noga cl graderingsmått duger,,det går i ca 32-35cl.

Du fyller upp till topp av tändstiftsgänga men räknar sedan bort 2cl som gängan innehåller. Där har du måttet och du räknar som du beskrev.

Om du uppger måttet här och helst visar en bild på förbränningsutrymmet så kan vi spåna på vilket bränsle den ska gå på. Om du har tur står det siffror på komp-f inne i locket, de är isåfall vänt in mot vattenkanaler.
Om förbränningsrummet är löstagbart och helt på tok för högt komp-f så kan jag svarva om det till trial vänligare mått för 95 eller 98 okt Pma volymen för jag kan glömma bort denna tråd.

Last edited:

skidoors

Medlem
26 okt 2013
22
1
1
Ok men jag tror jag kör med standard rum än så länge. Det var skrivet på dom men de var omöjligt att se. Ska definitivt mäta upp dom och kolla så tack för tipset :)