Tips för en nybliven skoterägare

Kajlie

Medlem
9 jan 2014
32
0
1
Hara
Hej!
Första posten, wohooo!

Köpte min första skoter i sommras och har nu tagit ut den och kört första turen (första turen någonsin på en skoter ska tilläggas).
Så jag kan således absolut 0 om skotrar. Jag vet hur man startar och gasar typ :)
Eftersom jag vill underhålla den så mycket jag bara kan för att försöka undvika skruvande eftersom jag förmodligen är sämst på det så undrar jag om ni kan ge mig några tips på hur den kan underhållas under säsongens gång.
Det är en Ski-Doo BCX 2013 och den har gått ca 430 mil.
Den blev servad precis innan jag hämtade den i våras.

En annan fråga som jag har funderat på är om man behöver isrivare. Kör mest led nu i början till jag har fått koll på allt.

Tack på förhand!
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Välkommen! :)

Brukar stå rätt bra i instruktionsboken om periodiskt underhåll...med scheman odyl.

Men under säsong är det inte så mycket att fundera på om den var nyservad. Se till att det är påfyllt med 2T-olja. Kolla remmens kondition efter sprickor odyl, se att den ligger rätt på sekundärvariatorn och så. Se till att du har en inkörd reservrem. Öva och byt rem några gånger, så du klarar det 'ute i fält' i krångligare lägen. Kolla kedjespänning nån gång då och då. Smörja boggin några gånger om du känner dig ambitiös. Ladda batteriet nån gång om du känner dig ambitiös. Om det är mycket snö och issörja i boggin efter körning, ha bort det medans det är löst så det inte fryser ihop till nästa färd. Lyft skotern ibak och dunka ner den i backen några gånger, evt sätt upp bakbygeln/dragkroken på en lämpligt hög plankstump edyl* så mattan går fritt och gasa runt mattan i luften lite granna för att rensa bort lös snö. Hopfrusen boggi är inget kul när man står där och är ivrig att ge sig ut. Men du kanske har den i varmgarage!? :cool:

*var noga så det du väljer att palla upp med står stabilt...så inte skotern far åt sidan och reser iväg när du luftgasar med mattan...jag använder en liten rektangulär varupall som står på högkant på sin långsida

Isrivare är inte dumt om du kör mest i maklig takt på leder, speciellt denna vinter med dåligt med snö. Hindrar varmgång och kanske ffa...sparar slides.
 
Last edited:

Kajlie

Medlem
9 jan 2014
32
0
1
Hara
Välkommen! :)

Brukar stå rätt bra i instruktionsboken om periodiskt underhåll...med scheman odyl.

Men under säsong är det inte så mycket att fundera på om den var nyservad. Se till att det är påfyllt med 2T-olja. Kolla remmens kondition efter sprickor odyl, se att den ligger rätt på sekundärvariatorn och så. Se till att du har en inkörd reservrem. Öva och byt rem några gånger, så du klarar det 'ute i fält' i krångligare lägen. Kolla kedjespänning nån gång då och då. Smörja boggin några gånger om du känner dig ambitiös. Ladda batteriet nån gång om du känner dig ambitiös. Om det är mycket snö och issörja i boggin efter körning, ha bort det medans det är löst så det inte fryser ihop till nästa färd. Lyft skotern ibak och dunka ner den i backen några gånger, evt sätt upp bakbygeln/dragkroken på en lämpligt hög plankstump edyl* så mattan går fritt och gasa runt mattan i luften lite granna för att rensa bort lös snö. Hopfrusen boggi är inget kul när man står där och är ivrig att ge sig ut. Men du kanske har den i varmgarage!? :cool:

*var noga så det du väljer att palla upp med står stabilt...så inte skotern far åt sidan och reser iväg när du luftgasar med mattan...jag använder en liten rektangulär varupall som står på högkant på sin långsida

Isrivare är inte dumt om du kör mest i maklig takt på leder, speciellt denna vinter med dåligt med snö. Hindrar varmgång och kanske ffa...sparar slides.
Tack!
Och tack för bra och informativt svar! :D
Ska kolla upp lite i boken med när jag kommer hem.

Sitter kedjan inne i motorn då?
Jag har en reservrem tycker du jag ska slänga på den och köra ett par mil sen byta tillbaka igen?

En fråga till. Hur vet man att slidsen går varma? Varnar den för det eller rätt som det så packar dom ihopa bara?
 

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Sitter kedjan inne i motorn då?
Sitter på höger sida vid fotholken typ. Osäker på åt vilket håll spännaren sitter på den maskinen men den ska gå att komma åt rätt enkelt. Kolla i boken om vilken spänning det ska vara. Brukar vara något i stil med "så mycket man orkar spänna med fingrarna".

Jag har en reservrem tycker du jag ska slänga på den och köra ett par mil sen byta tillbaka igen?
Det är en bra praxis att göra så. Kör en 5-10 mil på remmen och sätt den sedan som reservrem.

Hur vet man att slidsen går varma? Varnar den för det eller rätt som det så packar dom ihopa bara?
Ingen varning för slidesen. Man brukar ibland känna att det luktar och framförallt om man åkt en bit där man misstänker dålig kylning (typ en sjö) så kan man höra hur det "fräser" från dem. Vid sådana fall, försök hitta lite snö att kyla dem i innan du stannar någon längre stund.

Jag har inte rivare på min 154" och har mycket sällan haft problem med överhettning av motorn, däremot (speciellt på våren) så får slidesen en del stryk.
 

Kajlie

Medlem
9 jan 2014
32
0
1
Hara
Sitter på höger sida vid fotholken typ. Osäker på åt vilket håll spännaren sitter på den maskinen men den ska gå att komma åt rätt enkelt. Kolla i boken om vilken spänning det ska vara. Brukar vara något i stil med "så mycket man orkar spänna med fingrarna".



Det är en bra praxis att göra så. Kör en 5-10 mil på remmen och sätt den sedan som reservrem.



Ingen varning för slidesen. Man brukar ibland känna att det luktar och framförallt om man åkt en bit där man misstänker dålig kylning (typ en sjö) så kan man höra hur det "fräser" från dem. Vid sådana fall, försök hitta lite snö att kyla dem i innan du stannar någon längre stund.

Jag har inte rivare på min 154" och har mycket sällan haft problem med överhettning av motorn, däremot (speciellt på våren) så får slidesen en del stryk.
Tack för tipsen! :)
Men är det så att isrivare river upp isen eller snön så det sprutar på slidsen? (Bara kollar om jag förstått hela konceptet rätt).
 

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
japp samt att dom även hjälper till med snösprut upp mot kylaren som sitter i tunneln så motorn få bättre kylning, men se framförallt till att ha jävligt kul när du kör och ta inga onödiga risker. Ett gympass här och där är ingen dum ide så du orkar gräva dig lös när du sitter i en driva inne i den djupaste skogen :eyebrows:
 

Kajlie

Medlem
9 jan 2014
32
0
1
Hara
Nice då hade jag förstått det rätt iallafall :)
Men om man tänker på boggin som nån skrev. Såg idag efter en tur att den var full med is och snö. Droppade skotern ett par gånger i marken men det var inte så mycket som lossnade på den.
Tog en snöborste men det var ju typ bara snön som gick bort.
Är det bara att lämna den så eller man kan göra på något annat sätt?
 

Everest340

Välkänd medlem
12 dec 2012
270
0
16
Luleå
Palla upp den bak och gasa runt mattan några sekunder så flyger det mesta iväg.
Om du inte kan ta in den i varmgarage förstås.
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Nice då hade jag förstått det rätt iallafall :)
Men om man tänker på boggin som nån skrev. Såg idag efter en tur att den var full med is och snö. Droppade skotern ett par gånger i marken men det var inte så mycket som lossnade på den.
Tog en snöborste men det var ju typ bara snön som gick bort.
Är det bara att lämna den så eller man kan göra på något annat sätt?
Du behöver inte ha den kliniskt ren från snö :blink1: Få bort tillräckligt så den inte fryser ihop bara. Nu när det har varit varmt och klabbsnö kan det ju dock bli en hel del inpackad snö i boggin, och då kan det vara värt att ta en pinne edyl och peta bort det värsta. Normaltemp-vintrar med minusgrader räcker det oftast gott att dunka ur boggin som du gjort och gasa runt mattan lite granna :)
 

Kajlie

Medlem
9 jan 2014
32
0
1
Hara
Ska helt klart kolla upp det med kolvarna!

Vad tror ni om man sätter in en liten byggfläkt ett par timmar efter man kört i släpet så all is töar? (Skotern står i ett släp med kåpa när den inte används)
Kan garantera att skotern hade stuckit iväg om jag hade försökt palla upp den :D