-07 Renegade 1000sdi låg tomgång = Äter stift?

Simbstah

Medlem
5 feb 2013
22
0
1
Vansbro
Hejsan! ber om ursäkt i förväg ifall ämnet tagits upp förut, har sökt men inte hittat något konkret.

Köpte en Renegade 1000 SDI i vintras och har inte lagt så mycket mil på den.
Grejen är att den äter stift hela tiden. Det satt BR9 i den när jag köpte den, så jag började med att använda samma sort, men efter varje resa man har haft den på släp måste man byta.
Kört den på släp 4 gånger i vinter, och varje gång när man ska lasta av den så går den igång för att dö direkt man släpper gasen och sen är den stendöd tills man byter stift.
Samma sak när man rycker igång den och låter den varmköra lite. Dör pga låg tomgång och sedan är stiften döda.

Vet att låg tomgång kan bero på skit i reedsen/spjällhuset och kommer fixa detta när jag ställer in den. Men dör stiften om skotern dör på låg tomgång? Körde med ett par helt nya br9 3 mil, sen slocknade ett av stiften. Nog för att tusenkubikarn ska vara hård på stift, men det börjar bli löjligt nu.

Köpte efter lite forskning i ämnet 2st br8ecs istället (antar att dom är varmare och bränner bort skiten bättre) men har inte åkt något efter det.

Tankar kring ämnet?

Tack på förhand!
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Den surar ner sig och släcker stiften.
Vissa skotrar har det problemet. Mjukare stift kan vara lösningen. Men det kan även vara farligt att åka med för mjuka stift. Viktigt är att absolut inte röra gasen innan den blivit varm.
Men har du för låg tomgång även om du inte rör gasen,då är det något som inte är ok
 

Simbstah

Medlem
5 feb 2013
22
0
1
Vansbro
Jo precis, det vet jag, men det är drygt att stå och hålla in gasen lite så den får bli varm, tomgången ligger på strax under 1000, hört rekomendationer på1800-2200. så det är ju åt helvete.
Angående stiften så beror det lite vart man kollar. Min lokala bildelsbutik hade br9 i sina datorer, men kollar man på internet så rekomenderar BRP br8 efter en uppdatering av mappningen. Men visst är det så att ju lägre nummer desto varmare stift?

Får hoppas skotern håller en dags åkning till då, sen blir det nedplockning!
Tänkte även lyxa till det med ett timberland luftkit till nästa säsong. Hört att det eliminerar problemet med remdamm och annan skit.. =)

PS. Är det något mer än reeds och spjällhus man ska se över när man plockar ner den? Ska man ta bort toppen och se över kolvar och cylindrar också, eller är det överkurs?
 

MACH Z -05

Välkänd medlem
10 feb 2005
720
1
16
Östersund/ Åkersjön
Jag kör med BR8ECS och c:a 2100 varv på tomgång!
Har även UNI filter med prefilter på min för att minimera att remdamm kommer in i motor!
Villken mapp har du i din skoter? Jag har Mid alt mappen i min.
Kontrollera även hur din oljepump står!
 

Simbstah

Medlem
5 feb 2013
22
0
1
Vansbro
Tack för ett nice svar!

Jo, 800 varv är ju för lågt, borde ju vara därför den tuggar stift så fort man kör. Sitter orginal luftburk på, men tanken är att köpa Timbersleds luftkit till nästa säsong, då är det med pre filter och man får bort burken. Hur kollar jag mappning? Den är ju såld i Sverige, kom inte alla i sverige med mid?
Hur kollar jag mappningen?
Och hur kollar jag oljepumpen, och finns det inte risk att man ställer den för lågt så suggan skär?

Tackar!
Hur mycket bök är det att skruva ner den så man kan göra ren reeds och spjällhus? blir nog bara en större åktur till iår, och det vore ju fint att ha en maskin som går rent då. Inte skruvat så mycket skoter innan, men är inte helt tappad..
 

MACH Z -05

Välkänd medlem
10 feb 2005
720
1
16
Östersund/ Åkersjön
Mappningen kan du bara kolla hos en ÅF! Måste ha dator till det!
Oljepumpen bör en verkstad justera åt dig.
Rengöra spjällhus å reeds är inte svårt! Bort med sek varitorn sen drar du ut luftburken.
Lossa slangklammer mellan spjällhuset å reedsen å dra lös huset!
Sen så sitter reedsen med 6st skruvar var i cylinder!
Använd gärna locktight när du monterar tillbaka reedsen!
Tomgångsskruven har du framför gasvajern på spjällhuset å du kommer åt den med en spårmejsel uppifrån!
 

Simbstah

Medlem
5 feb 2013
22
0
1
Vansbro
Mappningen kan du bara kolla hos en ÅF! Måste ha dator till det!
Oljepumpen bör en verkstad justera åt dig.
Rengöra spjällhus å reeds är inte svårt! Bort med sek varitorn sen drar du ut luftburken.
Lossa slangklammer mellan spjällhuset å reedsen å dra lös huset!
Sen så sitter reedsen med 6st skruvar var i cylinder!
Använd gärna locktight när du monterar tillbaka reedsen!
Tomgångsskruven har du framför gasvajern på spjällhuset å du kommer åt den med en spårmejsel uppifrån!
Vi kommer komma bra överens! Tack för utförligt svar! Kanske drar upp och kolla på det innan jag åker ut då. Man behöver inte dit med några nya packningar eller liknande? Bara isär, rengöra och ihop? vanlig bromsrengöring och papper?
 

Rubbes

Välkänd medlem
25 sept 2013
242
7
18
har hört att man ska undvika tomgångskörning på dessa 1000 kubikare. starta och kör iväg på engång, ingen varmkörning men det känns ju inte så bra heller att bränna iväg på engång vid 15 minus ute
 

MACH Z -05

Välkänd medlem
10 feb 2005
720
1
16
Östersund/ Åkersjön
Du får INTE röra gasen under dom första minuterna på en 1000 kubikare! Då är risken mycket stor att den tar ett eller båda stiften! En högre tomgång gör att risken för nersurning minskar vid kallstart! Man brukar höra när varven minskar lite vid kallstart å då kan man köra iväg!
 

Simbstah

Medlem
5 feb 2013
22
0
1
Vansbro
Tja du har inte problem med att den surar ner sig medans du kör?? Det har jag..
Nej, inte vad jag märkt än. Alla dödsfall av stift har skett när den antingen transporteras eller gått på tomgång. Sist höll stiften 3 mil, så körde jag fast och lät den stå på tomgång medans jag drog loss den (30 sekunder), så dog den och ett stift var dött.

Rubbes

Jaså? även om den är korrekt inställd? Jag har hört tvärtom, att dom ska vara väldigt känsliga med att ge gas när motorn är kall.


Finns det någon risk med att köra på BR8 stift istället för 9? En kompis jag har skrek rakt ut när jag sa att jag köpt åttor, samtidigt står det br8 på BRP's sprängskisser av motorn, och amerikanska forum rekomenderar också dessa. Vill ju gärna inte spika sönder kolvarna eller något. =/
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
Re: Sv: -07 Renegade 1000sdi låg tomgång = Äter stift?

Ja det påstås att andra stift än ecs "kan"störa något?? Men prova ändå NGK br9EYA för de tål mest surning av alla stift de togs fram av Rotax och yamaha när deras tripplar åt stift. Jag kör även dem i min tc 100 för de håller bet bättre än vanlig ngk br.

På vissa stiftätar motorer funkar champions billigaste stift klart bäst av någ underlig anledening så prova gärna mostvarigheten till NGK 9 av champion också så kan alla problem försvinna. men testa först NGK 9 eya.

Bosch stift kostar runt 60-70 spänn har visat sig hålla lika bra som NGK eya på min maskin ivf. Bosch är bra stuf dem också. Så funkar inte Ngk eya eller champion så prova Bosch.

Trixet för att få mina stift hålla är försiktig uppvärmning utan att fara iväg, jag får inte låta den stå helt på tomg under uppvärm jag måste pendla mellan 2000v till 4000varv i minst 3 min. Sedan kör jag lugnt i 2,5kmt innan man slår på fulla muggar. Jag kan få mina stift hålla flera 100a mil på detta sätt men missar jag uppvärmning enligt ovan så pangar minst ett stift direkt. Jo just även efter full motorvärme törs jag inte låta den stå på tomg, stäng av direkt vid lilla minsta stillestånd.

Vilket oljemärke man kör har stor inverkan på stift hållbarhet när man har en känslig motor. Byt oljemärke också för säkerhet skull.
jag kan inte säga viket oljemärke som för stiften att hålla bäst men de som funkat för mig är.
Paybacks snopro och deras challeger.
Aspen
Statoils delsyntet.
Och iom att det är ski doo så lär deras BRP olja funka men den har jag inte testat.
 

Simbstah

Medlem
5 feb 2013
22
0
1
Vansbro
Nu så! Skruvat ner hela motorn känns det som. (Spjällhus och insug in till blocket.) Gjort rent spjällhuset och upptäckte att reedsen ser lite olika ut, det är ju 2st "pyramider" i varje kanal, och på EN sida v varje pyramis är det små hål bredvid skruvhålen, spelar det någon roll om man sätter dessa innåt eller utåt? Borde ju bli samma i vilket fall?

Var en del skit i spjällhuset, inte mycket men så pass att hela insidan var täckt med ett tunt lager gummi. Och i burarna till reedsen satt det en massa tjock olja och någon slags fibrer, kan det ha något att göra med en remsprängning? Men jag tycker inte den ska dra i sig så pass stora fibrer genom luftboxen.

Anyways! Hoppas ni kan svara snabbt på reedsfrågan så kan jag börja skruva ihop ikväll. Fick lös allting utan att krångla lös spridare och så, men jag misstänker att det blir lurigt med de understa bultarna till gummit..
 

Simbstah

Medlem
5 feb 2013
22
0
1
Vansbro
Du kan inte beskriva lite vart skruven sitter? har ingen aning alls och vi har ju samma motor..

Och om det spelar roll hur reedsen sitter