Fortfarande problem med e-tec 800 på 2015 årsmodell?

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Smaken är som baken.
Arcticen lever på motorn som känns ha 163 hk.
E-tec 800 upplever jag som en 63-hästare på grund av karaktären.

Men båda är bra skotrar, helt klart!

Men till ts: varför är inte Polaris med på din lista?
Om du ska ha nytt med garanti så är det bara att handla en Pro!

sjobas

Aktiv medlem
23 dec 2006
78
2
8
Boden
Men till ts: varför är inte Polaris med på din lista?
Lite kvalite vill jag ha iaf, vet av för många med haverier där.. tycker dom ligger efter i utvecklingen motormässigt tyvärr.. Även om det är garanti så vill man ju kunna använda skiten. Jag tycker personligen att skotrar och crossar är det sämsta fordonen som finns men ack så roliga. men lite driftkvalite önskas :eek:hwell:

Hertigen

Medlem
20 dec 2007
12
0
1
min 154" -13 håller ca 110 mil varje rem, en polares 146" -13 käka rem tills han bytte sekundär och en med en 154" -14 har det gått 4 st för hittills denna säsong.
verkar inte riktigt som om problemet är borta...

sjobas

Aktiv medlem
23 dec 2006
78
2
8
Boden
Lutar åt att det blir en summit.. Hur är kvallan på lacken nu för tiden på chassie/fotsteg på dom? Föredrar olackade fotsteg för det ser så skabbigt ut när lacken nöts bort, men det finns ju inte att välja på i år

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Lutar åt att det blir en summit.. Hur är kvallan på lacken nu för tiden på chassie/fotsteg på dom? Föredrar olackade fotsteg för det ser så skabbigt ut när lacken nöts bort, men det finns ju inte att välja på i år
Jag var också skeptisk och har alltid tidigare åkt hög glans polerade chassin. Men både med Freeride som jag hadde i 2 år och nuvarande summit har hållt bra. Men man får tänka på att inte ha några vassa dragkedjor eller spänner på byxor/skor.
Släpper lite på skallarna på nitarna på fotstegen och på flikarna som ur upp böjda för att få bra fot grepp. Men inget som knappt syns eller som är ett problem.

summitfredde

Välkänd medlem
11 mar 2013
156
0
6
Frösön
Arcticen är inte svårkörd! Och förmodligen den roligaste och mest pålitliga motorn på marknaden förutom Yamaha ev då!
skämtar du? arcticen är svårkör/tung bryten! jämför du en arctic med en summit eller tex pro rmk är det en jävla skillnad! alla jag känner som kör
arctic säger till och med att dom är svårkörda/tung bryten! och då frågar ja varför dom fortsätter köra dom! då svara dom det är bra klipp i motorn!

att köra bra på en arctic kräver verkligen sin man! det är inte som det är på
summit den en 50kgs tjej kan körd den!

håller med om att arctic har grymt rapp motor men allt annant förutom fjädringer suger verkligen! dom går inte ens att jämföra med summiten eller pro rmk:n lynxen vet jag inte för den har ja ej testa!

och dom 2 i mitt gäng som kör arctic har testat min summit och dom säger att summiten är löjligt lättkörd!

ursäkta att jag gick i från ämnet! men köp en summit! du kommer verkligen inte bli besviken!!

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Rmk och Summit är i en klass för sig när det gäller lättkörda lössnömaskiner... Yamaha och Arctic mår nog bra av att samarbeta så att de också kan få fram ett chassi som är i vartfall i närheten av dom två stora.

Suzukimotorn i arctic är riktigt potent men "thats about it".

Sorry kattvänner men så har det blivit.

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Håller med de sista talande här.

Tycker M8:an känns tungkörd, även med 38" framvagn. Kliver inte heller upp på snön som de andra.
En 12:a jag testade hade de dryga boggarna, dåliga fotsteg som rensade snö dåligt.
Inget alternativ jag övervägt ens...

Åkte Summit tills för ett par månader sen, åker nu Pro.
Summiten är riktigt fin, men kommer till korta när det handlar om riktigt brant körning, där Pro:n är bättre.
Men det är nog också det enda som den är bättre på, okej, gassvaret är också bättre på Poo. Men allt annat är bättre på Summiten enligt mig.
Jag gissar att 95% av summitåkarna känner sig nöjda. Kanon, önskade jag gjort det.
Men när det kommer till den värsta körningen så är det Pro som gäller. Jag intalade mig själv länge att så inte var fallet, men efter att ha bytt maskin är det bara att krypa till korset...
Hade verkligen önskat mig en Pro, med Skidoon kvalitetskänsla och en E-tec.

Åter till topic.
E-tec 800 verkar ha väldigt lite problem, har kört 4 säsonger med en sådan. Har visserligen bytt 1 tändspole och 1 avgastempgivare, båda byttes på garanti, men jag tycker det inte är några stora grejer.

Twalle

Välkänd medlem
13 okt 2012
152
1
16
piteå
Var å klämde å kände på en 174" summit häromdan, herrejösss vad den var lätt att bryta omkull. ställde mig bara på ena sidan och drog med ett finger på burkremmen så ställde den sig på sida....galet!

jagheterdaniel

Välkänd medlem
26 okt 2012
1.034
1
38
Luleå
Var å klämde å kände på en 174" summit häromdan, herrejösss vad den var lätt att bryta omkull. ställde mig bara på ena sidan och drog med ett finger på burkremmen så ställde den sig på sida....galet!
Ställer man sig med båda fötterna på ena sidan så välter ju skotern direkt :D

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
skämtar du? arcticen är svårkör/tung bryten! jämför du en arctic med en summit eller tex pro rmk är det en jävla skillnad! alla jag känner som kör
arctic säger till och med att dom är svårkörda/tung bryten! och då frågar ja varför dom fortsätter köra dom! då svara dom det är bra klipp i motorn!

att köra bra på en arctic kräver verkligen sin man! det är inte som det är på
summit den en 50kgs tjej kan körd den!

håller med om att arctic har grymt rapp motor men allt annant förutom fjädringer suger verkligen! dom går inte ens att jämföra med summiten eller pro rmk:n lynxen vet jag inte för den har ja ej testa!

och dom 2 i mitt gäng som kör arctic har testat min summit och dom säger att summiten är löjligt lättkörd!

ursäkta att jag gick i från ämnet! men köp en summit! du kommer verkligen inte bli besviken!!
Att vänja sig vid en M800/0 kräver betydligt mer tid än att hoppa på en Pro.
Jag var ganska besviken på min M i början (Körde Pro innan) men jag blir mer och mer nöjd för varje gång jag kör den.
Jag har även testat XM och den föll min inte i smaken.
Det kanske är samma där, att det tar ett tag att vänja sig.

jani8

Välkänd medlem
31 maj 2012
194
1
18
byske
dom som tycker att arcticen är svår att bryta omkull måste då vara mycket lättare än mina veka 80 kg

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.868
110
63
Skellefteå
Snacka om att tråden har barkat ur! Ang topic så är jag tveksam till titeln. Hur många här har haft problem med 800 Etec motorn? Ganska få skulle jag gissa.