Dreva ner?

hampan

Aktiv medlem
15 maj 2012
64
0
6
Gräftåvallen/Sundsvall
Jag skulle vilja få min summit att bli lite rappare på bottenregistret och har som förstått att nerdrevning är det enklaste sättet?!
Tittar man på sprängskisserna så har jag tydligen 19 på toppdrevet och 49 på botten.
Vad rekomenderar ni experter för drev? Har bara hittat 18 kuggs toppdrev, räcker det? Eller ska jag köra på ett större bottendrev? Och issåfall hur stort? Vill helst inte korta kedjan.

Gärna något tips var jag kan hitta billigt och smidigt vore toppen!

Har aldrig gjort detta så synpunkter uppskattas!

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Hampan: Du kan inte dreva ner mer.... 19t är fan på gränsen till för litet som det är.

Ska du dreva ner mer (för att du läst på ett forum att man ska göra så) så måste du sätta ett större "bottendrev".

Gör som GoPro säger, sätt ett större toppdrev och försök hitta bottenvridet i korrekt inställda variatorer istället.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Okej tack för tipsen!
Har absolut noll koll på detta så därför jag ställde frågan.
Smart!

Många drevar ner sina löjligt lågt drevade maskiner i hopp om att den helt magiskt ska börja gå på rullen... Finns mkt att göra med variatorerna som sagt. Jag är inte den att rådfråga ang variatorer..

hampan

Aktiv medlem
15 maj 2012
64
0
6
Gräftåvallen/Sundsvall
Jo jag har ju passerat 30-sträcket med nåt år så köra runt på rullen är inget jag eftersträvar.
Min kunskap om detta är ungefär lika med noll och jag hade fått för mig att det funkar lite som med drev på en cykel, dvs. mindre drev fram och större bak så blir den starkare.
Ska ändå byta olja i sommar så tänkte att man lika gärna kunde byta ett drev när man ändå höll på.

Tanken om variatorkit har även funnits men det är samma där, ingen kunskap om detta område heller.

Enklaste vore nog att byta till en 800 på en gång! =)

Men tack ändå Vidgren för din insikt i frågan.