Jag gick från M800 '12 till FR154 '14
Kände att jag ville ha en skoter som håller lite byggkvalitet, när jag ändå skulle byta nytt.
I slutändan så är jag ändå besviken över mitt val.
Några observationer FR vs. M:
Vingligare, mer lättbrutet, tråkig motor, ett jävla omclickande i olika fören, bättre finish, sämre "hybrid" (map kombinerad klätter-/buskaraktär), helt vanlig oljebehållare, lägre dyna, bättre fotsteg, lackat chassi, liknande kvalitet, bättre skidor, tröga garantiärenden/åtgärder (från centralt håll, inte från min ÅF)
Under antagande att ingen som helst utveckling sker under de två kommande åren (för något märke) så blir det Arctic Cat för mig 2016.
Det ska vara lite sport att köra skoter - man ska bli trött och ska behöva kämpa lite!
Därför tycker jag det är mycket svammel med T-motion, Flex Edge, 36" framvagn, 174" matta, kolfiber, lim, osv.
Det faktum att sådant gör en skoter fullständigt inkompetent och skadebenägen efter led gör Arctic-längtan än mer påtaglig.
Frågan huruvida man ska välja FR eller Summit är ju rätt självklar, såvida man ämnar använda prylarna: Freeride.
Färdig med elstart, boggieförstärkning, grövre båge bak, mycket bättre dämpare och idiotiska kulörer.