Yamaha Nytro blir 144"

droors

Välkänd medlem
15 sept 2013
160
0
16
Karlstad
Köpte skotern förra året och hade en del strul med (säljande firma)
Matta som skulle gå 2 säsonger ser ut som skit och jag har kört 3mil förra vintern..
Redan då blev man peakad om att den är för tung, för kort osv. Så bestämde mig där och då att när mattan byts så blir skotern 144".

Har aldrig mekat med skoter tidigare så detta blir första gången. Så kommer kanske ta lite tid men lär mig lite samtidigt.

Så förra året när den kom hem så blev det bara putsning av tunneln.


Har gjort en beställning hos modshop.se på följande
* 365x38x44 backcountry matta
* 144" Dupont slides
* Drev 19T

Ska beställas
* Nytt tändningslås(fick bara med 1 nyckel vid köpet)
* BilletX förlängningskit
* kedjeolja
* Glykol
* EV OFT Relocator
* EV OFT Motor-R tether
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.608
93
48
Örnsköldsvik
Har du mekat andra fordon tidigare är skoter absolut inga problem!
Allt som oftast är allt lätt att komma åt. Ibland får man lossa nån annan sak men finns allt som oftast inte så mkt som är i vägen t.ex. Inte som bil då fan allting ska sitta jävligt till. Samt vara fastrostat sen hedenhös...

Sen är ju en skoter relativt low tech i det mest faktiskt. =)
 

droors

Välkänd medlem
15 sept 2013
160
0
16
Karlstad
Har mekat lite med bilar så helt med tummen mitt i handen är jag inte :)

var till Yamahacenter här i karlstad å dom kunde inte det. då skulle jag få skicka iväg nyckeln till nån som sen skulle fixa en nyckel, men dom visste inte vad det skulle kosta.
Nytt tändningslås skulle kosta 600:- så funderar på det.
 

droors

Välkänd medlem
15 sept 2013
160
0
16
Karlstad
På måndag kommer grejerna från NTC.
Som skotern står nu.


Antar att det bara är att ta bort poppniten för stänkskyddet och den kanten som det sitter i.
Eller ska man ta bort biten med vinkelslipen tro?.


 

droors

Välkänd medlem
15 sept 2013
160
0
16
Karlstad
Haft fullt upp men gjorde nån timmes ryck i måndags.
Fick nya mattan, slides och 19T drev för nerdrevningen.

Backcountry 365x38x44 2.52" delning. Kommer köra led mest så därför föll valet på denna.


Fick ur slidsen från boggin å redan när dom satt på plats tyckte jag att det verka som en bra ide att byta. Kändes riktigt tunt när man kände i mitten.


Tittade på avid non slip hjulen och efter frågat några andra skoteråkare så fick jag tipset om Isrivare.
Så det får läggas till på inköpslistan.

Tagit bort det monterade dragkroken och lyftbågen det satt i så nu får jag ta och beställa ny lyftbåge bak också. Tur att det verkar finnas schyssta på Ebay.
Får se om man inte ska sälja dragkroken och bågen det sitter i, verkar inte varit använd mycket.
Men osäker på vad det är värt.
 

droors

Välkänd medlem
15 sept 2013
160
0
16
Karlstad
ÄNTLIGEN.
Idag kom tunnelförlängningen och mina billetX förlängningar till boggin. Beställde från Abris efter 10-12 dagar ringde jag då var dom slut, men i dag en månad senare så kom dom äntligen.
Vill gärna få ihop allt med gott om tid kvar tills det vita guldet kommer.

Blev lite förvånad att tunnelförlängningen inte var hålad och sånt. Det trodde jag den var pga bilderna man hade sett. MEN MEN allt är mätt och prickat för vart det ska göras hål.



Gamla mattan som åkte ur.


Eftersom man läst tråden för mattbytet minst 10ggr så gick det riktigt lätt att göra det. Enda strulet var backen som skulle rätt. tog mig 3 försök sen verka den hamna rätt och när jag koppla den idag så gick spaken lätt å fint.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.374
166
63
Offerdal, Jämtland
Vilken perfekt timad byggtråd :)
Jag har likadan maskin, lika sliten matta, ska dit med en likadan tunnelförlängare men muffinworks skenförlängare (Billet X ser faktiskt lite bättre ut men de lär väl göra samma jobb).

I morgon börjar jag nog att riva lite i min maskin.
 

droors

Välkänd medlem
15 sept 2013
160
0
16
Karlstad
Sedär ja! Trevligt.
BilletX skenorns var riktigt fina. Kommer nog bli kalas när klart.

Som sagt lite förvånad över att tunnelförlängningrn inte var förborrad.
Men ska ut i verkstan på jobbet nu å borra lite hål. Hoppas allt sitter som det ska annars blir det trial and error och en dyr läropeng till nästa plåt :bigsmile:
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.374
166
63
Offerdal, Jämtland
Jag skulle kunna tänka mig att de inte borrar ut hålen för att de sitter kanske inte helt exakt på varje skoter så man ska nog försöka borra på plats. Men du kanske kunde se om det stämde bra mellan billet x plåtens utmarkerade hål och ditt chassie?
 

droors

Välkänd medlem
15 sept 2013
160
0
16
Karlstad
nu sitter lite grejer på plats.
Fått tunnelförlängningen på plats. Gillar inte nitarna som inte alls går ihop som övriga nit på tunneln. Satt dom på plats med lufttrycksdriven nitmaskin så dom är inte fuskade dit men tittar man in i tunneln så sticker dom ner en 5-6mm.

Tunnelförlängningen. Inte helt nöjd med glipan men det är som det är..



Skippa nit å satte fast med M6 bult med bricka på varje sida och nylockmutter


BilletX förlängningen monterad.


Dupont slides på plats. Gick lätt å fint att få dom på plats efter att man smörjde med lite wd40.


Så nu ska "bara" boggin tillbaka in i tunneln och sen ska jag börja fundera på hur och vad jag ska ha som lyftbåge bak. Den gamla med drag passar inte nu. Så får se om jag sätter den på plats och kapar bort draget helt eller om jag ska sälja av hela bågen.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.374
166
63
Offerdal, Jämtland
Nu har jag monterat min tunnelförlängning och passformen var inte helt hundra där heller så jag masserade originaltunneln med en roterande fil så blev det bättre. Det blev mycket nita-borra-ur-nit-igen-och-gör-om-igen så jag behövde mer nit. Men det hade jag tillgång till så det blev ganska bra tillslut.
 

droors

Välkänd medlem
15 sept 2013
160
0
16
Karlstad
ja, jag tabba mig på några så fick ta ur och göra om. Men det vekar sitta fast iaf. för jag kunde lyfta där bak idag utan att nåt rörde sig så får vara som det är nu :)

Satte tillbaka boggin på plats idag och det var inte bara. Tog mig ett par timmar, så vet inte om det finns nåt trix som gör det enklare.
Var svårt att få alla hålen att hamna rätt så satte fast fram först. Sen fick jag dra i mattan och dra spännband runt bakre upphängningen och dra den snett uppåt och bakåt.
Fick ta hjälp av farsan men sen så!

Så nu är det bara smågrejer kvar
 

droors

Välkänd medlem
15 sept 2013
160
0
16
Karlstad
Idag åkte allt plast och sitsen tillbaka på skotern.
Pallade upp den igen och spände mattan så att jag fick under 2 fingrar mitt på boggin.
Starta upp skotern och körde ett par varv på gas och sen var jag tvungen att testa backen och allt funkar.

Men verkar som jag får göra om mattspänningen då det ska vara 10kg tryck på mattan när man spänner
Vet inte hur fanken jag ska få tag i smidig 10kg vikt bara.
 

droors

Välkänd medlem
15 sept 2013
160
0
16
Karlstad
Idag var man iväg till svetsfirma och fick lyftbågen svetsad.. Billigare att göra liten justering på befintlig än att köpa ny.
Så jag kapa svetsarna och tryckte ihop övre bågen mot den nedre lite och fick den svetsad. 100kr till fikakassan fick dom av mig trots max 4min jobb.
Nu ska jag bara göra rent bågen och lacka om eller lämna på pulverlack