Polaris 2016

Crusty077

Välkänd medlem
25 feb 2013
246
4
18
Gävle
Det finns dock en väsentlig sak som kan motverka detta och det inflation, stiger nypriserna följer begagnat med. Så får Riksbanken igenom sitt mål på ett par procent årligen så genererar detta en helt annan prisbild.
 

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
För många som byter varje år i stället för vartannat eller3:dje år!
Detta ger ett för stort utbud av "nästan" nya vilket ger handlarna större lagerkostnader vilket innebär att dom måste få in mer pengar i mellanpris för att våga "riska" med relativt stora beg lager.
Detta i kombination med att vi skoter nördar är beredda på att lägga ut stora summor pengar årligen för att ha det senaste "skräpet" skapar denna osunda prisbild.
Lite ironisk det där med skräp men nog håller många skotrar låg kvalitet eller blir fort gammal jämfört med en Båt, vattenskoter, ATV eller Hoj.
 

tmk_88

Välkänd medlem
16 jan 2012
152
0
16
norrbotten
Nån som vet om det uppdaterats något i 800cfi motorn senaste åren? bokade en swb assault igår med 800cfi. tänkte om det är samma skräp som för några år sen? problem med stakar kolvar osv... :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.131
959
113
Stora Blåsjön
Nån som vet om det uppdaterats något i 800cfi motorn senaste åren? bokade en swb assault igår med 800cfi. tänkte om det är samma skräp som för några år sen? problem med stakar kolvar osv... :)
Skrev inte jag ett svar på detta i tråden där du undrade om denna maskin?
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Jag tror det handlar om att det är för billigt att låna pengar. Folk som nyss skaffat jobb köper en sprillans ny skoter på lån istället för att betala den för egna pengar.
Hade folk som endast kunde köpa skoter för egna pengar hade färre köpt nytt och beggpriserna hade varit snäppet högre.
Hade detta varit faktum skulle det definitivt vara färre som åker runt på dyra maskiner.

Kanske skulle införa detta på alla saker man köper, bilar, hus osv så att priserna sjunker en aning, hade varit trevligt iaf på bomarknaden där priserna är i överkant allt som oftast=O)

Förstår givetvis att hus och skoter inte går att jämföra på detta vis så är skrivit med glimten i ögat.
 

robin-_-

Välkänd medlem
22 nov 2004
853
5
18
36
På bostadsmarknaden kommer ju amorteringskrav fr o m 1aug 2015.

Nu blir det svårare att köpa en för dyrt hus när du måste amortera 2% av lånet per år till 70% av lånet är betalat och därefter 1% per år till 50% av urspungslånet...

tillbaka till topic, kedjehus vs remdrift? är skillnaden så enorm som man kan läsa och höra folk säga?
 

JOK

Välkänd medlem
22 aug 2013
442
2
18
Norrbotten
På bostadsmarknaden kommer ju amorteringskrav fr o m 1aug 2015.

Nu blir det svårare att köpa en för dyrt hus när du måste amortera 2% av lånet per år till 70% av lånet är betalat och därefter 1% per år till 50% av urspungslånet...

tillbaka till topic, kedjehus vs remdrift? är skillnaden så enorm som man kan läsa och höra folk säga?
Först amorterar man ner till 30% och sen ner till 50%??? :blink:
 

aeqvist

Välkänd medlem
16 feb 2008
344
5
18
Skellefteå
Hade detta varit faktum skulle det definitivt vara färre som åker runt på dyra maskiner.

Kanske skulle införa detta på alla saker man köper, bilar, hus osv så att priserna sjunker en aning, hade varit trevligt iaf på bomarknaden där priserna är i överkant allt som oftast=O)

Förstår givetvis att hus och skoter inte går att jämföra på detta vis så är skrivit med glimten i ögat.
Det jag menar är att om du köper en ny skoter så kostar det kanske 3-400kr mer per månad att äga den än om du cashar den. Det gör att fler "har råd" och det blir fler skotrar på beggmarknaden. Fler skotrar på begmarknaden gör att det finns mer utbud och priserna sjunker.
 

JOK

Välkänd medlem
22 aug 2013
442
2
18
Norrbotten
Hade bara lite problem med logiken. När man betalt 70% av lånet så har man ju redan belalt 50% av ursprungslånet eller!?

Gissar att du menade 2% årligen ner till 70% återstår och därefter 1% årligen tills 50% återstår, därefter gissar jag att det inte längre finns ngt krav på amortering.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.610
94
48
Örnsköldsvik
Hade bara lite problem med logiken. När man betalt 70% av lånet så har man ju redan belalt 50% av ursprungslånet eller!?

Gissar att du menade 2% årligen ner till 70% återstår och därefter 1% årligen tills 50% återstår, därefter gissar jag att det inte längre finns ngt krav på amortering.
Nu var det ju ganska precis det han skrev? Han sparade in några ord motför dina meningar bara? ;)
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.480
388
83
Malå/Adak
Vårat gäng består av både belt och kedjedrivna maskiner.
Pro RMK -12, -13, Scandibeast

Vi märker ingen skillnad...
Rent matematiskt och sett med mekanik-ögon så har jag extremt liten tro till alla dessa sagor om remväxlarnas förträfflighet. Tror det är mer en fråga psykologi, har man betalt flera tusen för en eftermarknadskonvertering så VILL man verkligen den ska vara bra också.

Jag har i ärlighetens namn inte provkört en QD-maskin så jag kan ju inte gå från 99% säker till 100 att det är en ploj men sålänge Polaris inte sätter dit en sträckare så köper jag ingen maskin med QD heller! En sträckarlös kuggremsväxel är lika klokt som en enhjulig hjullastare.
 

krillnecks

Välkänd medlem
20 nov 2007
2.519
21
38
piteå
www.nogg.se
Vårat gäng består av både belt och kedjedrivna maskiner.
Pro RMK -12, -13, Scandibeast

Vi märker ingen skillnad...
om nu QD hade varit så mycket bättre så hade det suttit på alla nyare polaris men som sakt har också folk med både med o utan o jag mår då inte dåligt att gå tillbaka till kedjehus igen :)
 

JOK

Välkänd medlem
22 aug 2013
442
2
18
Norrbotten
Nu var det ju ganska precis det han skrev? Han sparade in några ord motför dina meningar bara? ;)
I min enkla värld är det skillnad på att ha betalt 70% av en summa eller att ha 70% av samma summa kvar att betala, men jag kanske är petig..

Skit samma back to topic, sorry.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Rent matematiskt och sett med mekanik-ögon så har jag extremt liten tro till alla dessa sagor om remväxlarnas förträfflighet. Tror det är mer en fråga psykologi, har man betalt flera tusen för en eftermarknadskonvertering så VILL man verkligen den ska vara bra också.

Jag har i ärlighetens namn inte provkört en QD-maskin så jag kan ju inte gå från 99% säker till 100 att det är en ploj men sålänge Polaris inte sätter dit en sträckare så köper jag ingen maskin med QD heller! En sträckarlös kuggremsväxel är lika klokt som en enhjulig hjullastare.
Samma teori som mig då.
Polaris uppger ju mindre roterande massa som den stora fördelen, visst väger säkert remhjulen och remmen märkbart mindre jämfört med 2st drev samt kedja.
Låt säga 50% lättare än kedja...
Men om man lägger ihop allt i drivningen, variatorer, axlar samt matta, boggihjul så försvinner nästan viktminskningen i sammanhanget.

En av de jag åker med har haft Pro-12, Pro-13 och nu Scandibeasten.
Har då inte hört att han märkt nåt av beltdriven.
Det han däremot märker är att han slipper skära fransar och byta rem varje vecka efter att ha drevat ner SB:n ganska rejält. Ännu en fördel med kedjehus, att kunna dreva ner till rimliga pengar.