Polaris 2016

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Har fått för mig det jag oxå.
En hel sommar kvar men man sitter redan och grubblar på drevning.. :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Blir nog bra med 2.23 som dom kommer standard med iår.

Bara att fundera på variatorkit istället tror jag. Ska upp och prova 2016 modellerna nu på Lördag i björkliden.

Får se hur dom känns jämfört mot gammel PROn.
 

ward

Välkänd medlem
20 feb 2012
538
1
18
Piteå
Blir nog bra med 2.23 som dom kommer standard med iår.

Bara att fundera på variatorkit istället tror jag. Ska upp och prova 2016 modellerna nu på Lördag i björkliden.

Får se hur dom känns jämfört mot gammel PROn.
Du ids inte mäta (CC) den bakre boggiedämparen då? =)
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Är det 2,23 på Sks modellerna? Pron hördes ha en annan utväxling.
Jag provkörde dom i saxnäs. Riktigt lättkörd maskin.
Så det slutade med att jag gick in till Auto blå här i Lycksele och beställde en röd Sks. En handlare som jag måste skryta upp. Riktigt kunnig personal och bra att ha göra med!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Multigraph

Medlem
15 mar 2012
26
0
1
All of the 2016 AXYS mountain sleds with QuickDrive™ will have the 7 tooth drivers. ALL of the 2016 QuickDrive™ equipped sleds will have gearing of 22 tooth top, 43 tooth bottom...with a GEAR ratio of 1.96:1... 2.23:1 FINAL DRIVE RATIO w/7 tooth

On the 2016 chain-drive SKS and ASSAULT with the 2.25" Peak track...(edit) the drivers are still 7-tooth, 2.86" pitch with 20/40 gearing. (2.0:1 GEAR RATIO... 2.27:1 FINAL DRIVE RATIO w/7 tooth)

The Chaincase equipped 3"-lug PRO RMK's/Assaults will have the 7 tooth drivers on them with 19/44 gearing for a gear ratio of 2.33:1, 2.53:1 FINAL DRIVE RATIO w/7 tooth.

The Chaindrive AXYS-Mountain sleds ALL have the same tunnel-to-lugtip clearance with a given track. Even with the front cooler.. the SKS does not have any less clearance than the PRO or Assault... The cooler does NOT protrude more into the tunnel.

On the SKS / Assault / PRO-RMK With the chaincase.

Gearing on the SKS / Assault with the 2.25, 2.4 & 2.6"-lug tracks.
Top gear = 20 tooth
Bottom Gear = 40 Tooth
Gear ratio 2.00:1
Chain pitch = 72
Track Pitch= 2.86"
Driver Size = 7 tooth
Center-To-Center distance, Jackshaft/Driveshaft = 197.2 mm (same C2C on QD sleds too)

For comparison to a PRO-Ride RMK with 8-tooth drivers would give a Final drive ratio of Approximately 2.23:1 (under-drive factor is .88 for a 7-tooth, 2.86"-pitch driver)


On the 3"-lug track equipped AXYS which all feature the chaincase.
Top gear = 19 tooth
Bottom Gear = 44 Tooth
Gear ratio 2.31:1
Chain pitch = 74
Track Pitch= 3.0"
Driver Size = 7 tooth
Center-To-Center distance, Jackshaft/Driveshaft = 197.2 mm (same C2C on QD sleds too)

For comparison to a PRO-Ride RMK with 8-tooth drivers would give a Final drive ratio of Approximately 2.52:1 (under-drive factor is .92 for a 7-tooth, 3"-pitch driver)

Note... The C2C length of the Jack/Drive-shafts has increased by only 6mm (just a hair under 1/4")

The 2011-2015 PRO RIDE's had 191.2mm C2C.
I would imagine that this was to accommodate the new QuidDrive (aka "belt-drive") NEW sprocket sizes.
 
Last edited:

Multigraph

Medlem
15 mar 2012
26
0
1
Exempel på drevning

När vi sitter och klurar på drevning handlar det ju egentligen om mattans hastighet i förhållande till sekundärens varvtal, men det är sällan någon säger det rakt ut.

Mattans hastighet påverkas av kedjans/remmens drevning och drivhjulens omkrets. Drivhjulens omkrets beror i sin tur på antalet "tänder" och mattans delning.

I nya Axys chassit är det drivhjul med 7 "tänder" som gäller, jämfört med gamla Pro-Ride chassit som hade 8 "tänder".

Alla mattor ligger kvar med en delning på 2,86" förutom nya mattan med 3-tums kammar som fått 3-tums delning.

Säg nu att du har en drevning på din gamla maskin som du är helnöjd med och undrar över vad det motsvarar i det nya chassit, nå då kan du studera följande tabell:

http://www.snowest.com/forum/showthread.php?t=369638

Se till å håll tungan i rätt mun. :ciao:
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Nån som har koll på om det finns en "underhood bag" till axys rmk? eller funkar proride bagen? Hittar ingen info på det...
 

rolf

Aktiv medlem
1 jan 2000
63
3
8
Här ser man varför bakre boggiedämpare från PRO-RIDE RMK inte passar i AXYS RMK boggie.

DSC_0107.JPGDSC_0111.JPGDSC_0120.JPGDSC_0109.JPGDSC_0112.JPG
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
det där borde väl någon som är händig med svetsen kunna fixa? :)
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Borde gå att svarva en distans att lägga mellan ordinarie bricka som håller fjäder och själva dämparen.
Man flyttar alltså iväg fjädern tex 20mm.

Funkar bara på fjäderförsedda dämpare.
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Borde gå att svarva en distans att lägga mellan ordinarie bricka som håller fjäder och själva dämparen.
Man flyttar alltså iväg fjädern tex 20mm.

Funkar bara på fjäderförsedda dämpare.
Klart enklast :)
 

rolf

Aktiv medlem
1 jan 2000
63
3
8
Det sög ju...

Någon som vet om det går att byta själva infästningsdelen på en float?
Kramforsligan borde väl veta om dom säger att det passar?
Dom är ju återförsäljare & servicecenter för FOX stötdämpare.
 

ward

Välkänd medlem
20 feb 2012
538
1
18
Piteå
Haha precis...

Samma som två polaris produkttekniker också som sa att det skulle passa.

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.131
959
113
Stora Blåsjön
Godset är dock bra tjockt. Så det blir intressant å se hur det funkar i vinter.
Godset i boggieskenorna är inte tjockare än på dom äldre maskinerna, blev tvungen att mäta då du påpekade att det var tjockt..
Blev en del provkörning av axys förra helgen och jag kan då inte hålla med dom handlare som tycker att det är en helt annan maskin.
Kanske har dom lite rätt då mina egna maskiner inte är helt original då jag kör med 37" framvagn så kändes axys väldigt lik min maskin. Sen om det verkligen ska vara 15hk mer i axysen så hade dom hästarna sprungit hem den helgen.
Men en grej som jag inte riktigt kom överens om är när man kör där det är riktigt brant och man ska runda ett "hörn" så upplevde jag axysen gärna vill hålla kvar skidorna så att mattan glider ner och skotern ställer sig rakt upp. På pro-ride så glider hela maskinen ner istället, vilket gör att det blir lättare att behålla linjen, nu var det riktig vårsnö så det är väll inte riktigt det dom huvudsakligen är byggda för.
Kan vara så att min maskin är 37" så att skidorna inte får samma tryck mot snön vid kraftigt skrå. Så detta går säkert att ordna på axysen också, men jag kan inte minnas att jag upplevde pro-ride så med originalbredden på 39".
Men då axysen kändes lika smidig som min 37" så är det en bra utveckling och jag kände mig hemma direkt på den så nog är det trevliga maskiner!
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Kan också avlägga en rapport ang nya Axys.

Provkörde dessa (SKS, TRE-tummaren, PRO RMK 600) i riksgränsen under sisådär förhållanden. Upplevde att chassiet är en aning bättre på att inte washa ut i branta och snöfattiga skrålägen. Men jag upplevde inte heller någon herrejösses förbättring från PROn under den tiden jag körde. Men då har jag inte kört den i lössnö eller med nya 66 mm mattan.

Förväntade mig mer av motorn men kan inte riktigt säga bu eller bä då dom inte varvade som dom skulle ca 7900 RPM.

Skotern uppleves egentligen precis som man kan tänka sig: En något förhöjd version av PRO chassiet med förbättrade detaljer såsom plast, styre, tumgasen.

Helhetsintrycket på skotern är väldigt bra. Många snäpp upp från tidigare år.

Några bilder från provkörningen:https://www.facebook.com/TeamFjallbjork/posts/888203447892072