Supportstöd QRS

Nicross

Välkänd medlem
18 feb 2013
120
0
6
Örnsköldsvik
Har sett detta supportstöd för QRS (art nr:860200783) i de nyare tillbehörskatalogerna.
Någon som har monterat detta och vill dela med sig av reslutat?
Det har väl funnits ett liknande eftermarknads stag tidigare, men inget som har passat till E-tec vad jag vet.
 

fire02

Välkänd medlem
4 feb 2012
142
0
16
Piteå
Hade en eftermarknadsvariant på min -09 renagade 800 som hjälpte med min remförbrukning så jag körde med BRP.s variant från start ifjol på min -14 BD 3700 utan märkbara förbättringar (tog rem!) men åtf ställde då upp med BRP.s flytande sekundär kitt=slutade vara ett rem monster!
 

Nicross

Välkänd medlem
18 feb 2013
120
0
6
Örnsköldsvik
Hade en eftermarknadsvariant på min -09 renagade 800 som hjälpte med min remförbrukning så jag körde med BRP.s variant från start ifjol på min -14 BD 3700 utan märkbara förbättringar (tog rem!) men åtf ställde då upp med BRP.s flytande sekundär kitt=slutade vara ett rem monster!
Oj, det var väldigt bra service från din åtf, annars brukar det vara ett vanligt fenomen att de bara skakar på huvudet om man kommer in i butiken och säger att man har remproblem.

Så ingen märkbar skillnad alltså, skadar väl dock knappast att montera, men frågan är om det är värt pengarna.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Vad jag läst mej till i alla fall så kunde det vara problem att variator fästet slets lös från chassit och då kom stagen ut på marknaden. Dom problemen är nu åtg från fabrik.

Jag tänkte jag skulle få mina remmar oförstörbara denna vinter så jag köpte stag, rs motorfästen och flytande team tied setup men ärligt talat håller inte remmarna längre än original =( Men körningen har trappats upp lite så lite bättre kanske det håller. Om inte annat går den mkt bättre =)

Men jag tror Ski-doo.s egna stag är att föredra om du vill ha ett pga det är gjort i kolfiber. Är säkerligen nog starkt som stöd åt variatorn men mosar du fronten i ett träd bör staget gå av innan du trycker sönder variatorinfäsningen i chassit åt fel håll.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.501
401
83
Malå/Adak
Jag tänkte jag skulle få mina remmar oförstörbara denna vinter så jag köpte stag, rs motorfästen och flytande team tied setup men ärligt talat håller inte remmarna längre än original =( Men körningen har trappats upp lite så lite bättre kanske det håller. Om inte annat går den mkt bättre =)

.
Gjorde samma på min BD. Viss skillnad men inga problem att skrota en rem....
Jag tror i ärlighetens namn att byta den andra variatorn hade gjort större skillnad. Ut med TRAn och in med en P85!
Hade definitivt gjort det om jag haft kvar skotern ett år till, nu blev det istället en skoter med P85 originalmonterad.
 

Nicross

Välkänd medlem
18 feb 2013
120
0
6
Örnsköldsvik
Vad jag läst mej till i alla fall så kunde det vara problem att variator fästet slets lös från chassit och då kom stagen ut på marknaden. Dom problemen är nu åtg från fabrik.

Jag tänkte jag skulle få mina remmar oförstörbara denna vinter så jag köpte stag, rs motorfästen och flytande team tied setup men ärligt talat håller inte remmarna längre än original =( Men körningen har trappats upp lite så lite bättre kanske det håller. Om inte annat går den mkt bättre =)

Men jag tror Ski-doo.s egna stag är att föredra om du vill ha ett pga det är gjort i kolfiber. Är säkerligen nog starkt som stöd åt variatorn men mosar du fronten i ett träd bör staget gå av innan du trycker sönder variatorinfäsningen i chassit åt fel håll.
Ja min tanke var också att försöka få remmarna oförstörbara, nu är det igentligen bara stag och ev rs-motorfästen kvar som jag kan tänka mig förbättra situationen för mig, förutom då kanske en annan primär :).
Dock så läste jag tidigare i våras i någon tråd att det någon som hade kört med rs fästen som sa att de var slut efter en sesong, eller det kanske till och med var du Brygg som nämnde det?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Fick Summiten att sluta ta rem i vintras.
Flytande sek, hårda motorkuddar, noll-spel på momentstoppen och ett DJ-kit gjorde susen.

Gick från att tugga i sig två remmar på en lössnövecka(org.setup 2013) till att endast dra ur en liten frans under en vecka i år.(moddad 2014)

Körningen är lika om inte aningen värre då man lär sig för varje år som går...
Variatorsetupen och flytande sek gör mest skillnad gissar jag.
 

fire02

Välkänd medlem
4 feb 2012
142
0
16
Piteå
Oj, det var väldigt bra service från din åtf, annars brukar det vara ett vanligt fenomen att de bara skakar på huvudet om man kommer in i butiken och säger att man har remproblem.

Så ingen märkbar skillnad alltså, skadar väl dock knappast att montera, men frågan är om det är värt pengarna.
lite missvisande av mig, jag fick inte flytande QRS kittet utan skulle få låna det!
Blir dock ntressant å se om dom kommer att be å få tillbaka det då det blir bytar dags:)
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Fick Summiten att sluta ta rem i vintras.
Flytande sek, hårda motorkuddar, noll-spel på momentstoppen och ett DJ-kit gjorde susen.
Var nog det sistnämda som blev skillnaden. Dåligt inställda variatorer käkar rem oavsett om du svetsat fast motorn och har flytande sekundär =)

Ang RS Fästena kan det varit jag som skrev om dom. Mina höll ca 100 mil. Och var nån fler som också skrev dom inte höll hela sesången.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Var nog det sistnämda som blev skillnaden
Mmm. Troligtvis...
Men jag hade i v-kitet en sväng året före också, dock med hårdare primfjäder och den hade lite aptit på rem då också.
Men jag körde inte så länge med det för att kunna kalla det för vetenskap.

Men jag håller med om att det mesta troligtvis sitter i variatorsetupen...
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
För lite pinnvikt eller för hård primärfjäder tar död på remmarna.
Ja, har också fått för mig att en mjukare fjäder gör så remmarna håller bättre.
Man får mer remtryck och mindre remslir.

Men den låg ju rätt i varven även med hårdare primfjäder, så pinvikten borde varit rätt...
Jaja, det funkade bättre med mjuk iaf...
 

Nicross

Välkänd medlem
18 feb 2013
120
0
6
Örnsköldsvik
Ja själv kör jag med Diablo:s kitt, funkar grymt bra, speciellt backshiften i riktig backcounty körning. Men jag fick dock ändå remmen att bli för het och börja fransa sig lite ifjol vid nått tillfälle då jag själv tyckte att det inte var allt för tungt före, pratade lite med Christian på KNR i våras och hans svar var att lägga på ett gram till.
Det jag inte har är flytande sekundär utan bara chimsad, men enligt många så ska det vara bra nog, så det var därför jag kände att ett momentstag för sekundären kunde vara priken över i:et.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Lägga på ett gram för att den tar rem?
Ligger du på 8000-8100 och du har bra backshift utan att den känns tomvarvig tror jag du ställer till problem med ett gram till.

Hur menar ni med lite vikt sliter rem. Menar ni då lite i förhållande till setupen eller att en setup som mår bra med lätta vikter sliter rem?
För jag körde väldigt lätta vikter i vintras. var nere på 17.3g och tog inte direkt rem men blev på tok för hett men det är jag ganska så säker på är pga för mycket slutvinkel på helixen. pga jag tapparde ca 200-300 rpm på slutet.
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Hur ofta ligger du på 8100?
Är den för lätt viktad/för hård fjäder så stiger tempen.
Har du tex en 200/320 primär så kan den ju hålla 8100 när du klipper på.
Men ligger du och snirklar bland träden så håller du inte 8100 varv.
Många vill ju höja starttrycket för att få en rapp skoter. Ligger du sen på 5-6000 varv med dåligt tryck på remmen så blir den het.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Hur ofta ligger du på 8100?
Är den för lätt viktad/för hård fjäder så stiger tempen.
Har du tex en 200/320 primär så kan den ju hålla 8100 när du klipper på.
Men ligger du och snirklar bland träden så håller du inte 8100 varv.
Många vill ju höja starttrycket för att få en rapp skoter. Ligger du sen på 5-6000 varv med dåligt tryck på remmen så blir den het.
siktar på 8000 och släpper den hellre till 8100 än 7900 så den ligger å fladdrar mellan 8000 till 8100.
Men tycker varven inte är så känsliga. Viktar jag på/av märks det mest på backshiften och varven hittar den ändå.
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Hur ofta ligger du på 8100?
Är den för lätt viktad/för hård fjäder så stiger tempen.
Har du tex en 200/320 primär så kan den ju hålla 8100 när du klipper på.
Men ligger du och snirklar bland träden så håller du inte 8100 varv.
Många vill ju höja starttrycket för att få en rapp skoter. Ligger du sen på 5-6000 varv med dåligt tryck på remmen så blir den het.
Med 200 i starttryck har den alltså sämre remtryck vid 5-6000varv än med 160?
Jag kör med 160/350 441ramper och 19,4g och hade gärna haft lite agressivare vid omtag å tänkte att en 200/320 alternativt 200/380 skulle få den lite rappare eller??? Och blir de elakare mot remmen är det ju inget bra alternativ?
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Jag hadde nog börjat med sekundären. Typ hårdare fjäder alternativt mindre helix.
Mer vikt blir oftast segare gassvar då det är tungt före enligt mina erfarenheter. Lätta vikter = snabbt gassvar.
Jag kör samma som dej i primären men 1.5-2 g mindre vikt. Och jag har nästan för bra gassvar så den ibland kan kännas gränsfall tomvarvig.
Kör du original i sekundären?

Jo när jag snirklar i skogen ligger den å jobbar 8000-8100 gör den inte det tar jag av vikt tills den gör det. då jag pumpgasar så ska den säga pang så ska varvräknaren stå på 8000.
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Yes, kör än så länge original i sekundären och att jag kör mer vikt kanske beror på att du åker på högre höjder än mig? Men läste nånstans om tips på lila fjäder (bla. från DJ) och vad de gäller helix verkar de vara spridda bud om vad som funkar bäst så jag vet inte?
Känns trökigt å byta helix 3 gånger innan man hittar rätt så tips vore ju bra!

Tycker dock att den håller varven bra som den är nu men vill åt mer rapphet utan att bli tomvarvig förstås!