Felkod Till Wildcat 700 EFI

oscarssimonsson

Aktiv medlem
8 jan 2012
96
1
8
27
Ludvika
www.facebook.com
Hejsan, Fick ifjol lite problem med vildkatten då den började gå dåligt och baktända. Började med att byta insugsgummin då dom var spruckna och i väldigt dåligt skick. Detta löste inte problemet men det var välbehövligt. Tändspole och Stift byttes också men det också utan resultat. Kollade nyss upp på styrboxen till EFI:N och såg då att en felkod syntes på den lilla röda dioden som bara ska blinka en gång. Den blinkar nu: 1 långt blink och 5 korta. Är det någon här som har någon handbok eller manual som kan kolla upp denna felkod? Skulle vara mycket vänligt.


Mvh Oscar
 

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Har tyvärr ingen kodnyckel men jag skulle säga att det mest sannolikt är statorn som strular. Timrå elbyggnad lindar om dessa till en billig penning!
 

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Möjligt, men inte sannolikt i mina öron. Jag tror på statorn ändå.
Datorn kan nog bli ganska lurad av en misständning eller liknande skulle jag gissa.
 

mabo

Välkänd medlem
30 nov 2012
141
1
18
Laviken
Ta reda på rätt värden på statorn och mät upp den så kan du ju utesluta den isf. Jag har verkstadsboken på några 700 efi maskiner. vilken årsmodell är det på din cat?
 

oscarssimonsson

Aktiv medlem
8 jan 2012
96
1
8
27
Ludvika
www.facebook.com
Ta reda på rätt värden på statorn och mät upp den så kan du ju utesluta den isf. Jag har verkstadsboken på några 700 efi maskiner. vilken årsmodell är det på din cat?
Japp ska ta av statorn idag och mäta upp den! Måste hitta lite värden bara så jag har något att jämföra med! Det är en 95a!
 

oscarssimonsson

Aktiv medlem
8 jan 2012
96
1
8
27
Ludvika
www.facebook.com
Var ute i garaget ett tag idag och märkte att den går på båda cylindrarna ett tag i början och när den börjar bli varm så slutar den tända på högra cylindern och går precis som innan dvs dålig gassvar och taskig gång. Jag tror inte att det är fel på någon av spridarna och ska mäta upp alla tänd delar.
 

oscarssimonsson

Aktiv medlem
8 jan 2012
96
1
8
27
Ludvika
www.facebook.com
Nu går den som ett skott igen!! Vetefan riktigt vad felet var, har tagit isär allt och mätt och alla värden stämmer. Nu när jag satt ihop allt och i med nya stift så hoppar den igång med en sjuhelvetes baktändning och går på båda cylindrarna som den ska, misstänker glappkontakt någonstans! Men har rucklat i alla kablar och den går fortfarande som den ska konstigt nog. Nu visar den inte heller någon felkod på ECU:N. Haha jävla jollmaskin! Tack för all hjälp! :)
 

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Ropa inte hej...
Risken är du kommer bli ståendes i skogen till vintern pga statorn. Jag skulle skickat den på omlindning nu innan säsongen. Lindningen på spolarna kan bete sig lite bedrägligt, funka bättre eller sämre varm resp. kall beroende på felets art. Påverkas alltså av materialets expandering vid olika temperaturer, kontakt ibland och ibland inte. Därav är detta problem ej heller enkelt att mäta fram alla gånger.
 

oscarssimonsson

Aktiv medlem
8 jan 2012
96
1
8
27
Ludvika
www.facebook.com
Ropa inte hej...
Risken är du kommer bli ståendes i skogen till vintern pga statorn. Jag skulle skickat den på omlindning nu innan säsongen. Lindningen på spolarna kan bete sig lite bedrägligt, funka bättre eller sämre varm resp. kall beroende på felets art. Påverkas alltså av materialets expandering vid olika temperaturer, kontakt ibland och ibland inte. Därav är detta problem ej heller enkelt att mäta fram alla gånger.
Det har du helt rätt i , men det får dröja tills jag fått provköra riktigt i vinter, kan hända att det var ett så enkelt fel som att ett av dom nya stiften som satt i var paj redan från början. Men det märks i vinter, blir inga långturer dom första turerna och åker sällan själv! :)