2012or Vågar man köpa?

asteken

Välkänd medlem
31 aug 2014
233
1
18
Kalix
Hej är ute efter en m800 och undrar om dom fick till 2012erna?
Läst väldigt mkt och remproblem dåliga fästen till a-arm, motorer som går ojämnt? Glappa styren m.m..
Så jag undrar helt enkelt om dom blev bättre med garanti uppdateringar och om ni rekomenderar att köpa en sån?
 

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Länka gärna till var du läst om detta.
Jag är väldigt intresserad att veta mer om dessa problem... Speciellt dina tre sista påståenden samt gärna vad "med mera" syftar på?
 

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Trodde jag läst allt men det mesta där var nytt för mig!
Själv kör jag en -13 och har inte haft ett enda problem ännu...
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
12orna hade mycket remproblem innan uppdatering till nyare variator.
Dåliga fästen till a-arm har jag aldrig hört/läst om.
Motorerna boggar vid jämnan dock enbart från stillastående.
att styret glappar är mer standard än undantag.
Tankmätarna är totalt värdelösa och går inte att lita på.

Inget av det där är fixat på någon uppdatering förutom remproblemen!
Dom "kan" inte göra något åt motorn.
Att styret glappar kan dom fixa på garanti men kommer tillbaka efter några mil.
Tankmätaren får man leva med.
 

asteken

Välkänd medlem
31 aug 2014
233
1
18
Kalix
Okej så det är alltså fixat med remproblemet?
Är det samma boggar och glapp med styret på 2014s modell?
 

gälk

Välkänd medlem
9 mar 2012
1.114
4
38
gve
Mej vetande är det samma "standardglapp" inget som märks när du kör.
och boggarna lär finnas kvar då det är samma motor och samma mapp.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
-14 blev det några nya bussningar i styrningen som står emot bättre.

Den ställbara styrhöjjaren glappar en del också, men är simplefix man ordnar på en kväll.

A-arms infästning är inte ett std problem och de drabbade har helt enkelt haft otur.

Tankmätaren stämmer inge vidare men jag har då lärt mig min så jag vet vad varje pinne står för.
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
K-len antingen hade jag bara otur eller så är dom bussningarna av samma dynga... Min glappande lika mycket om inte mer än 12an jag hade.
 

Adrenalinejunky_

Välkänd medlem
1 dec 2009
711
6
18
Örnsköldsvik
Åker en 12a och har aldrig varit så nöjd med en skoter. Aldrig har remmarna hållit så bra heller :-D Std variatorer nerdrevad 1kugg. Ingen extra ventilering. Framvagnen håller mycket bättre än Polaris PRO chassi.
Dock BÖR styrutslaget åtgärdas. Tankmätare? Värdelös.. Ett par andra skidor av valfritt märke är inte heller en dum ide.
 

asteken

Välkänd medlem
31 aug 2014
233
1
18
Kalix
Okej det låter ju bra och saker man kan leva med / fixa..
Fick inget rakt svar på om Remproblemet var fixat?
Sugen på en m800 med bara 120mil och man misstänker ju att den kan ha problem just när det är så få mil? Kanske bättre å ta en med över 200mil?
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Remproblemen borde vara fixat om han har gjort alla uppdateringar.
Och låt inte dom få milen skrämma dig.. Alla kört helt enkelt inte lika mycket :)
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Åkte en -12:a M800 i 2 säsonger.

Mycket nöjd. Åkte på samma rem hela tiden..

Saker att störa sig på: Tankmätaren, boggningar, skidorna (bytte till SLP)
 

Adrenalinejunky_

Välkänd medlem
1 dec 2009
711
6
18
Örnsköldsvik
Jag har som sagt aldrig haft något remproblem överhuvudtaget. Ej fått nya sekundären och min körstil har alltid ätit rem på andra maskiner. Dom som skjutit rem verkar bli bra med nya variatorer och linjerat. Händer att dom står fel så sekundäraxeln och motorn inte är paralella i Y-led.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Det kom även nya linjeringsmått de två första åren vet jag.
Är också en del i att få dem att ta mindre rem.

Edit: lite förtydligande...
AC kom med nya mått på sidoförskjutningen mellan variatorerna.
Man shimsade då även äldre maskiner tex 2012 till de nya måtten som ska vara bättre.
2012 och 2013 ska även ha fått ut 2014 års modell av sekundär på garantin.
Summa sumarum så ska 2012-2014 ha samma förutsättningar...
(minns ej om det är skillnad på fjädrar eller vikter)
 
Last edited:

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Jag åker ju en-12 Xf som jag förlängt till 153, och den är uppdaterad till-14 enligt konstens alla regler och jag är väldigt nöjd med den. Ville byta till en m8000 i fjol men pga knä skada så blir den kvar ett år till. Hade remproblem fram tills att jag drevade ner den och har sen uppdaterat den till -14 och nu ska remmen bytas på 300 mils servicen och jag har samma rem sen förra servicen på. I övrigt är det ett vändhjul och en uppsättning damasker som har pajjat. Så i det hela är jag väldigt nöjd, jag säger köp men kolla så att den är ordentligt uppdaterad
 

Niwa

Medlem
18 feb 2007
26
0
1
Sandslån
Har nyss köpt mig en -12 M800 HCR och i väntan på snö så har jag bytt ut bussningarna till styrningen som glappar kraftigt(Canada slet parts) .

Håller just nu på att fixa glappet i själva styrhöjaren.
Har tagit schimsplåt från jobbet som är 0.09mm tjock, fick in 3 längder på 3 av de 6 kanterna på stången. Glappet från själva höjaren är nu ett minne blott. Det blev en aning trögare att reglera höjden men det kan jag leva med!

Blir ett variatorkitt, SLP PP och nya övre boggie hjul härnäst!

Kommer troligen klä tunneln med mattsvart vinyl på sidorna och grön på översidan bara min leverantör kan ta fram matchande nyans.