Anledningar till trasig kolv/cylinder?

Tamminen

Välkänd medlem
2 okt 2012
164
0
6
Idre
Hejsan!

Skotern har såklart skurit och innan det är dags för att sätta i de nya grejerna tänkte jag försöka komma på en möjlig orsak så det inte händer igen.
En bit av kolven ovanför kolvringen har lossnat och spikat ena toppen samt ett nicasilsläpp på ena cylindern.
Avgasporten har också fått sig några repor, men inte på kanten ut mot cylindern utan ovanpå. (Måste jag köpa ny port eller klarar den sig då det repiga inte är ut mot kolven?)

Hjälper några bilder så lägger jag givetvis upp!
Någon som har några idéer? Vad bör jag ta en extra titt på?

Skotern är en ski-doo rs 600 - 2012

Onödiga kommentarer är en bekräftelse på homosexualitet :hahaha:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
833
113
Kramfors
Sitter ringstoppen kvar och är kolven trasig vid utblås? Avgasgiljotinen är säkert ok repor gör inget.

Tamminen

Välkänd medlem
2 okt 2012
164
0
6
Idre
Den där har gått riktigt snålt.. Märkena i kolven däremot är konstiga. Ser ut som ett nålager som rasat? Vad har du kört för bestyckning?
Har nyligen köpt den så har ingen koll på bestyckningen just nu!
Någon som har tips på hur denna ska vara bestyckad?

Tamminen

Välkänd medlem
2 okt 2012
164
0
6
Idre
Vill inte låta dryg, men jag tror att du behöver googla "spikningar motor".
Absolut inte dryg, förstår precis vad du menar.
Första ordet jag fick upp i huvudet var att toppen var spikad när jag såg märkena, därav den lite halvdumma kommentaren.
det jag då menar är att något, som du säger, har kommit in i förbränningsrummet, tippar på en bit av kolven eller som en annan sa, nål från nållagret.

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Har du kollat om det saknas någon nål i nållagret?

För övrigt så vill du nog kolla hur det ser ut nere i vevhuset så du inte har skrot där som kommer sabba din nya cylinder, kolv och topp. Kolla även skicket på vevlagret det kan ha fått sig en bra smäll.

Tamminen

Välkänd medlem
2 okt 2012
164
0
6
Idre
Har du kollat om det saknas någon nål i nållagret?

För övrigt så vill du nog kolla hur det ser ut nere i vevhuset så du inte har skrot där som kommer sabba din nya cylinder, kolv och topp. Kolla även skicket på vevlagret det kan ha fått sig en bra smäll.
Ska kolla imorgon!

Kanske bäst att plocka isär hela motorn och se hur det ser ut..
Återkommer med bilder inuti motorn för de som är intresserade!

För övrtigt
Bara att fortsätta komma med förslag på vad det kan vara, från bilderna och beskrivningen jag redan gett och från och med när jag laddat upp bilderna på hur den ser ut i motorn.
all hjälp uppskattas enormt!