skillnader thundercat 900 96 och 97 + några frågor.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.659
806
113
Kramfors
Dubbeldynan från mc passar inte den sticker ut lite bakom. Jag har en kort dubbeldyna på min korta TC1000 98 men en sådan kort Dubbeldyna är sällsynt tyvärr.

Ang starmotor så har du nog allt rätt men köp stort batteri med höga amp minst 20amp!! Av någ anl har jag aldrig sett en 900-1000cc trippel med fungerande elstart, jag tror många bränner sönder startmotorn på dem.

Ang delar pris har jag inget råd men jag kan köpa ett rullande chassi av dig.
 

henrik_sh

Aktiv medlem
22 aug 2010
98
0
6
Okej, misstänkte nästan att den inte skulle passa då thundercat mc känns mycket längre.

Nä det har du nog rätt i, elstarten är ju trasig på min fungerande tc mc. Dock inte själva motorn utan "solenoid" delen är trasig.

Jag kanske ändå skippar elstart planerna då. Och som det ser ut dubbeldyna planerna också om man inte har tur att hittar en kort dubbeldyna.
Kanske får köpa en triple touring eller liknande då jag ska ha med mig junior och tjejen.
Det går ju ganska bra att dra igång den till -15 (har inte prövat kallare)
Men då har jag en till fråga är det värt att montera motorvärmare?
På det rullande chassit sitter det en slangvärmare med termostat som jag funderar på att ta och montera.

Funderar även på att montera dom breda skidorna från thundercat mc -97 på min korta 98 så får man kanske lite mer bärighet.

Skickar ett pm Boost III om jag ska sälja ett chassi.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Klart det kan vara smidigt med slangvärmare, men det är inget du måste ha. Oavsett vilken Arctic trippel du har (600, 800, 900, 1000) så drar du igång den även i -25 om motorn är i skick och du väger mer än 55 kilo.
 

henrik_sh

Aktiv medlem
22 aug 2010
98
0
6
Ja självklart är det inte något måste eller nödvändighet.
Jag har då inte haft några problem att dra igång den. Tänkte mest att det kan vara smidigt om någon annan behöver starta den.
Men ska man vara ärlig så är ju då en arctic trippel mycket tyngre att dra igång än en 2 - cyl!
Nog var jag ganska trött då jag drog igång thundercat mc efter 2 års dvala och 20+ drag i snöret :p Men nu startar båda på 1-3 drag :)
 

henrik_sh

Aktiv medlem
22 aug 2010
98
0
6
Hehe okej :)
Jag drog då enkelt igång min förra f7 och m8000 med en hand men det går då inte med tripplarna.. Då vill jag gärna använda båda händerna/armarna..
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.659
806
113
Kramfors
Jag är nog svag för jag får ta i allt jag kan för att draigång min tc och då har jag höga porttider samt bara 1 kolvring per kolv så den går lättare än en standard tc. En 800 eller ännu värre 1000cc tvåcyllad maskin är ju ännu värre tycker jag.
Jag brukar trula in en 1600w kupevärmare under huven som blåser ner mot block o cyllar någ timma inna start vilket gör underverk för den klene.

Jag har även märkt att vilken tvåtaktsolja man kör har stooor bet på hur lättdragen den blir. Tyvärr är det lite så att ju bättre olja man har desto mer segdragen blir de.
Jag vet bara av 3 oljer som både är lättdragen och ger bra skydd och det är Statoil,Brp,och paybacks snopro. Resten av mina oljetips ger grönjävulskt hårddragena maskiner tyvärr.
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
Tripplar tycker jag blir mer lättdragen än 2cyl 800or, tex när jag hade 1200an så var den trög men gick bra att starta med en hand den också med aspenoljan i, en 2cylindrig blir mer "ryckig" att dra så den känns trögare, en trippel blir som mer jämntrög att dra.
Men som sagt oljan gör den största skillnaden. Tjejen hade någon olja i sin 2cyl 600 som var riktigt vidrig att dra när det var kallare än -5, kan säga att jag fick då dra med två händer innan man fick snurr på det kletet, Sen byttes den oljan rätt snabbt till ves gold som är den mest lättdragna oljan jag känner till. Aspenoljan är dock inte långt ifrån. Nu startar hon den utan problem själv med ves plus oljan även om det är -20c. Men Statoil oljan anser då inte jag är speciellt lättdragen, men det finns väldigt mycket sämre ur den aspekten också.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.659
806
113
Kramfors
Tripplar tycker jag blir mer lättdragen än 2cyl 800or, tex när jag hade 1200an så var den trög men gick bra att starta med en hand den också med aspenoljan i, en 2cylindrig blir mer "ryckig" att dra så den känns trögare, en trippel blir som mer jämntrög att dra.
Men som sagt oljan gör den största skillnaden. Tjejen hade någon olja i sin 2cyl 600 som var riktigt vidrig att dra när det var kallare än -5, kan säga att jag fick då dra med två händer innan man fick snurr på det kletet, Sen byttes den oljan rätt snabbt till ves gold som är den mest lättdragna oljan jag känner till. Aspenoljan är dock inte långt ifrån. Nu startar hon den utan problem själv med ves plus oljan även om det är -20c. Men Statoil oljan anser då inte jag är speciellt lättdragen, men det finns väldigt mycket sämre ur den aspekten också.
Du måste ha blandat ihop Aspen som lättdragen med någ annan olja för Aspen är den näst segaste olja jag varit med om i fet beläggning i en motor och extremt trögflytande kall som varm. Den går ju svintungt att dra igång vid - grader. De finns bara 1 olja som går tyngre och det är Payback Challenger som lägger ut en tjock fet yta i hela motorn när den står stilla. Men Challenger och Aspen är väldigt bra och ger livstids roststopp så de är tyvärr bra oljer annars.

Statoil däremot håller jag med om som inte den lättaste olja att starta med men väl så bra.

Vi kan ju utse den mest lättdragena oljan för kärringar/barn/inte minst för tjuvar .

Nr 1 som jag absolut inte rek till sportskoter är såklart Triborons 2-taktskonsentrat,, de är som att köra utan olja i lättdraghet när man går ner till rek % inbland.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
Du måste ha blandat ihop Aspen som lättdragen med någ annan olja för Aspen är den näst segaste olja jag varit med om i fet beläggning i en motor och extremt trögflytande kall som varm. Den går ju svintungt att dra igång vid - grader. De finns bara 1 olja som går tyngre och det är Payback Challenger som lägger ut en tjock fet yta i hela motorn när den står stilla. Men Challenger och Aspen är väldigt bra och ger livstids roststopp så de är tyvärr bra oljer annars.

Statoil däremot håller jag med om som inte den lättaste olja att starta med men väl så bra.

Vi kan ju utse den mest lättdragena oljan för kärringar/barn/inte minst för tjuvar .

Nr 1 som jag absolut inte rek till sportskoter är såklart Triborons 2-taktskonsentrat,, de är som att köra utan olja i lättdraghet när man går ner till rek % inbland.
Nja är väldigt säker på att det är aspen jag häller i oljehåletpåfyllningshålet, och den är inte tungdragen när det är kallt, somsagt inte lika lätt som ves plusen men nära på.
 

henrik_sh

Aktiv medlem
22 aug 2010
98
0
6
Kommer lite mer frågor här. Är ju ganska rookie på förgasare då jag bara har haft efi tidigare.
Jag hade en tanke på att installera holtzman atacc eller tempaflow för att bara kunna köra från 0° till -20° utan att behöva bry mig om att bestycka.
Fungerar dessa produkter bra? Värt att satsa på? Är det någon idé att köpa atacc istället för tempaflow då jag endast kommer att köra vid kusten.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.659
806
113
Kramfors
Kommer lite mer frågor här. Är ju ganska rookie på förgasare då jag bara har haft efi tidigare.
Jag hade en tanke på att installera holtzman atacc eller tempaflow för att bara kunna köra från 0° till -20° utan att behöva bry mig om att bestycka.
Fungerar dessa produkter bra? Värt att satsa på? Är det någon idé att köpa atacc istället för tempaflow då jag endast kommer att köra vid kusten.
Ingen mening kosta på om du inte far till fjälls stup i kvarten. Rensa ur luftburken o borra några extra hål i den. Kör sedan som en galning på någ sjöis och kolla stiftfärger o best efter det. I de flesta fall bestyckas den neråt men de får stiften avgöra. Med rätt best ska den kunna ge 169-171hk och då går de bra kan jag lova.

Jag har läst många kör 350 i högfart men det är ber på nålmunstycke goggla som ett tok så hittar du viket nålmunstycke det ska va mot 350 högfart.
 

henrik_sh

Aktiv medlem
22 aug 2010
98
0
6
Nä jag ska ju inte till fjällen tänkte bara för temperatur skillnader, Den går ju betydligt fetare vid 0° på våren än då det är -20° i februari.
Men det är väl bara vänta in snön så får man testa och kolla stiften.
Jag har ju avgastemp mätaren att kolla på under fullgas reporna ifall bestyckningen skulle vara helt fel från början.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.659
806
113
Kramfors
Nä jag ska ju inte till fjällen tänkte bara för temperatur skillnader, Den går ju betydligt fetare vid 0° på våren än då det är -20° i februari.
Men det är väl bara vänta in snön så får man testa och kolla stiften.
Jag har ju avgastemp mätaren att kolla på under fullgas reporna ifall bestyckningen skulle vara helt fel från början.
Komihåg att inte lita på avgastempen förens du kalibrerat in den mot stiftens färg. Sonderna måste sitta långt ut i piporna typ 25-30cm från kolv på dessa maskiner annars går de kalla. Jag brukar fega ur vid 1300F vid full gas och för de mesta kör jag 1250F. Men obs dessa maskiner helt standard kan gå snålt vid jämn gas från 70-120kmt värst vid 90kmt på led så håll koll på tempen där för den är marigast att bestycka bort. Höj nålen mer om den går runt 1250-1350F i 90kmt. Du kan även undvika den farten genom att köra full gas hela tiden hehe.
 

henrik_sh

Aktiv medlem
22 aug 2010
98
0
6
Tackar för tipsen!
Ja jag tänkte även kolla på stiften :)
Bra tips för att undvika 90km/h :)

Nu kommer jag med en till fråga! Vad kör ni med för rem? Arctic Original? Carlisle? Dayco? Gates?
 

henrik_sh

Aktiv medlem
22 aug 2010
98
0
6
0627-020 remmen då?
Jag har en sådan rem på nu men tänkte köpa någon reservrem och funderade på om det finns någon bättre eller mer prisvärd rem att köpa?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.659
806
113
Kramfors
Ultimax xs greppar bet bättre än ac och ger mig bättre acc än alla remmar jag provat. De kan köpas rel billigt på ebay men man hittat Ac remmar ännu billigare på ebay så jag vet inte om priset för ultimax är försvarbart? Jag kör just nu med något helt otroligt en sprillans ny AC rem som köptes 1998 vid nyköpet av en kompisares Tc 1000. Den har han haft som reservrem sedan dess. Jag fick tag i denna oldtimer rem i fjol och har bara kört 3 mil på den.
 

henrik_sh

Aktiv medlem
22 aug 2010
98
0
6
Okej såg att ultimate xs kostar ca 110 dollar på ebay och ca 1600kr i sverige.
Någon som testat carlisle ultimax pro? Är dom vettiga? Såg att dom fanns till bra pris i sverige.