Hur spänd skall mattan vara?

FrozenKing

Välkänd medlem
16 dec 2013
474
2
16
Hej! Jag renoverade boggien på skotern förra året, men jag spände inte mattan (planerade att jag skulle göra det nu istället). Jag har läst på flera ställen men det är många som tycker olika. Så frågan: Hur hårt ska jag spänna mattan?
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Börjar med en liten OT
Hur mycket är jag ute och cyklar på att slidsen slits mer när mattan är lite slappare?

Jag brukar då alltid köra på att jag ska få in 2 fingrar mellan mattan och skenan. Sen kika att det är lika spänt på båda sidor.

För att dra det till överkurs så ska du ta en våg, dra ned mattan sen ska du mäta upp ett visst avstånd mellan skenan och mattan vid ett visst kilo tryck. Personligen känner jag ingen mekaniker som tar sig tiden till detta utan kör på känsla.
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Hur påverkas de om mattan är löst spänd och börjar "fladdra" och "orma sig" även fast de inte kuggar över
 

MattiasElg

Välkänd medlem
15 sept 2012
696
0
16
Ånge
Jag spänner hellre mattan något hårdare, en lös går säkert lättare att dra runt med händerna när maskin står still men blir tyngre för motorn att dra runt när den kommer upp i hastighet och slungas ut som ett punkterat däck. Läste om det för ett bra tag sedan med ett videoklipp till som visade på just det men minns inte vart det var.
 

FrozenKing

Välkänd medlem
16 dec 2013
474
2
16
Det är en Ski-doo MX Z 2008 med en SC-4, såhär säger boken:

Kör skotern i snö i cirka 15 till 20 minuter före justering av bandets spänning.
Ta bort nödstoppslinans hatt
Lyft skoterns bakparti och stöd det med ett brett mekaniskt snöskoterstöd.
Låt fjädringen sträckas normalt och kontrollera avståndet mellan främre och bakre drivhjul. Mät mellan glidskons botten och bandets insida. Avståndet bör överensstämma med det som anges i specifikationer i slutet av boken. Om bandets spänning är för låg, har bandet tendens att slå.

30,35mm, tryck 7,3kg enl boken. Tack för hjälpen grabbar!
 

GoPro

Välkänd medlem
28 nov 2010
807
6
18
Mindre friktion=går lättare
Jag spänner hellre mattan något hårdare, en lös går säkert lättare att dra runt med händerna när maskin står still men blir tyngre för motorn att dra runt när den kommer upp i hastighet och slungas ut som ett punkterat däck. Läste om det för ett bra tag sedan med ett videoklipp till som visade på just det men minns inte vart det var.
+1

Lyft upp skotern och varva så får ni se vad som händer när mattan är slak och spänd :)
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Hur ofta kör man skoter med den upphängd i luften? Skulle vilja se hur den beter sig helt under snön istället då det är mer relevant.. Men det kommer aldrig kunna visas.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.168
1.002
113
Stora Blåsjön
Hur ofta kör man skoter med den upphängd i luften? Skulle vilja se hur den beter sig helt under snön istället då det är mer relevant.. Men det kommer aldrig kunna visas.
På maskiner som har haft för slak matta så brukar det synas i tunneltaket. Svarta spår av mattan... Spänn mattan enligt instruktionsboken för det som är intressant är hur mattan betersig när den snurrar i 100km/h och då kan den inte vara slak för då bromsas den i tunneltaket.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
säger som k-len, borde slita mindre på lager, speciellt drivaxellager, samt slides. sen får man lite bättre fäste om mattan kan följa underlaget lite och inte vara som en gittarsträng
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
säger som k-len, borde slita mindre på lager, speciellt drivaxellager, samt slides. sen får man lite bättre fäste om mattan kan följa underlaget lite och inte vara som en gittarsträng
Tror tvärtom.
Min teori:
Om mattan är slak gissar jag att den kommer ha riktning rakt ner mot backen när den släppt från drivhjulen. Det är ju där, mellan drivhjul och främre delen på boggin allt slack på mattan kommer hamna.
Man vill ju att mattan ska gå bakåt mot boggiskenorna för att få en så fin attackvinkel mot snön som möjligt. Inte skjuta mattan rakt ner i snön.

Vet att man sett bilder på maskiner som gått på rullen med slak matta.
Brukar vara en redig "knöl" på mattan precis under drivaxeln...

Mattan ska inte vara för slak, thats it.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Har du nån lågkammad isracer så kanske det finns vinning att åka lite slakt, i övrigt så spänn den! Man nöter fort ut drivhjul om det kuggar samt att jag tror mer på Holm teori, dvs för slak får du komage. Sen ökar rusken avsevärt att man styr ut skenorna genom mattan.
Kör min matta spänd som kanske synes?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Verkar vara mkt delade uppfattningar.

Kan hända att det ska vara spända mattor. Men jag upplever maskinen som bäst då det inte är en fiolsträng.

Innan noslip hjulen kom hade man inte så mkt val, då kuggade det ju över.


Jag kanske lurar mig själv då jag tycker det känns bättre med slak matta, men i mitt huvud så går det inte lika tungt på det viset = mindre motrsånd för alltihopa.

Men självklart ska den inte vara så slak så den tar i tunneltaket, som jag tidigare skrev. Då blir ju effekten den motsatta.

Mattan strävar ju efter att bli rund. Kan ju intala mig att den rullar lättast då jag låter den ta ut svängarna än att jag spänner ner den till en oval. (finns säkert nån smart uträkning som bevisar att de tar ut varandra på något vis)

Men sålänge jag är för dum för att räkna ut det, så lever jag lyckligt i min värld där skotern går bäst då mattan inte bromsar pga den är för hårt spänd=)
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Följ det som står i instruktionsboken, det som rekommenderas är nog bäst för 99% av skoteråkarna.
 

matez_

Välkänd medlem
15 nov 2014
106
0
6
Jag har ju ingen instruktionsbok, dessutom har jag no slip drivhjul. Jag har renoverat boggien och spännde mattan idag. När jag trycker ner mattan rätt hårt med ena handen, får jag emellan ca 3 fingrar på höjden. Är detta för löst/hårt spänt med no slip drivhjul tro? Finns ju ingen snö så jag kan testa nu :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
833
113
Kramfors
Jag kör slakast möjliga matta så den hänger som en slapptask, det ger mig bättre acc och bättre djupsnöegenskaper. I toppfart va det ingen skillnad mellan "rätt spänning" och slak men den här maskinen går ca 190 i toppfart och då är det säkert väldigt lång matta ändå. Men detta är oltimer med kort 307/32 matta så hur det beter sig på klättermaskiner vet ej. På min Et 340Tr kör jag så slak matta att den fladdrar för då går den maskinen fortast och snorlätt samt bäst i snö. Jag testade även slaka kompisarens Ac F1100 t på 240hk men den rappade redan med rätt spänning så det gick inte tyvärr.

Förr i tiden då man åkte hjulboggi va bästa modden för att få de gå bra i djupsnö att sänka ner några boggihjul i mitten av mattan minst 30-40mm så boggin blev som en pilbåge neråt = mest tryck mot snö i mitten av boggi. Det gjorde underverk på framkomligheten man trodde nästa inte det va sant hur de tog sig i snö då en snotric blev het plötsligt en hillklimber tyckte man.

Har man en långboggijättekammsmaskin bör man helt enkelt testa max slakt som är möjligt rent mekaniskt och jämföra de med rätt spänning enligt bok. Och man måste såklart göra testet i djup snö o klättring samma dag. På led så är det inge snack om att de går snorlätt med hängballe.