Hur spänd skall mattan vara?

matez_

Välkänd medlem
15 nov 2014
106
0
6
Så ditt tips är alltså att ha den så pass lös att det inte kuggar över eller tar i tunneln när man kör? Läst så mycket olika om just detta, vill bara ha en lagomt spänd matta så skotern går bra och inte äter upp slides/lager

baconberra

Välkänd medlem
9 feb 2012
344
1
16
Nordanstig
Jag spände min et 340 tr efter jag höjt den då fick jag in 2 fingrar tänkte de blir nog bra. jo tjena tungt att komma i väg å när man svängde högg den så man nästan tippa då mattan inte böjde sig. Lätta den lite på späningen och vips så gick den lätt och högg inge, min röst hamnar på lagomt löst spänt, bäst är väl åka ut och ta med verktyg och prova sig fram.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
833
113
Kramfors
Så ditt tips är alltså att ha den så pass lös att det inte kuggar över eller tar i tunneln när man kör? Läst så mycket olika om just detta, vill bara ha en lagomt spänd matta så skotern går bra och inte äter upp slides/lager
Mitt tips är att testa varenda maskin man köpt i slakast möjliga utan att den går för hårt i tunneln eller rappar och jämföra det med rätt spänning. Jag har inte sett extra slitage på något med slak matta men OBS risken ökar såklart att framdelen på slidsen kan dyka in i drivluckorna och då är det kört med den mattan och stora skader på boggi.
K-len kör ju nya moderna skotrar och många mil årligen så rek han slak matta så är det nog väldigt liten risk för slides in the matta.

matez_

Välkänd medlem
15 nov 2014
106
0
6
Men för att klossen längst fram på slidesen skall dyka igenom hålet på mattan, måste väl mattan vara extremt löst spänd? Jag menar klossen är ju bredare än hålet på mattan också. Som jag har mattan spänd nu verkar det iaf osannolikt att det skulle kunna ske. har nog hellre lite mer spänd matta då för löst verkar vara mer farligt om slides hoppar ur spåret osv.