Ski-doo Summit eller Freeride ELLER polaris Pro RMK eller Assault 2015

DrDoctor

Medlem
12 dec 2008
30
1
1
Hej!
Funderar på att köpa skoter. Jag kommer åka på led såklart då det krävs men utanför led så mycket som möjligt då snön tillåter det.
Blir det ingen nu denn vinter så väntar jag tills dom nya kommer "2016" års maskiner.

jag funderar på:
Ski-doo Summit eller Freeride 800 NY
Polaris Pro RMK eller Assault 800 NY

Jag har ingen erfarenhet av dessa alls utan vet lite om deras bränsleförbrukning/vikt mm men inte hur dom presterar i snön. Drar verkligen polaris SÅ mycket mer som folk säger än E-Tec?

Vore evigt tacksam om lite svar om hur ni tänker ni som har erfarenhet bakom dessa maskiner och inte bara stirra blint på märket för att ni håller det kärt! ;)

Tack på förhand! :ciao:
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Oavsett om du väljer ski doo eller Polaris så blir du nöjd. Men skall du åka en del led är det Assault eller Freeride som gäller i mitt tycke. De funkar iallafall på Led. Summit o Rmk är vad de heter. Rena lössnömaskiner.
På märket så välj det som tilltalar dig mest och vilken handlare som verkar bäst.
 

DrDoctor

Medlem
12 dec 2008
30
1
1
Hej och tack för ditt svar!
Hur är det med bränsleförbrukningen på Polaris jämfört på Ski-doo's E-tec, är det en stor skillnad?
 

summitfredde

Välkänd medlem
11 mar 2013
156
0
6
Frösön
hej för att svara på bränsleförbrukningen så skiljer det avsevärt va jag märkt då jag
själv kör en summit 2013 med e etc motorn och dom 4st jag åker mest med kör polaris
och jag brukar ligga på 17-19liter efter en dags skogskörning medans polarisarna brukar ligga på ca 27-29liter på samma körsträcka.. sen så upplever jag att skidoos maskier är mer följsam/mjukare i chassit än polarisen som jag upplever som väldigt "stel" jag själv ska dock låna mej en polaris tds 163 och testa för
jag ska köpa ny maskin nästa år och då tänkte ja bilda mej en uppfattning om varför "alla" kör polaris!:p

lycka till med letandet! Med vänlig hälsning,
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
På full gas drar dem nog likvärdigt. Är sträckorna mellan ställena det skiljer stort på bränslefronten.
 

summitfredde

Välkänd medlem
11 mar 2013
156
0
6
Frösön
På full gas drar dem nog likvärdigt. Är sträckorna mellan ställena det skiljer stort på bränslefronten.
där är jag inte berädd att hålla med..

när vi åker upp till jorm eller gäddede då blir det max 2-3mil led på en dag och det skiller ändå ca 8-10liter..

Med vänlig hälsning,
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
där är jag inte berädd att hålla med..

när vi åker upp till jorm eller gäddede då blir det max 2-3mil led på en dag och det skiller ändå ca 8-10liter..

Med vänlig hälsning,
Jag gissar att du inte håller full gas precis hela dan... ;-)

Störst skillnad är det vid lugnare åkning, men E-tecen går billigare även vid hård körning.
Man måste ju trots allt släppa gasen nån gång ibland.
 

DrDoctor

Medlem
12 dec 2008
30
1
1
Tack för era svar!
jag får se vad man väljer, en Pro RMK 800 Eller en Summit E-Tec 800 - jag vill ut i lössnön och leka! Någon längd som är att föredra? räcker en 155 eller ska man upp i 164+ ?
 

DrDoctor

Medlem
12 dec 2008
30
1
1
jag själv ska dock låna mej en polaris tds 163 och testa för
jag ska köpa ny maskin nästa år och då tänkte ja bilda mej en uppfattning om varför "alla" kör polaris!:p

lycka till med letandet! Med vänlig hälsning,
Du kan väl slänga iväg ett mess här så man får höra din uppfattning och jämförelse!
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Tack för era svar!
jag får se vad man väljer, en Pro RMK 800 Eller en Summit E-Tec 800 - jag vill ut i lössnön och leka! Någon längd som är att föredra? räcker en 155 eller ska man upp i 164+ ?
Du kommer bli nöjd med båda två då de är väldigt kompententa lössnömaskiner.
153-155" matta räcker gott enligt mig.

Vil du ha en lite mer allroundmaskin så skulle jag dock kikat på en Assault eller Freeride.
Summit och Pro är väldigt bra på det dom är byggda för, men rätt kass efter leden.
Så ska du välja någon av de sistnämnda tycker jag man endast ska transportköra efter led och inte vara sugen på hopp och drop.
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
För ett par veckor sedan så åkte jag 20 mil tillsammans med en kompis som kör Pro Rmk -13. Det var 50/50 led och lössnö och båda gångerna vi tankade fick han i nästan (tex när jag fick i 13 fick han i 23l) dubbelt så mycket som mig.

Däremot tar hans maskin nog hälften så mycket olja som min.
 

calboi

Medlem
1 sept 2014
42
0
1
skellefteå
har testat både summiten och freeriden. tycker summiten är klart bättre i lössnö. freeriden är väl mer en ledskoter men även summiten tycker jag funkar bra på led (även med pulka). så om du ska köra både led och djupsnö så tycker jag du borde fundera på en summit.
 

DrDoctor

Medlem
12 dec 2008
30
1
1
Det är ett jäkla velande men jag tror till 90% att det blir en ski-doo iaf då jag har en bra vän som äger en Ski-doo affär i närheten :)

Summit har ju en som heter T3 , vad är speciellt med just den OCH är det värt att slänga i Turbo, har vi någon bra tillverkare i sverige. Har sett Boodockers och aerocharger. Behöver man alla dessa grejer som dom säljer för att få ut det mesta eller räcker det med enstaka prylar? Det är väl rappheten i gaspådraget man vill åt?
 
Last edited:

summitfredde

Välkänd medlem
11 mar 2013
156
0
6
Frösön
Jag gissar att du inte håller full gas precis hela dan... ;-)

Störst skillnad är det vid lugnare åkning, men E-tecen går billigare även vid hård körning.
Man måste ju trots allt släppa gasen nån gång ibland.
nej jag håller inte fullgas hela tiden! kanske polarisarna gör det för att hänga på summiten där av stora skillande i bränsle förbrukningen:p hehe skämt o sido..
 

summitfredde

Välkänd medlem
11 mar 2013
156
0
6
Frösön
Du kan väl slänga iväg ett mess här så man får höra din uppfattning och jämförelse!
absolut det ska jag göra!=) synd bara att det inte är nån som kör en summit 163 med T3 så jag hade fått jämföra den när jag kör polarisen! ja tycker det är lite synd att inte skoterns dag ligger på vår kanten så man kan åka till handlarna o testa nästa årsmodell! det vore det optimala för köparna!=) med bilar gör dom ju så.. så jag tycker alla märken ska ha en "roadshow" och åka ut till alla sina handlare och visa upp oxå får man testa näst kommande årsmodeller!
 

summitfredde

Välkänd medlem
11 mar 2013
156
0
6
Frösön
har testat både summiten och freeriden. tycker summiten är klart bättre i lössnö. freeriden är väl mer en ledskoter men även summiten tycker jag funkar bra på led (även med pulka). så om du ska köra både led och djupsnö så tycker jag du borde fundera på en summit.
jag tycker att summiten med sina "cykel" framdämpare är helt världelös på led! men ska man köra led så köp inte summit!
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Det är ett jäkla velande men jag tror till 90% att det blir en ski-doo iaf då jag har en bra vän som äger en

Summit har ju en som heter T3 , vad är speciellt med just den OCH är det värt att slänga i Turbo, har vi någon bra tillverkare i sverige. Har sett Boodockers och aerocharger. Behöver man alla dessa grejer som dom säljer för att få ut det mesta eller räcker det med enstaka prylar? Det är väl rappheten i gaspådraget man vill åt?

Åkte en PRO 800 i 3 år. En Freeride 800 med vkit och ras2 framvagn nu.
Gassvar har Pron ggr 3 mot etecen. Soppa tar Polarisen betydligt mer av och mindre olja än skidoon.
Xm chassiet är "mjukare" tycker jag och du lägger i kull den hur lätt som helst. Pron styvare och svarar bättre om du flyttar foten osv enligt mig. Kliver upp ur snön bättre med tycker jag.
Polarisen jag hade drog som attan från botten upp mot kanske 7000 sen blev det inte så mycket mer. Skidoon drar bra från 4700 och upp samt den har med toppeffekt än vad min polaris hade iaf. Jag är grymt nöjd och ångrar inte att jag bytte skoter. Prova båda om du kan för dem har båda sina bra och dåliga sidor. Mitt inlägg och jag är inte märkes färgad.
 

calboi

Medlem
1 sept 2014
42
0
1
skellefteå
jag tycker att summiten med sina "cykel" framdämpare är helt världelös på led! men ska man köra led så köp inte summit!
nää givetvis ska man inte köpa en summit om man bara ska köra led men det låter inte precis som att han som startade denna tråd bara ska göra det. tror ej han skulle vara intresserad av tex en PRO då. menar bara att summiten funkar bra på leden för att vara en djupsnömaskin.
 

DrDoctor

Medlem
12 dec 2008
30
1
1
Åkte en PRO 800 i 3 år. En Freeride 800 med vkit och ras2 framvagn nu.
Gassvar har Pron ggr 3 mot etecen. Soppa tar Polarisen betydligt mer av och mindre olja än skidoon.
Xm chassiet är "mjukare" tycker jag och du lägger i kull den hur lätt som helst. Pron styvare och svarar bättre om du flyttar foten osv enligt mig. Kliver upp ur snön bättre med tycker jag.
Polarisen jag hade drog som attan från botten upp mot kanske 7000 sen blev det inte så mycket mer. Skidoon drar bra från 4700 och upp samt den har med toppeffekt än vad min polaris hade iaf. Jag är grymt nöjd och ångrar inte att jag bytte skoter. Prova båda om du kan för dem har båda sina bra och dåliga sidor. Mitt inlägg och jag är inte märkes färgad.
Tjena! och tack för ditt svar!
Du kör Freeride nu antar jag?
Jag har NOG (inte 100än) bestämt mig för en Ski-Doo då affären ligger med 10min gångavstånd här ifrån. Så T3 paketet består av Xm chassit? eller är det så att det finns ett T3 Chassi och ett Xm Chassi? Har inte fattat det men jag tror det är så om jag inte är helt ute och cyklar!
 

DrDoctor

Medlem
12 dec 2008
30
1
1
nää givetvis ska man inte köpa en summit om man bara ska köra led men det låter inte precis som att han som startade denna tråd bara ska göra det. tror ej han skulle vara intresserad av tex en PRO då. menar bara att summiten funkar bra på leden för att vara en djupsnömaskin.
Sant, jag kommer köra så mycket utanför led som möjligt och kan, men om jag ska vara ärlig så är det ibland lite för lite snö där jag bor så man får leta sig mot fjällen!
 
Reactions: Rupa