Arctic Cat Tz1 2008 Multi-display med problem

Sprängberg

Medlem
19 jan 2015
22
0
1
Valbo
Jag har en 4-takt Tz1 från 2008 som endast gått 200 mil. När jag senast skulle starta skotern stod mätaren (multi displayen) fast i bottenläget/varvräknaren på fulla varv. Den röd rosa bakgrundsbelysningen lyser när jag slår på tändningen men inga siffror syns.

Jag prövade med att starta om skotern några ggr ingen skillnad. Jag hakade av batteripolen i 10 min men ingen skillnad. Jag delade samtliga kontaktstycken hela vägen som är kopplade till displayen och de såg fina ut samt var inte ärgade.

Jag sprayade dessa i förebyggande syfte och kopplade åter ihop samtliga utan resultat displayen fortfarande låst och utan digitala siffror synliga.

Jag har ett nytt batteri monterat på skotern och full spänning. Motorn startar lätt och går felfritt. Någon som har erfarenhet eller teori om detta fel?
 

Tokig

Välkänd medlem
1 jan 2000
698
1
18
Västerbotten
Hmm, prova å ta lös mätaren och lägg den i värmen. Sitter säkert nå skruva baki mätaren så du kan dela den?
 

Sprängberg

Medlem
19 jan 2015
22
0
1
Valbo
Verkar tungt att få fram information angående detta fel. Jag har pratat med ett antal handlare och deras verkstäder men inget riktigt konkret att ta på. Det sista tipset var att byta mätare kostnad 5349 kr :-(
 

Sprängberg

Medlem
19 jan 2015
22
0
1
Valbo
Jag har i kväll skruvat isär mätarhuset och sprayat rengöringsmedel (bromsrengöring) i mätaren elektroniken samt lagt det öppnade huset på elementet. Så får det nu ligga över natten så får vi se vad som händer vid morgondagens försök om det måste bli en ny multidisplay eller ej.
 

Sprängberg

Medlem
19 jan 2015
22
0
1
Valbo
Min rengöring samt uppvärmning av mätaren fick den att ge i från sig livstäcken i några sec sedan är den död igen. Nu återstår att försöka med en ny. Avvaktar fortfarande svar från: Arctic05 om artikel nr är det rätta på hans mätare?
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Byttes ut en del mätare på just -08 fick ja veta när jag hade min cf1000 -08 men då gick de ju på garantin.
Började med fukt på insidan av glaset å sen la mätaren av , bara belysningen som fungerade.
 

Sprängberg

Medlem
19 jan 2015
22
0
1
Valbo
Ok Intressant! Jag hade faktiskt noterat några vattendroppar på insidan av glaset innan displayen la av. Det är nog bara att skaffa en ny som gäller. Tack för informationen.
 

Tokig

Välkänd medlem
1 jan 2000
698
1
18
Västerbotten
På min -12:a så lyste bakgrunds belysningen men inget annant. La den då i pannrummet över natten och sedan funkade den perfekt.
 

Arctic05

Medlem
11 feb 2013
16
0
1
Kalix
Hej igen.
Tyvärr är det ett Deluxe-instrument som jag har,kollade o såg att du har väl det mindre på din maskin..
Mvh Bosse
 

Sprängberg

Medlem
19 jan 2015
22
0
1
Valbo
Hur var det med artikel nr då. Stämde detta eller ej? Vet inte om min mätare är av mindre modell eller ej men den ser ut som på bild och har artikelnummer som jag lämnade tidigare-