Har elproblem (gissar jag) som bara blivit värre och värre. Skotern är en Arctic Cat SX 600 -08 och jag har inte lyckats riktigt lokalisera felet trots att jag provat en rad åtgärder.
Skotern gick bra när den väl gick. Titt som tätt så tvärdog den som om man skulle ryckt nödstoppen. Varje gång den stannat och jag har lossat tändstiften (då jag haft tändstiftsnyckeln med) så har de varit blöta. Avgaspoffar har förekommit i samband med detta. De första gångerna räckte det med att låta skotern kallna en stund för att den skulle starta och gå att köra med resten av dagen. Under sista turen uppstod problemet med lite tätare intervall för att till sist ge upp totalt så det blev bogsering hem.
Nu när jag var ute och skulle kolla statorn så kollade jag först att jag hade gnista men den var svag. Motorn tände till när jag försökte starta men dog sen och ville inte mer. Brukar starta på 1-2 drag när den är garagevarm men nu var den heldöd efter att först tänt till på första två dragen.
Statorns ohm-värden är ju riktigt märkliga:
Mellan 0 och 0.1 Ohm på den krets som ska vara 0.89
ca 0.5 Ohm på den som ska vara 0.12
Elschemat är från en -09 men jag har förstått att det ska vara samma stator på alla Sno Pro 440/600 from -04, samt F5, F7 och M7 med förgasare.
Jag har testat koppla ur nödstoppen, mätt dödarswitchen så den verkar ok, bytt tändstift + spole.
Multimetern jag använde är nog inte den bästa misstänker jag men det ger ju ändå lite fingervisning om att det är nåt tokigt här, eller hur? Eller kan det vara nåt annat? Jag hade förväntat mig högre resistans, inte lägre.... Är det vanligt att man får kortis i statorn? Har inte hunnit öppna och inspektera. Tänkte byta ut statorn men det verkar ju vara ett jäkla mek att göra det. Också är dom ju inte speciellt billiga. Så vill fråga först om nån har en annan idé?
Skotern gick bra när den väl gick. Titt som tätt så tvärdog den som om man skulle ryckt nödstoppen. Varje gång den stannat och jag har lossat tändstiften (då jag haft tändstiftsnyckeln med) så har de varit blöta. Avgaspoffar har förekommit i samband med detta. De första gångerna räckte det med att låta skotern kallna en stund för att den skulle starta och gå att köra med resten av dagen. Under sista turen uppstod problemet med lite tätare intervall för att till sist ge upp totalt så det blev bogsering hem.
Nu när jag var ute och skulle kolla statorn så kollade jag först att jag hade gnista men den var svag. Motorn tände till när jag försökte starta men dog sen och ville inte mer. Brukar starta på 1-2 drag när den är garagevarm men nu var den heldöd efter att först tänt till på första två dragen.
Statorns ohm-värden är ju riktigt märkliga:
Mellan 0 och 0.1 Ohm på den krets som ska vara 0.89
ca 0.5 Ohm på den som ska vara 0.12
Elschemat är från en -09 men jag har förstått att det ska vara samma stator på alla Sno Pro 440/600 from -04, samt F5, F7 och M7 med förgasare.
Jag har testat koppla ur nödstoppen, mätt dödarswitchen så den verkar ok, bytt tändstift + spole.
Multimetern jag använde är nog inte den bästa misstänker jag men det ger ju ändå lite fingervisning om att det är nåt tokigt här, eller hur? Eller kan det vara nåt annat? Jag hade förväntat mig högre resistans, inte lägre.... Är det vanligt att man får kortis i statorn? Har inte hunnit öppna och inspektera. Tänkte byta ut statorn men det verkar ju vara ett jäkla mek att göra det. Också är dom ju inte speciellt billiga. Så vill fråga först om nån har en annan idé?
Last edited: