Kullager roterar på veven

Hasse85

Aktiv medlem
25 feb 2010
98
0
6
Storuman
Hej
Har en vevaxel (rotax 800 -03) där ett lager trots limmning har börjat rotera på vevaxeln så undrar om det går fixa utan att byta den delen av axeln?
Har fundrat på att prova och slå lätt med ett slagstift för att skapa små ojämnheter?!
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Nej, det hjälper nog inte, små grader av körnslag eller liknande trycks snart ihop och sedan börjar lagret röra på sig ändå.
Om passningen fortfarande är så trög att lagret inte direkt glappar och ytan på vevaxeln inte direkt ser skadad ut, så tror jag nog mest på att göra om limningen noggrannare - se till att välja lämpligt lim för ändamålet, avfetta extremt noga innan limning osv.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
833
113
Kramfors
Som Tobbe säger så limma lagret med Loctites axiallåsning för de sitter fruktat bra om de görs rätt. Byt ut lagret mot ett nytt så de garanterat är skadefritt. Ett "lite skadat" lager blir hett så limningar lossnar! Vid limning så kan man rugga upp ytan "lite" med typ fint sandpapper både inne i lagrets yta och på vevtappen. Rengöring med förtunning eller liknade är såklart mest avgörande!
 
Reactions: forskin

Hasse85

Aktiv medlem
25 feb 2010
98
0
6
Storuman
Enligt personen som bytte lagren sa att där limmet krävdes var ca 6 hundradelar och för limmning var tydlingen
Gränsen 2 hundradelar. Vill verkligen inte köpa en ny vev till en sådan gammal maskin.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
En metod som lär vara gammal och beprövad men som jag själv aldrig har kommit i kontakt med är att lägga bladstål emellan, i bästa fall kan man åstadkomma lätt presspassning på det sättet och kombinerat med lim borde det kunna sitta bra.

Men då vill det ju till att den nedslitna ytan på axeln är perfekt slät och cylindrisk. Finns det några möjligheter att finsvarva eller maskinslipa den till ett noggrant mått, så att ett varv av t ex 0,05 mm bladstål kan läggas emellan sedan?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det känns kanske inte så roligt att börja värma en vevaxel med gassvets utan att veta vad det kan ge för konstiga metallurgiska fenomen - kanske något slår sig pga ojämn uppvärmning, materialets hårdhet förändras osv.

Sen finns det ju också firmor som kan bygga på material på en sliten axel genom metallsprutning.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.168
1.003
113
Stora Blåsjön
Vilken del på axeln är det som är för liten, är det mag eller pto sidan?
Är det pto sidan så kostar inte en sådan tapp allt för mycket, sen montering på en firma ca 800kr. Går att göra själv också om man känner sig manad, är inte allt för svårt att byta bara en pto tapp, speciellt om axeln är hyffsad rak sedan innan. Men har du inte verktygen så är det billigast att lämna in den för bytet...
 

Hasse85

Aktiv medlem
25 feb 2010
98
0
6
Storuman
Tyvärr så var det inte pto delen, är det vänstra lagret på mitten av axeln. Ska kolla upp det dära metallsprutning
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
833
113
Kramfors
Tyvärr så var det inte pto delen, är det vänstra lagret på mitten av axeln. Ska kolla upp det dära metallsprutning
Stigs motormekaniska i Axvall har sprutat metall förr i tiden ivf. Jag har skickat dit lyftarsläpor för besprutning till hojmotorer för ca 15-20 år sedan och resultatet har alltid varit 100% bra. Men jag vet inte om sprutning + efterjobb typ slipning av vev blir billigare än en ny vevaxeldel.

Hör priser med Stigs för han kan även slipa in veven.