Polaris edge 800 Skurit hjälp!

finnpojk

Medlem
4 jan 2011
30
0
1
Hej! har en polaris edge 800 från 03 brände hål i toppen på kolven pga att packboxen på variator sidan fanns inte kvar. har rivit isär motorn i molekyler och bytit alla packningar och packboxar och haft i nya kolvar starta direkt vid ihopskruvning. hade ej skruvat på kröken kikade in i hålen och på samma sida som den skurit är kolven alldeles torr och grå :( vad är det för fel tips? tacksam för svar.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Kommer det inte fram någon olja från oljepumpen till den cylindern? Om det finns en backventil i oljemunstycket i insugningsporten så kan det ta lång tid innan oljan kommer fram om det är luft i slangen från pumpen.

Efter kolvbyte är det ju under alla förhållanden bra att blanda i lite extra olja i bensinen på de första tankarna för att ge bättre smörjning tills de nya kolvringarna är inkörda, och med tillräckligt mycket olja i bensinen kanske motorn överlever problem med separatsmörjningen tills den har luftat sig själv.
 

finnpojk

Medlem
4 jan 2011
30
0
1
Ja drog bara en provstart idag ska åka köpa 2t olja i morgon men känns lite obehagligt att låta den gå när man tittar på hur kolven ser ut :s
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Inför nästa provstart kan du ju smörja på lite extra med oljekanna via avgasport, tändstiftshål osv, så den inte hinner gå alltför torr innan den oljeblandade bensinen kommer fram från tanken.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
Vid renoveringen bör man rengöra förgasarna noga så gör de om de inte är gjort. Kör sedan 2% olja i tanken tills du är säker på att den drar olja och att de kommer olja till den skadade cylindern.
 

finnpojk

Medlem
4 jan 2011
30
0
1
Allting är rengjort från rester ska kolla olje pump,slangar och förgasare idag får se hur de går!
 

finnpojk

Medlem
4 jan 2011
30
0
1
Demonterat oljepumpen och verkar inte komma nå flöde alls till varken förgasare eller ner i vevhuset på variation sidan vad är det som kan ha hänt förutom att det är stopp?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Går det att provköra oljepumpen lös t ex med borrmaskin?
Om det har kommit luft i den kan man få köra den länge innan den ger olja i alla utlopp, och det är bra att ha slangarna lossade från nipplarna tills det kommer olja överallt.

Se också till att köra oljepumpen åt rätt håll under luftningen, även om det är en kolvpump så fungerar den förmodligen inte som den ska om den råkar gå baklänges. Jag gjorde det misstaget när jag skulle lufta en gång för ca 15 år sedan, höll på flera dagar utan resultat, och jag får än idag höra gliringar om det :)
 

Turbotrotteln

Aktiv medlem
18 jan 2015
93
0
6
Sörmland
Lånar tråden lite!

Är de vanligt eller går det att höja mängden inskjut med olja via oljepumpen?

Jag är lite kinkig och brukar alltid blanda direkt tanken. Av gammal vana när man trimma moppar och oljepumpen räckte inte till..likadant fanns ju inga pumpar i crosshojarna heller.. Då vet man att smörj kommer och kan blanda efter körhumör..

Men är ju himla skönt att använda..men vågar ni verkligen lita på det ?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.170
1.005
113
Stora Blåsjön
Lånar tråden lite!

Är de vanligt eller går det att höja mängden inskjut med olja via oljepumpen?

Jag är lite kinkig och brukar alltid blanda direkt tanken. Av gammal vana när man trimma moppar och oljepumpen räckte inte till..likadant fanns ju inga pumpar i crosshojarna heller.. Då vet man att smörj kommer och kan blanda efter körhumör..

Men är ju himla skönt att använda..men vågar ni verkligen lita på det ?
Det är större risk att man blandar för lite/glömmer än att oljepumpen lägger av.
Och ja det går att ställa på pumpen så den är som en rökmaskin redan på tomgången.

Men det är viktigt att lufta pumpen om man har haft lös slangarna, dels lufta på skruven på själva pumpen så man får bort luft i slangen mellan oljebehållare och oljepump. Sen när man har maskinen på tomgång så luftar man slangarna mellan pumpen och motorblocket på så sätt att man vrider reglaget på pumpen som om man höll full gas fast man har motorn bara på tomgången. Har man inte allt för skitiga slangar så ser man då att ev luft flyttar sig rätt snabbt.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.170
1.005
113
Stora Blåsjön
Demonterat oljepumpen och verkar inte komma nå flöde alls till varken förgasare eller ner i vevhuset på variation sidan vad är det som kan ha hänt förutom att det är stopp?
Hur har du testat pumpen? Det är inga jätteflöden ur en sådan pump. Driver du den med en borrmaskin på fullt varv och du håller reglaget på pumpen som om det vore fullgas så ska iallafall oljan röra på sig. Se till att du kör pumpen åt rätt håll, har för mig om du inte har el-back så pumpar den bara åt ett håll och har du back så spelar det ingen roll. Kan ha fel där men det följde iallafall med en ny oljepump när man köpte el-back till äldre maskiner så någon skillnad bör det vara..
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
asker, boost och torbjörn:
Det är roligt att läsa era inlägg. Ni håller alltid en sanslöst hög och informativ nivå. Dessutom med någon liten sidoanekdot här och där gör det till ett nöje att gå igenom era texter.
 

finnpojk

Medlem
4 jan 2011
30
0
1
Håller på å gå bet på skotern nu har rivit oljepumpen fått ordning på den med borrmaskin så nu får båda cylindrar soppa och olja men ändå går skotern dåligt på en cylinder och är alldeles grå och torr medans andra cylinder är våt och fin.... har även blandat i olja rakt i soppa tanken och kompensera är lika på båda cylindrar va fan är de för fel??
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
Du kan mycket väl knäckt ett tändstift. Extra olja vs tändstift är ingen bra kombo eller att ha choken på för länge. Du kan sätta i vilket stift du vill bara för uppstart och varmkörning.

Även om stiften ger gnista så kan de va väck!!