44/42 el 46/42 helix på Summit 174

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
617
11
18
Eftersom jag vill ha mer utväxling och speed på delgas då jag inte Bara trixar och klättrar hela tiden.
Har redan en primär fjäder tillslag 3400-3500rpm bidrar till lite mer fart på delgas

Jag hört folk med T3or lagt på 44/42 samt en hårdare sek fjäder.
Ni som prövat en brantare helix på T3an hur funka det?

Min har Bondi airboxen och snart highflow termostaten också som förhoppningsvis håller effekten närmare det uppgivna. Funderar om maskinen även hade orkar med 46/42 och hårdare sek fjäder. Utv på 174 är väldigt låg.
 

Fat Bob

Medlem
21 mar 2010
18
0
1
Norrbotten
Vad har du satt på för primärfjäder? Vill också ha en lite lungnare gång, högre utväxling. Highflow termostaten? Gissar det har med varmgång att göra, öppnar denna mer och tidigare eller?

MVH Anders
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
617
11
18
Kolla med Tord motorservice i Boden. Dom fixa det direkt vid leverans
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
617
11
18
Hade en 15 t3 163 förra säsongen. Gick ej varm men varmare kände att hon backa tänding ofta inte samma vrid efteratt körd skotern löngre tid . Nu köpte jag en 16 med långkylaren och bara i förebyggnde syftet köpte jag av Speedtech termostat kitet. Öppnar lite tidigare 30c istället för 37c samt bättre flöde. Vill bara att etec motorn inte hämmas av något. Ofta miljökraven som tar ner effekten. Misstänker oem termostat har desginas efter dessa krav
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
44/42 är en bra allroundhelix till etec-maskinerna.
Har du högre kammar (3") och kör mycket höghöjd kan du även testa 42/40.
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
617
11
18
44/42 är en bra allroundhelix till etec-maskinerna.
Har du högre kammar (3") och kör mycket höghöjd kan du även testa 42/40.
Tackat för input Gabbe1.

Tror du 46/42 blir för saftig? Jag vill minnas det är så låg drevning som 21/52 el 19/49 på 174an.
Med rak 40 och min primärfjäder känns det verkligen som att låg vxl är i. Dock lite rå än bara 3h.
 

leroy

Välkänd medlem
1 jan 2000
448
12
18
Körde med rak 42 och grön fjäder,men med luftburk och slipade ramper började det klippa på uppvarvning-skyddet bytte då till 44/42 blev bättre men gillade den rappare karaktären de få gånger det inte klippte med rak 42 var en summit 163 t3,

min åsikt är att när man väl får till variatorn så att maskinen blir rapp nog att spinna 3"mattan på delgas så
klipper uppvarvningsskyddet vilket gör t3 väldigt svårkörd,spinner det inte så följer maskinen underlaget blir typ bredbandskörning,funkar bättre vid typ dikeskörning/kraftledning där farten är högre.
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Tror du 46/42 blir för saftig? Jag vill minnas det är så låg drevning som 21/52 el 19/49 på 174an.
Med rak 40 och min primärfjäder känns det verkligen som att låg vxl är i. Dock lite rå än bara 3h.
Jag är rädd för det, 46/42 funkar bra på kortbandare, kanske även på en 137" men knappast lika bra på längre maskiner.

Det du skriver om "lågväxel" verkar du inte vara ensam om, tydligen många med lång maskin och extrem drevning (tex 19/49) har upplevt samma fenomen.

Kanske skulle 44/42 eller 42/40 i kombination med en mindre uppdrevning (tex 20/49) vara ett alternativ för dig?
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
617
11
18
Du har säkert rätt Gabbe1. Max 44/42 då. Skotern behöver inte gå så fort. Låg drevning ger väl hägre verkningsgrad på variatorer. Men lite kan man ju ta om 44/42 inte känns nog. Men jag tror det kommer göra tricket
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Du kan fördjupa dig mer om variatorkalibrering och drevning till Etec här: http://www.m-performance.com/sidor/etec800.html

Det finns många gurus där ute och var och en får bli salig på sin tro, anledningen till att jag lyssnar lite extra på Mulle är att hans tips har funkat mycket bra för mig och min typ av körning.

Så bort jag hunnit vänja mig med min nya BD så kommer jag förmodligen slänga på de variatorprylar Mulle rekommenderar, den uppsättningen funkade klockrent på min förra Freeride 146, inte en massa injusteringar eller mystiska varvtalsfenomen beroende på föret.
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
617
11
18
Min handlare även dom rek 44/42 och starkare sek fjäder .Samt bra input från er. Lutar åt denna combo. Sen bara köra, inte skruva :eviltongue:
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
617
11
18
Körde 6mil puder idag nu på klicker1 gjorde skillnad på speed och vxl ligger fint kring på max 8000rpm med liten "vipp" upp mot 8200 nånstans. Funderar på en mindre ändring på helixen. Fr rak 40 till 42/40 el 44/40. Behålla slutvinkeln på 40 då det funkar bra. Frågan är bara hur storskillnad 44 hade gjort i speed vxl på delgas samt om det blir för mycket vid trix körning. Antar man måste prova sig fram dock kostar en helix en bra peng. Kanske safea börja med 42/40 std fjäder då det känns som att det inte är så långt ifrån jag tycker vxl borde ändras.
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Körde 6mil puder idag nu på klicker1 gjorde skillnad på speed och vxl ligger fint kring på max 8000rpm med liten "vipp" upp mot 8200 nånstans. Funderar på en mindre ändring på helixen. Fr rak 40 till 42/40 el 44/40. Behålla slutvinkeln på 40 då det funkar bra. Frågan är bara hur storskillnad 44 hade gjort i speed vxl på delgas samt om det blir för mycket vid trix körning. Antar man måste prova sig fram dock kostar en helix en bra peng. Kanske safea börja med 42/40 std fjäder då det känns som att det inte är så långt ifrån jag tycker vxl borde ändras.
Shockwave helixen kanske vore nåt?
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
617
11
18
Har en rak 42 och grön grön fjäder om någon behöver.
Har du haft 42an på Summit 800 etec känner man skillnad fr 40 till 42?

Min 2016 börjar släppa och fungar bra bara lite mer utvxl funderar på 42an din . I sekundären sitter en Svart / Svart ser de ut som Tänkte ev behålla den och rak 42a. Borde fjädern klara av jag tänker mest på remtrycket
 

leroy

Välkänd medlem
1 jan 2000
448
12
18
Jo jag körde 42 både på summit 146 och t3 163 med gröna fjädern bättre driv och backshift.