13 600 E-tec helt död sen startar dagen efter.

Kajlie

Medlem
9 jan 2014
32
0
1
Hara
Hej!

Har en Ski-Doo BCX 13 som jag körde i veckan utan några som helst problem.
Igår när jag skulle starta den så var den helt stendöd.
Har bara elstart och när man försökte starta den så kom det bara ett DRRRRR ljud precis som om batteriet är slut/håller på att ta slut.
Försöker ladda batteriet men laddaren säger att det är fulladdat.
Försöker med starthjälp men då klickar den till en gång sen händer inget mer.

Lite senare på dagen så kommer ett DRRR ljud sen låter det som om startmotorn (eller något annat) snurrar helt fritt men inget händer. Varken instrument eller något annat lyser.
Försöker värma upp motorrummet med kupévärmare men det hjälper inte.
Struntar sen i det i går kväll.

Idag går jag ut och tänkte spela in ljudet för att visa verkstaden imorgon. Men döm om min förvåning då skotern bara går igång direkt. Utan några som helst problem.

Dilemmat nu är att jag vill helst inte köra den och ha ett den kanske står helt stilla flera mil ut på fjället.

Är det någon som har haft samma problem eller vet vad det kan vara?
Jag är grymt dålig på att mecka. Så ska ni tipsa om något så gör det så enkelt så möjligt :D
 

TynnY

Medlem
10 okt 2010
12
0
1
Bollnäs
Hej!

Har en Ski-Doo BCX 13 som jag körde i veckan utan några som helst problem.
Igår när jag skulle starta den så var den helt stendöd.
Har bara elstart och när man försökte starta den så kom det bara ett DRRRRR ljud precis som om batteriet är slut/håller på att ta slut.
Försöker ladda batteriet men laddaren säger att det är fulladdat.
Försöker med starthjälp men då klickar den till en gång sen händer inget mer.

Lite senare på dagen så kommer ett DRRR ljud sen låter det som om startmotorn (eller något annat) snurrar helt fritt men inget händer. Varken instrument eller något annat lyser.


Försöker värma upp motorrummet med kupévärmare men det hjälper inte.
Struntar sen i det i går kväll.

Idag går jag ut och tänkte spela in ljudet för att visa verkstaden imorgon. Men döm om min förvåning då skotern bara går igång direkt. Utan några som helst problem.

Dilemmat nu är att jag vill helst inte köra den och ha ett den kanske står helt stilla flera mil ut på fjället.

Är det någon som har haft samma problem eller vet vad det kan vara?
Jag är grymt dålig på att mecka. Så ska ni tipsa om något så gör det så enkelt så möjligt :D
Låter som drevet inte åker ut på startmotorn. Drevet ska liksom slungas och greppa tag i startkransen. Kan funka att smörja den delen annars är det bara att byta startmotor. Om det blir lika igen så går det att se det om du öppnar upp och tittar på startmotorn.
 

Bouvin_89

Välkänd medlem
5 nov 2006
273
0
16
Gävle
Det kan inte vara kylan som gjort att maskinen inte startat första dagen? Min 800 E-tec var inte så pigg i minus 30 grader i helgen.. :p Såg att du testat med kupevärmare, men man vet aldrig ;)
Bara en tanke :)
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Bli stående ska ju inte behöva vara ett alternativ.

Förutom att laga felet så kan du:

Montera en magnapull/snörstart alt lära dig starta med nödsnöret.

Bättre öva med nödsnöret när inte ens liv hänger på det.
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Har varit med om dessa 3 scenarior.
1. Kugghjulet kärvar på axeln. 5-56 och motion för att lösa upp ev rost och ärjning. Alternativt kärvar extra pga kyla
2. För lite kräm i batteriet den har inte tillräckligt med kräm för att kasta ut drevet och kan ibland bete sig som ett flipperspel i solenoiden då.
3. Solenoiden har gett upp, prova då att bygla emellan, startar den då är det oftast dålig kontakt i solenoiden.

Och som vidgren nämner, lär du använda det medföljande snöret för nödstart
 

Kajlie

Medlem
9 jan 2014
32
0
1
Hara
Tack för alla svar!
Pratade med verkstaden också och dom trodde som Brogge skrivet att det kunde vara Solenoiden som strular.

Ska absolut kolla upp det här med nödsnöre, visste inte att det fanns :D (så mycket kan jag om skotrar)
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
I skoterns verktygspåse bör du ha ett nödstartssnöre som man kan dra igång skotern med på primärvariatorn. Kolla i bruksanvisningen hur man ska använda det. Tänk på att aldrig vira det snöret runt handen för å få bättre grepp för då finns en risk att handen dras in i en snurrande variator.