Är detta en bra skoter för mig? Kör ungefär 80% led, 20% lössnö. Har även ofta passagerare och drar pulka. Har tittat på en -14 Xf 8000 som har gått 580 mil. Skicket är fint. Ej bytt kolvar. Dom skulle ha 69000kr med dubbeldyna. Har alltid kört BRP annars.
Lite frågor:
Driftsäker?
Tar mycket soppa?
Några fel på denna årsmodell?
Har den gått för långt?
Vid dem milen är nog inte motorn något att oroa sig för. Men de "vanliga" arctic cat felen fram till -15 årsmodellerna som jag fått uppleva:
*variatorerna som någon skrev, om den klonkar hårt från stilla stående när man ska iväg så är bussningen slut i primären, enklast att köpa en ny primär då, kan även vara vikterna, om de är original, som diffar någon gram mot varandra, men mer sällsynt problem.
* TCL armen kan ha sprickor i sig, bra att kolla så den är hel,
*Om styrningen glappar mycket vid styrning från ända till ända så kan själva plåten längst ner på styrstången vara brusten, Inte dyr att byta till förstärkt.
*Vid de milen är de också värt att kolla så drivlager uppe och nere är bra.
*Kolla så övredrivaxeln är i bra skick, uppdaterades -15 till en starkare modell.
*Vändhjulen i boggien, kommer inte ihåg vilken årsmodell som fick den uppdaterade, men de ser man genom att kolla så vändhjulet har utbytbara lager. Är de pressade så är det nog den gamla och värt att byta.
Annars tycker jag den är en vettig skoter. Bra klipp i motorn och om variatorerna är linjerade så har de iallafall för mig aldrig tagit någon rem, kört ca 220mil med nuvarande rem, och förra remmen bytte jag bara för att jag tyckte att det var dags. Har en M800 2013 162".