Tack för ett väldigt utförligt svar. Man vrider bara med händerna på plastvreden? Inge verktyg?De är rätt tomgångsskruv.Om den rusar så går den för magert de är vanligt för trottlarna sliuts fort så den drar förbi mer luft. Man får så lov att justera bränsleskruvarna efter varje 100 mil körda. Då skruvar du ut bränsleskruvarna ett halvt varv åt gången tills den går ner på tomg snabbt och stabilt. Du bör kolla att de är utskruvade lika mycket på bägge gasarna. De är de vita plastvreden jävligt trångt till på höger sida på varje förgasare. De sitter framför trotteln rel långt ner. Man kan bli tvungen ta bort luftburken för att få dit fingrarna. De är stört omöjligt att se plastskruvarna samtidigt som man skruvar på dem. Jag brukar såga/slipa av halva vredet så man känner med fingrarna hur många varv man skruvar ut /in dem. Men då måste man lös med förgasarna för att kunna slipa dem.
Jag brukar justera dem just på gränsen till rusande tomg för då surar den inte på tomg hur än länge man har den på tomg. Men notera hur kallt de är ute för om de är 0c eller plusgrader då man justerar bränslet och ställer in dem så den nästan rusar så kommer den rusa då de blir kallare. Öppna dem lite extra om de är varm då du justerar typ kvarts varv mer utskruvat. Och motorn måste ha full arbestemp då du justerar dem, och inte heller för varm. Justera in dem med vattentemp på 40-60c. Skruvar du ut dem får den mer soppa och in mindre, mer soppa gör att de går ner på tomg.
Inga verktyg och de är fördel om du har smala tassar och armar. Prova komma åt dem utan luftburk men jag klarade inte det utan att ta väck burken. Du kan starta motorn utan burk för att höra om den går stabilt på tomg. Om du har en lång avbitartång kan du knipsa av en liten bit på vreden så du känner hur du skruvar.Tack för ett väldigt utförligt svar. Man vrider bara med händerna på plastvreden? Inge verktyg?
Ok. Ska jag börja med att vrida typ ett halvt varv ut?Inga verktyg och de är fördel om du har smala tassar och armar. Prova komma åt dem utan luftburk men jag klarade inte det utan att ta väck burken. Du kan starta motorn utan burk för att höra om den går stabilt på tomg. Om du har en lång avbitartång kan du knipsa av en liten bit på vreden så du känner hur du skruvar.
Ok. Ska jag börja med att vrida typ ett halvt varv ut?
Justerar jag först tomgångsskruven tills jag har rätt tomgång. Och sen bränsleskruvarna?Inga verktyg och de är fördel om du har smala tassar och armar. Prova komma åt dem utan luftburk men jag klarade inte det utan att ta väck burken. Du kan starta motorn utan burk för att höra om den går stabilt på tomg. Om du har en lång avbitartång kan du knipsa av en liten bit på vreden så du känner hur du skruvar.
Du skruvar först ut bränsleskruvarna ett halvt varv och justera tomg till ca 1800varv.Rusar den ändå ut med skruvarna ett halvt varv till och justera in 1800v igen. När den börjar gå fint på tomg så finjusterar du skruvarna så inte skruvarna är onödigt mycket utskruvade för de kan ge surande tomg om den står länge på tomg och den kan bli svårstartad när den är varm, så du måste gasa lite samtidigt som du drar igång den. Om de blir det fenomenet vet du att bränsleskruvarna ska skruvas in en aning. Skruva ut bränsleskruvarna ca ett kvarts varv från de läge då motorn nästan rusar, typ går ner fint på tomg från lite gas 3 av 5 ggr. Där har du rätt läge på skruvarna.Justerar jag först tomgångsskruven tills jag har rätt tomgång. Och sen bränsleskruvarna?
Tusen tackDu skruvar först ut bränsleskruvarna ett halvt varv och justera tomg till ca 1800varv.Rusar den ändå ut med skruvarna ett halvt varv till och justera in 1800v igen. När den börjar gå fint på tomg så finjusterar du skruvarna så inte skruvarna är onödigt mycket utskruvade för de kan ge surande tomg om den står länge på tomg och den kan bli svårstartad när den är varm, så du måste gasa lite samtidigt som du drar igång den. Om de blir det fenomenet vet du att bränsleskruvarna ska skruvas in en aning. Skruva ut bränsleskruvarna ca ett kvarts varv från de läge då motorn nästan rusar, typ går ner fint på tomg från lite gas 3 av 5 ggr. Där har du rätt läge på skruvarna.
Ja de är samma gasare. 1 varv + 1/4 dels varv utskruvat. 1 timme och 15 min på en klockaLånar tråden lite och undrar om det är samma på TM40 till RE 600HO -07?
Och hur vet man om någon justerat bort sig på dom, finns det någon grund inställning á 3.5 varv ut ?
/Per
1tim o 45min menar du väl?Ja de är samma gasare. 1 varv + 3/4 dels varv utskruvat. 1 timme och 15 min på en klocka
Jag skrev fel de ska va 1 + 1/4 dels varv = Och rusar den skruva ut mer typ 1,5 varv ,öka halvt varv åt gången tills den slutar rusa.1tim o 45min menar du väl?
/Per