Polaris pro-ride med trippel (Indy SP 750F) sedermera cfi 800

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.154
986
113
Stora Blåsjön
Som säkert flera noterat så har jag samlat på mig lite delar för att göra en luftkyld rotax 503 baserad trippel. Motorn är inte klar än men det det går framåt.
Har länge funderat på vad jag ska sätta motorn i.
Men då jag förra veckan kom över ett pro-ride chassie så har man hela tiden sneglat på motorn och chassiet och det skulle kanske inte vara så dumt ändå. Vet att det är mycket ovanligt med att sätta en trippel i pro-ride och är nog helt unikt att den även är luftkyld :)
Då maskin från början är 155” och det ska i en trippel så måste den kapas rejält till 120” med en boggie från iqr då en trippel ska va kort.
Vidare på motorn så kommer jag köra en cdibox från en iqr440. Finns 3st anledningar dels så är det roligare tändkurva än 503boxarna. Sen går den på dc. Så den behöver bara 12dc för att fungera, då kan jag köra med orginal stator + ett batteri och svänghjul från 503an fast jag får svarva och fräsa trigger nockar på svänghjulet.
Och till sisst så har den även dragon button/launchcontroll och har man inga reeds har man råd att använda den mycket :)
Självklart blir det trippelpipor på skapelsen.
Börjar med en bild på hur motorn börjar ta sig.



Mer kommer senare
 
Last edited:

leroy

Välkänd medlem
1 jan 2000
447
12
18
Kul projekt
hur mycket har du tänkt varva,håller på med en 503a portning svarvade toppar 550 pipa men std förgasare och behåller fläkten.
 

leroy

Välkänd medlem
1 jan 2000
447
12
18
Ingen aning men fläkten tar rätt mkt effekt,byggde en 503 fa för några år sedan som gick bra siktade på 8500
men gick bättre när vi viktade för 8000,tror insugsarea begränsar varv men 8000 funkar.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.154
986
113
Stora Blåsjön
Ingen aning men fläkten tar rätt mkt effekt,byggde en 503 fa för några år sedan som gick bra siktade på 8500
men gick bättre när vi viktade för 8000,tror insugsarea begränsar varv men 8000 funkar.
Vad körde du med för tänding då. Har för mig att 503 och de andra ”luftkylda” cdi boxarna har en sjunkade kurva efter typ 6500v så ju mer man varvar ju mindre tändning och mindre effekt.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.691
824
113
Kramfors
Ingen aning men fläkten tar rätt mkt effekt,byggde en 503 fa för några år sedan som gick bra siktade på 8500
men gick bättre när vi viktade för 8000,tror insugsarea begränsar varv men 8000 funkar.
Du verkar ha trimmat 503an ordentligt, finns de kända bra porttider att gå efter och hur mycket effekt har man fått ur dem? Ett kolvstyrt insug är ju inte bara porta på känn menar jag. Vilka gammgubbar har koll på det?
l Asker måste ha max trimmat :)
 

leroy

Välkänd medlem
1 jan 2000
447
12
18
Körde nippon 4kontakts tändning "blizzard 9500 1982" som har bra kurva,521 foder i 503 stomme för att få
boost kanal jb weldade en läpp i insugstaket för att täcka kanalen och hål i kolven blev riktigt bra låg mellan för
att vara kolvstyrt men tappade area på insug,kortade 3300r pipor ca 5cm på header och 5cm på belly för 8500rpm,
motorn såldes senare och bromsade 85-90hk med std 3300r pipor 7000rpm
ska kolla om jag hittar anteckningar är nog 9 år sedan men ca 200 avgas 130 transfer och 165 insug,
bygger nu en lappmoppe motor ranger 2002 kommer lägga mig på 190-192 avgas 129-131 transfer bakre högre vinklad mer uppåt och 164-165 insug siktar på 70-75hk 7500rpm med lynx 550 ho pipa.
 
Last edited:
Reactions: Boost III

leroy

Välkänd medlem
1 jan 2000
447
12
18
De äldre 503 har aluminium topplocks packning men går att svarva o-ringsspår i toppen om man fettar oringen så sitter den kvar,
ot men har ni koll om stinger diametern påverkas om det är centerdump iställetför vanlig stinger i slutkonan?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.154
986
113
Stora Blåsjön
De äldre 503 har aluminium topplocks packning men går att svarva o-ringsspår i toppen om man fettar oringen så sitter den kvar,
ot men har ni koll om stinger diametern påverkas om det är centerdump iställetför vanlig stinger i slutkonan?
Stingerdiameter ska inte behövas ändras. Kör centerstinger på 400an och har samma mått på stinger mm som jag hade på 1200an. På 750in kommer jag mest troligt också köra med centerstinger för att få plats med piporna.
Blir lite samma sak som att köra intern stinger blir samma diameter då också bara längden man får hålla koll på..

Har du något recept på toppens volym och utformning på 503an?
Kan det vara värt att "dreva" om fläkten så den snurrar något långsammare för att stjäla mindre effekt på högre varv?
 
Last edited:

leroy

Välkänd medlem
1 jan 2000
447
12
18
Ok med 1 pipa/cylinder brukar jag räkna header diameter gånger 0,6 för att få lämplig stinger diameter
finns det någon liknande formel för två cylindrar en pipa,
när man svarvar om toppar brukar jag börja med squishbanden gillar breda squish band 50-55% area
503 kolven med l-ring är lite speciell först radie sen vinkel men säger att den är 10grader kolvtopp
brukar öppna squishvinkel 1.5-2 grader squish 1,4-1-5mm på vanlig bensin
när jag är nöjd med squishbandet tar jag ur kupolen med en radiefräs diameter ca 30 som jag sätter
med ca 15 grader vinkel i svarven,kompförhållande på en luftkyld 72mm borrmaskin på macksoppa blir nog
kring 12:1 körde ca 13,5:1 på 503fa motorn men då var det race soppa och hög avgasduration 200.
vet ingen som drevat om fläkten många har tagit bort den o kört f/a funkar för racing men sämre för normalt bruk,
känns som att du ska trycka luften till en extra cylinder också.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.691
824
113
Kramfors
Körde nippon 4kontakts tändning "blizzard 9500 1982" som har bra kurva,521 foder i 503 stomme för att få
boost kanal jb weldade en läpp i insugstaket för att täcka kanalen och hål i kolven blev riktigt bra låg mellan för
att vara kolvstyrt men tappade area på insug,kortade 3300r pipor ca 5cm på header och 5cm på belly för 8500rpm,
motorn såldes senare och bromsade 85-90hk med std 3300r pipor 7000rpm
ska kolla om jag hittar anteckningar är nog 9 år sedan men ca 200 avgas 130 transfer och 165 insug,
bygger nu en lappmoppe motor ranger 2002 kommer lägga mig på 190-192 avgas 129-131 transfer bakre högre vinklad mer uppåt och 164-165 insug siktar på 70-75hk 7500rpm med lynx 550 ho pipa.
Oj så mycket krut trodde jag inte de gick att få ut! Är de på vanlig 98 okt?
Hur håller vevaxel stakar för den effekten och 8000+ varvtal?
Har du eller Asker en bild på en cylinder tagen underifrån så man ser portar och överströmskanalerna?
En bild på en topp vore kul att se också.
 

leroy

Välkänd medlem
1 jan 2000
447
12
18
Oj så mycket krut trodde jag inte de gick att få ut! Är de på vanlig 98 okt?
Hur håller vevaxel stakar för den effekten och 8000+ varvtal?
Har du eller Asker en bild på en cylinder tagen underifrån så man ser portar och överströmskanalerna?
En bild på en topp vore kul att se också.
503f/a motor var för tävling med race bränsle och utan fläkt, en 503 för vanlig körning med fläkt borde gå att få ur 70-75hk vid 7500 rpm med bra avgassystem.
 

Attachments

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.691
824
113
Kramfors
503f/a motor var för tävling med race bränsle och utan fläkt, en 503 för vanlig körning med fläkt borde gå att få ur 70-75hk vid 7500 rpm med bra avgassystem.
Cylindern har bra tilltagen volym upp genom överströmskanalrena och överströmsportarna och utblås är större än väntat. Är cylindern org orörd?
Är toppen helt org? Enda negativa med toppen är att den har mjuk radie ut i potta. Finns de material så de går svarva radien vassare och ändå nå rätt kompförhållande? De blir då smalt squishband med låg squisfart vilket bör passa en fläktis bra då de spikar lättare än vattenkylda. Och att de i sin tur ger hög sluteffekt gör ju inget :)
 

leroy

Välkänd medlem
1 jan 2000
447
12
18
Ja std både cylinder och topp dock sista 503an 2002 fanns från 1979-2002 så det säger väl en del undrar hur många 503 som gjorts,
går någ svarva av 1-1,5mm på toppen tar både uppe och mot tätningsytan där o-ringen ligger men som du säger så blir squish bandet ganska smalt och övergångsradien stor men man får göra det bästa man kan annars måste man svetsa igen först,
angående vevaxeln så verkar den vara rätt stabil har generellt varit lite problem med veteran vevaxlar förutom yamaha.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.154
986
113
Stora Blåsjön
Har varit lite dålig på att uppdatera här.
Men här kommer det lite..

Fixar en centerdämpare i rätt längd till boggien då jag inte hade någon.
Kapa.


Svarva


Klar:
 
Reactions: suregom

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.154
986
113
Stora Blåsjön
Chassiet har blivit kapat, -46cm blev det.



Fyllde bara igen med lite klet då det blir luftkylt sedan.


Matta och boggie monterad, Fick även tag på en kort dyna så det ser mycket bättre ut nu istället för långlimpan.


Kapat av fotstegen och börjat med nya fotsteg som blir något kortare.


Som man ser så har det blivit väldigt mycket chassie bygge nu, men skönt att få den rullande så det går flytta runt grejorna.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.154
986
113
Stora Blåsjön
Allt eftersom chassiet börjar ta form så har man lyft i motorn och börjat måtta upp hur motorn ska sitta för ett lämpligt c-c mått på variatorerna.
Börjar dock inse att trippelpipor blir nog omöjligt att få in tillsammans med originalhuven. Sett andra som kört med trippelpipor i pro-riden men då med typ meshhuv. Men ska mäta lite mer noga, men det lutar nu mot singelpipa.
Så om någon har ett grenrör + pipa till en rotax 700 trippel så köper jag det gärna, denna motor har samma slaglängd som 750in så pipan bör funka helt ok och hyffsat rätt bredd så grenröret bör passa med lite lätt modifikation.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.154
986
113
Stora Blåsjön
Har gjort klart fotstegen.



Bakre fästet för dynan är fixat också.



Sen har jag bytt till liggande styrstång, då det är en ledmaskin. Vertikal styrstång funkar verkligen inte på led.
Sen har jag fått dit rätt styre också.



Bara i med motorn nu så är det nästan klart :)