Som många säkert vet har jag kört lynx två säsonger nu och den har funkar mycket bra, motorn och fjädringen är verkligen på topp.
Däremot är det inte riktigt en polaris i skogen
Så man började fundera på vad nästa maskin ska bli, då nypriserna har skenat så blev jag otroligt o-pepp på att köpa en ny maskin igen, och jag har haft minst lika roligt på min korta andra maskin.
Sen har ju polaris ingen turbo i 146" så att bygga en sådan av en boost blir bara löjligt dyrt, och dessutom så anser jag inte boosten som helt fungerande än, inte jämfört med turbo R iallafall som är klockren.
Så då blev det inköp av en billig 2017 pro-rmk 155" vilket idag kostar typ 1/6 av en ny maskin. Så denna ska jag kosta på massor och göra den som jag vill ha den. Det blir typ samma maskin som jag byggde tidigare, men kommer att åtgärda vissa grejor innan de går sönder denna gång
Att det blev en 800 är dels för jag känner den motorn väl och har kört turbo på den tidigare med bra resultat, gillar inte riktigt gången på 850in och 9R är på tok för dyra.
Sen finns det otroligt mycket delar att få tag på. Sen om man ska vara helt ärligt så är det inte mycket som skiljer en shorty axys och en matryx, mer än plasten.
Turbokitet blir typ samma som tidigare men jag kommer att göra en bypass likt den som brp har för det fungerar riktigt bra, då får man inga nackdelar med turbon i respons. Sen en PC5 med tändning och tillkopplad mapsensor. Kommer att köra med bara original spridarna, har inte bestämt om jag ska flytta spridarna eller ha dom där dom ska sitta. Tror jag ska ha dom i original placering så vforcereedsen kan vara kvar, dessa tål inte bensin…
Sen turbon blir en Pulsar GTX2860 Gen2, ska ha lite snabbare respons än den förra turbon jag körde Garrett GT2860R, detta är en kinesturbo men av bättre sort och dessa ska vara riktigt bra sägs det. kostar ca hälften mot en garrett, ingen ide att köpa en lyxturbo när det är så lätt att det hamnar skrot i avgas proppellern.
En bild från när jag hämtade den. Sitter ett riktigt äckligt dekalkit på den, bränt av solen mm. Men det positiva är att dekalerna suttit på sen maskin var ny så kåporna är i nästan perfekt skick.
Håller på att samlar in delar och vissa saker är restade som matta och kolvar så det kommer senare i höst.
Sen kommer jag sälja iväg allt som blir över på denna maskin men det kommer upp annonser efter som lite senare.
Däremot är det inte riktigt en polaris i skogen
Så man började fundera på vad nästa maskin ska bli, då nypriserna har skenat så blev jag otroligt o-pepp på att köpa en ny maskin igen, och jag har haft minst lika roligt på min korta andra maskin.
Sen har ju polaris ingen turbo i 146" så att bygga en sådan av en boost blir bara löjligt dyrt, och dessutom så anser jag inte boosten som helt fungerande än, inte jämfört med turbo R iallafall som är klockren.
Så då blev det inköp av en billig 2017 pro-rmk 155" vilket idag kostar typ 1/6 av en ny maskin. Så denna ska jag kosta på massor och göra den som jag vill ha den. Det blir typ samma maskin som jag byggde tidigare, men kommer att åtgärda vissa grejor innan de går sönder denna gång
Att det blev en 800 är dels för jag känner den motorn väl och har kört turbo på den tidigare med bra resultat, gillar inte riktigt gången på 850in och 9R är på tok för dyra.
Sen finns det otroligt mycket delar att få tag på. Sen om man ska vara helt ärligt så är det inte mycket som skiljer en shorty axys och en matryx, mer än plasten.
Turbokitet blir typ samma som tidigare men jag kommer att göra en bypass likt den som brp har för det fungerar riktigt bra, då får man inga nackdelar med turbon i respons. Sen en PC5 med tändning och tillkopplad mapsensor. Kommer att köra med bara original spridarna, har inte bestämt om jag ska flytta spridarna eller ha dom där dom ska sitta. Tror jag ska ha dom i original placering så vforcereedsen kan vara kvar, dessa tål inte bensin…
Sen turbon blir en Pulsar GTX2860 Gen2, ska ha lite snabbare respons än den förra turbon jag körde Garrett GT2860R, detta är en kinesturbo men av bättre sort och dessa ska vara riktigt bra sägs det. kostar ca hälften mot en garrett, ingen ide att köpa en lyxturbo när det är så lätt att det hamnar skrot i avgas proppellern.
En bild från när jag hämtade den. Sitter ett riktigt äckligt dekalkit på den, bränt av solen mm. Men det positiva är att dekalerna suttit på sen maskin var ny så kåporna är i nästan perfekt skick.
Håller på att samlar in delar och vissa saker är restade som matta och kolvar så det kommer senare i höst.
Sen kommer jag sälja iväg allt som blir över på denna maskin men det kommer upp annonser efter som lite senare.