varför inte trippel

S

skidoo kungen

jag har själv en machz800 som går utav bara den men om man far på långkörning så tar den inte mer bensin än en tvåcylindrig det lovar jag. har kört den på 2,1 liter milen och då gick det inte särskilt sakta heller men det är gasen det breror på. köp inte mindre än tre zyllar
 
A

Allstar

I en trippel har du mer "svängande massa" som gör den maskinen mer tunghanterad jämfört med en twin, p.g.a gyro kraften!
 

Freerider1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
55
0
0
Fördelar trippel:
Effekt. Inget snack om saken, vill du ha RIKTIGT mycket pulver så finns inga alternativ. En motor med fler cylindrar kan leverera mer effekt än en med färre. Punkt slut. Börjar vi sen titta på effektpotential vid trimning, så blir skillnaden RIKTIGT stor. Att man sedan VÄLJER att inte ta ut så mycket effekt ur vissa tripplar är en helt annan sak.

Mjuk och vibrationsfri gång. En trippel är betydligt "mjukare" i karaktär än motsvarande twin. Detta innebär förutom ökad komfort, också att motor/variator oftast lever längre.

Breeett effektregister. Mycket lätt att hitta rätt variatorkalibrering.

Fördelar twin:
Låg vikt. En motor med färre cylidrar går naturligtvis att bygga lättare än motsvarande trippel. Att det sedan har tagit tillverkarna så lång tid att verkligen genomföra det, är en annan sak...

Det smala registret hos en twin, är något som många uppskattar, eftersom motorn upplevs ha en grym "lågvarvspunch".

-------------

Vad gäller bränsleförbrukning så har det nog väldigt lite med just cylinderantalet att göra. Det finns extremt bränslesnåla tripplar, liksom det finns extremt bränslesnåla twinar. Och tvärt om. Många andra faktorer spelar in här.

Som jag ser det så har bägge konstruktionerna sin plats. Vill man ha en pigg hanterbar maskin, så väljer man en twin, alt. en hyfsat lätt singlepipe trippel. Vill man åka fort på sjöar osv. så väljer man en trippel.
Dessutom så är det mycket en känslomässig grej.. jag vet många som ALDRIG skulle byta bort sin trippel mot en twin, av så enkla skäl som ljud, osv.

I och med introduktionen av dom större, effektstarkare twinarna, så kan man tycka att man där får det bästa av två världar: Hög effekt, men ändå en lätt och hanterbar maskin. Problemet är att en jättetwin alls inte är så hanterbar i skogen som man kanske kan tro om man tittar på pappret. Men visst, en godkänd kompromiss kan det ju vara.


 

kalle

Välkänd medlem
1 jan 2000
398
0
16
Ähh, gå och göm er alla! Lyssna på freerider, han visar att han verkligen kan nått!
 

kaka

Välkänd medlem
1 jan 2000
186
0
6
Älvsbyn Sverige vafan annars?
Johan : det är 3 kolvar som ska gå runt i cylindrarna och motorn blir tyngre att driva.. därför tar dom mesta tripplar mycke bensin.. kanske inte yamaha, men dom går ju skitslött mot för andra tripplar!
 

Thunders

Medlem
1 jan 2000
40
0
1
Älvsbyn Sverige
Johan. :) Skoterfjortis kan ju diskuteras.! Är faktiskt stolt ägare till en mycket vacker Sks 700 -97a. (twin) om du nu inte visste det.. Och nog har jag mycket hellre en sådan än en mega fet storm 800 (som drar 4 l milen av egen erfarenhet). Nog kanske dom har mycket mera prestande. Men man ska ju svänga nån gång också!
 
O

o.a.b

anledningen till att inte fler tillverkare tillverkar tripplar längre är att kostnaderna blir för stora. att tillverka skotrar är ingen gratis sysselsättning och att bygga en tvåcylindrig maskin är klart billigare än att bygga en trecylindrig. det blir alltså mer vinst per maskin med så billiga komponenter i som möjligt.

 
V

Vmax 600 Tripple

En twin måste jobba mycket hårdare för att ta ut säg 120 hk än vad en trippel måste göra för att ta ut lika många hk, en trippel fördelar jobbet på 3 cyl medans en twin bara fördelar på 2. Hårdare jobb = högre bränsleförbrukning, hårdare jobb = kortare livstid.
 
É

Élanklubben

Ski-doo élan med ETT-SYLINDRIG motor och 12hk
INGET bränsleförbruk men mycket artigt!

Bättre scooter finns inte!

ÉLAN POWER !!!
:+
 

Kissen

Välkänd medlem
1 jan 2000
210
0
16
Luleå Sverige
Men era lökar, ni kan ju inte gå och jämföra olika märken med varandra då tex yamaha bygger jävligt bränslesnåla skotrar..
 
T

trippel xxx

Kaka är du helt dum i huvet? hur kan du skriva att det går "tyngre" att dra runt en motor med tre cylindrar?det är ju motorn som drar runt sej själv,en trecylindrig motor tänder ju oftare än en twin,och därför går den jämmnare. i så fall vore ju en v8 eller en v12 i det närmaste okörbar,den borde ju gå jätte tungt? då är ju det enda alternativet att vi kör omkring med 1-cylindriga maskiner.
försök tänka innan du skriver nästa gång.
 
R

RGK

Vad jag har sett så krävs det endast en 600 twin för att dräpa tex Yamahas så kallade lättviktstripplar. Tar man då den gamla sxr/MM motorn så är den ju rejält trött, den får pisk både i effekt o vrid. Tar man sedan Vipern så är den väl ungefär som Rotax 600 H.O.
 

Freerider1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
55
0
0
I effektuttag, ja, helt riktigt! Men åtminstone för mig är då inte max effektuttag från fabrik den enda aspekten att ta hänsyn till vid skoterköp. Effekten är heller inte något man behöver rygga tillbaka för om man nu vill ha en singlepipe trippel. 6-8000:- till, så har man beggade trippelrör på sin Viper, och vips så har man betyyyydligt mer effekt än t.o.m. en 600H.O.!
 

srx700lt

Välkänd medlem
1 jan 2000
112
0
6
östersund sverige
Ja och tar man SRXen så krävs det en 900 eller 1000cc för att matcha. Inte ens polaris 800 med pipa klarar av SRXen effektmessigt. Och då är SRX motorn 5 år gammal.
Efter som jag varit ägare till en MM innan nuvarande SRX så vet jag att man utan problem hänger på en RMK 800 med MMen så jag vet inte om jag tycker att MMen är slö.
Dessutom så väger en -01 SRX 234kg tom, jämfört med en REV 600 som väger 224kg så tycker jag det verkar vara REVen som är en flopp....
 
R

RGK

Sorgligt att man måste ta till trim. Men så blir det när motorerna är misslyckade från fabrik.

Att gasa trippel är som å dra i en gummisnodd.
 

srx700lt

Välkänd medlem
1 jan 2000
112
0
6
östersund sverige
Jag trodde det var uppenbart för alla att en SRX inte var en sno-cross, tydligen inte. Jag anser fortfarande att SRXen har den bästa skotermotor som någonsin byggts, mycket effekt och grymt bra bensinförbrukning. Att den inte används i sno-cross vet jag, men inte varför. En väl injusterad SRX fungerar grymt bra på led och den är 12kg tyngre än en SXR så jag ser inte tyngden som ett problem.
Att sedan REVen fungerar bättre som sno-cross skoter är väl inte så konstigt eftersom den är framtagen för just det ändamålet medan SRXen är framtagen mer som lake-racer.