varför inte trippel

Reaper

Välkänd medlem
1 jan 2000
120
0
6
Outlands S
pröva ac 900!! finns inget som har ett sånt gassvar dom är ju nästan svårkörda pågrund av att dom är så rapp!!!
annar så är det vell messt nå jäkla rackel med dom
 
Y

yamaracer

du är ju helt borta en trippel har mycket bättre förbränning än en twin alltså drar dom mindre plus att en trippel maskin är mycket starkare prova tex en srx
mot en rev 800 så ska du se att efter 100 blås så ligger reven kilometer efter pga yamahan har drag genom hela registret /stolt yamaha förare
 

Funkyflow

Välkänd medlem
1 jan 2000
136
0
6
lycksele Sverige
nja spöar verkligen en rev 800
en srx 700 i axx upp till 100? ja e lite tveksam,
Srx:en har ju fet axx :),
men srx:en ä ju snabbast i drag race iallafall ;)
 

polaris

Välkänd medlem
1 jan 2000
130
0
6
Polaris tillverkar fortfarande xcr 800,men den säljs bara i Usa.Angående tripplar vs twins,så tror jag att det är en trend.För några år sedan skulle alla sportskotrar av rang ha en trippel.Nu så är det twinnar som gäller,angående effekt,bränsleförbrukning så kan iallafall jag efter 28 års åkning konstatera att inte är det några större skillnader,tror att man lätt hade kunnat matcha dagens sport twinnars effekt med en vidareutveckling av trecylindriga motorer.Kör själv Storm,den drar efter en heldel förgasarskruvande ca 3l(3,5l vid hård körning) milen,tror inte en modern 700 drar så mycket mindre,sen måste väl dom flesta hålla med om att en trippel har ett mycket härligare sound!
 

YAMAHA

Aktiv medlem
1 jan 2000
74
0
6
du POLARIS är inte yamaha sxviper en 700 tripple jo men visst är det och den dra som max 3 liter vid extrem körning, bara så du vet så det är en viss skillnad ändå, :p
 

polaris

Välkänd medlem
1 jan 2000
130
0
6
Jodå,visst är det skillnad i bränsleförbrukning,mellan en storm o en sx viper,men det skiljer i fråga om effekt också,stormen ligger ca 145hk o vipern srax över 110hk,stormarna var väldigt överbestyckade från fabrik,det är viktigt att man bestyckar ner,särskilt lågfartsmunstyckena.Vad drar en ny 800 twin?:)
 

YAMAHA

Aktiv medlem
1 jan 2000
74
0
6
nej det är varken 110 eller 158 hk i en viper det är 124 original men med tripple piper får man kring 150-155 =) ´men hur mycket mera kan man göra med en storm för mera hk och att den ändå inte drar mer än 3liter milen ? :p
 
S

sks 500

Varför detta eviga bråkandes om vilket märke som regerar världen???

Alla skotermärken har sina för och nackdelar gällande egenskaper och man är inte dum i huvudet för att man gillar att köra fort i skogen istället för på sjön, eller väljer twin istället för trippel.

Och vad jag har förstått så har Yamaha konstruerat sina maskiner för sjön och inte gropiga leder, som de flesta andra märken gör (och nu talar jag om orginal skick utan Öhlins), det är väl därför dom använder trippel istället för twin.
Varför har dom då inga maskiner gjorda för cross eller hård led körning???

Av egna erfarenheter så är trippel snöskotrarna tunga om man jämför med twin:arna + att då jag testade en yamaha 600 trippel så måste jag erkänna att den gick mjukt iväg och hade ett härligt ljud men var väldigt slö jämfört med en 600 twin. Men vem i all värden köper en skoter för ljudets skull och inte för egenskaperna, och då det är frågan om effekt så är det alltid nån som skall börja trimma då man talar om orginal effekt.

Och en fråga till er alla: hur i all värden får ni era skotrar att dra så där lite bensin om ni kör i högt tempo efter krokig led. Det är ju självklar sak om man kör efter is eller rak led att dom tar lite bensin oberoende trippel eller twin, MEN kör in i skogen efter en krokig och gropig led i höggt tempo så tar dom plötsligt mycket mera.
Själv drar min Polaris 500 sks -01 mellan 2,5 - 3,0L/mil ren bensin, men ändå så går den inte tungt eller trögt utan rapp som bara den.



Alla märken är bra på sitt sätt.
Samma gäller maskinerna.
 

polaris

Välkänd medlem
1 jan 2000
130
0
6
Jag har sett bromsningar där vipern gav 111 hk,var iofs något år sedan.Ja du ska du ha upp en viper till 150hk tror jag att den lär nog ta ordentligt med soppa,vad en trimmad storm drar vet jag ej,har en kompis som för några år sedan hade portat o satt trimpipor på en -95 storm.Ska försöka ta reda på vad det var för bränsleförbr.på den.Det som är intressant i debatten är väl att jämföra gamla 800 mot nya o 700,600 ifråga om effekt,bränsleförbr.Min -94 storm har ca 145hk 3,5l/mil, dom nyare 800 twinnarna ligger under 140hk vad drar dom?Har kompisar som har nyare twin 700,o dom som har yamaha 700 tripplar,det skiljer inget till de tvåcylindriga maskinernas fördel ifråga om bränsleförbr.Har däremed inte sagt att polaris är bäst,har haft de flesta märken,tycker att alla har någon egen bra lösning.Tex artic cats efi,yamahas 4taktare osv:)
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
tripplar tripplar, jag har min storm 800, har kört twinnar hela tiden innan jag satte mig på stormen. Den motorn, den kraften, det ljudet, manligheten. Att man inte kan leka å skrå-åka osv med en trippel, lär dig att köra då.
Aldrig dragen på sjön med den, bara leka med twinnarna när dom försöker komma förbi, trycker man bara på gasen lite mer.

Större Twinnar (700/800) drar nästan lika mkt soppa som trippeln, och det var snack om att en 600 twin hängde med en trippel 7/800?....

Och varför är dom flesta MountainMod skotrarna Tripplar? en fundering bara...
 

ET Empa

Välkänd medlem
4 nov 2007
136
1
6
Jämtland
vill du ha en maskin som går jämt som racar runt på isen och ger komfort så köp en trippel men vill du leka och ha kul i snön köp en twin