varför inte trippel

W

w3stman

Inte för att de är dom mest populära skotrarna men en
Yamaha Venture 500 (2 cyl ca 70hk) drar mer soppa än en Yamaha Venture 600 (3 cyl ca 100hk) vid normal körning. I vintras när man körde en aning längre turer drog 500:an mer soppa.

EDIT: Såg nu att tråden va 5 år gammal hahah
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Sv: RE: varför inte trippel

nja spöar verkligen en rev 800
en srx 700 i axx upp till 100? ja e lite tveksam,
Srx:en har ju fet axx :),
men srx:en ä ju snabbast i drag race iallafall ;)
Liv i gammal tråd, men det är närmast otroligt vad inskränkta folk är.

SRX dominerar fortfarande de flesta dragracetävlingar inkluderande dagens 800 twins och alla dragracers vet att de motorerna är grymt svårslagna i rakt fram prestanda (och det var ju det och släta leder som SRX byggdes för). Att den sedan är tyngre än de flesta andra skotrar handlar ju mer om att Yamaha har en princip att inte bygga maskiner som går sönder för mycket. Detta får de betala med vikt såklart, men det är ett aktivt val som de gör.

Huruvida en twin drar mer eller mindre bränsle än en trippel pga att det är mindre rörliga delar mm är näst intill omöjligt att ens resonera om. Det är GRYMT mycket mer som påverkar. T ex kan keramiska lager eller blueprintad motor avgöra åt båda hållen. Är motorn maximerad (dvs byggd för max prestanda/race och där hållbarheten är tummad på) så väger det så tungt så ingen kan säga att endera är bättre eller sämre. Allt beror på budget och hurvida man får tulla på hållbarhet mm.

Dock så ger motorerna oftast ganska stor skillnad i karaktär där färre cylindrar oftast ger mer vrid, men att tripplar ger mer toppeffekt (på högre varv dock).

Just my 2 cents.
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Hur är det med vikten egentligen? Vad väger en SX 700-snurra och en twin med ungefär lika cc?
SX700 motorn är tyngre. Har för mig att jag läste på Snowest för länge sedan att det rör sig om ca 12-15%. Inte så farligt, om man betänker hur mycket tyngre Yammas övriga delar på skotern är jämfört med konkurrenternas. DÄR snackar vi blyhäckar i jämförelse med övriga märken. :bawling:

Fast jag gillar min MM700 iallafall! :rock::laugh::beer:

//R
 
Last edited:

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
Sv: RE: varför inte trippel

Liv i gammal tråd, men det är närmast otroligt vad inskränkta folk är.

SRX dominerar fortfarande de flesta dragracetävlingar inkluderande dagens 800 twins och alla dragracers vet att de motorerna är grymt svårslagna i rakt fram prestanda (och det var ju det och släta leder som SRX byggdes för). Att den sedan är tyngre än de flesta andra skotrar handlar ju mer om att Yamaha har en princip att inte bygga maskiner som går sönder för mycket. Detta får de betala med vikt såklart, men det är ett aktivt val som de gör.

Huruvida en twin drar mer eller mindre bränsle än en trippel pga att det är mindre rörliga delar mm är näst intill omöjligt att ens resonera om. Det är GRYMT mycket mer som påverkar. T ex kan keramiska lager eller blueprintad motor avgöra åt båda hållen. Är motorn maximerad (dvs byggd för max prestanda/race och där hållbarheten är tummad på) så väger det så tungt så ingen kan säga att endera är bättre eller sämre. Allt beror på budget och hurvida man får tulla på hållbarhet mm.

Dock så ger motorerna oftast ganska stor skillnad i karaktär där färre cylindrar oftast ger mer vrid, men att tripplar ger mer toppeffekt (på högre varv dock).

Just my 2 cents.


jag vill få det tvärtom.

tex en v8 har väll mer vrid än en 4a eller?
 
W

w3stman

Sv: RE: varför inte trippel

jag vill få det tvärtom.

tex en v8 har väll mer vrid än en 4a eller?
Håller med, måste ju vara starkare med en extra cylle? Köpte mig en SXR 600 -02 och tycker inte den är så fasligt tung. Bra i djupsnön går den också tycker jag, stor skillnad mot SRX då SXR har 7cm extra dämpningsväg. Men tycker inte att det är direkt bökigt med trippel. Har kört 11 mil nu på fulltank, mätaren visar lite mer än hälften. Den behöver inte stämma solklart men den drar absolut inte farligt mycket.
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Sv: RE: varför inte trippel

jag vill få det tvärtom.

tex en v8 har väll mer vrid än en 4a eller?
Tänk inte V8 jämfört med en 4:a, eftersom en V8 har avsevärt mer volym än 4:an du jämför med.

Tänk istället H-D:s motorer jämfört med t ex en R1 motor. Den första har traktorvrid och den senare har grym toppeffekt. Samma princip på skotrar. En trippel har sämre vrid än en twin vid samma trimningsgrad.

//R
 

Borge

Välkänd medlem
15 maj 2005
826
0
16
32
Östersund
jag kan inte förstå varför nästan alla märken (utom yamaha) har slutat med tripplar, iofs är dom väl kanske lite tyngre men det kan väl inte vara så stor skilnad, man kan ju få ut mera effekt ur en trippel, som tex. Polaris XCR 800 =ca 160hk och XC 800 =ca 140hk. trippeln (XCR) har ju mycke högre effekt. ett till exempel här: Arctic cat Firecat 700 = ca 135. Yamaha SRX = ca 145hk. där är ju trippeln (srx) också starkare.
Allt har inte bara med hästar att göra, i det där fallet så har inte srx:en mycket att säga till om, som även är äldre än f7:an. F7:an är lättare och inte lika slö.

Du Skriver, varför inte trippel?
Jaa det kan man fråga sig, jag anser detta vara en smak sak och de flesta som inte kör yamaha tycker ej om trippel(Då det finns mest tripplar tillverkade av detta märke). Nackdelar och fördelar finns, det beror på vad man är ute efter.
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Allt har inte bara med hästar att göra, i det där fallet så har inte srx:en mycket att säga till om, som även är äldre än f7:an. F7:an är lättare och inte lika slö.

Du Skriver, varför inte trippel?
Jaa det kan man fråga sig, jag anser detta vara en smak sak och de flesta som inte kör yamaha tycker ej om trippel(Då det finns mest tripplar tillverkade av detta märke). Nackdelar och fördelar finns, det beror på vad man är ute efter.
Justerar du in en F7 och en SRX optimalt så har inte
F7:an mycket att säga till om prestandamässigt. Fråga bara de som kör dragrace med standardmaskiner. En väljusterad SRX knäpper F7 utan problem. Ganska självklart iofs, eftersom en SRX har klart mer effekt.

//Rob
 

Borge

Välkänd medlem
15 maj 2005
826
0
16
32
Östersund
Tyvärr tror jag du har fel i detta ämne, vi talar om skotern isäg, om du bara går efter motorerna så vinner f7:an ändån, pågrund av bättre tillverkad motor, du skriver att srx har klart mer effekt, visst har den det, men inte mycket, ca 5 - 10 hästar. + att den väger betydligt mer. Ser också att du är ett yamahafan, antagligen därför du försvarar yamaha i detta ämne, för dina argument stämmer inte?
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Tyvärr tror jag du har fel i detta ämne, vi talar om skotern isäg, om du bara går efter motorerna så vinner f7:an ändån, pågrund av bättre tillverkad motor, du skriver att srx har klart mer effekt, visst har den det, men inte mycket, ca 5 - 10 hästar. + att den väger betydligt mer. Ser också att du är ett yamahafan, antagligen därför du försvarar yamaha i detta ämne, för dina argument stämmer inte?

Visa mig ETT exempel där en F7:a slagit en SRX i dragrace så har du att göra en bra stund.:hahaha: Fråga t ex de som tävlar i dragracing under racingforumet så kommer du att få svar och ganska snabbt inse att man inte behöver vara Yamaha-fan överhuvudtaget i denna fråga för att fakta ska tala tydligt för SRX:en.:D Motsatsen är dock väsentligt lättare att hitta. Sök till exempel på Haydays som ju är bland de allra största dragracingdagarna i staterna och där är SRX fortfarande med i toppen i stock (gäller lika väl i Svedala). :laugh:

I övrigt så ger jag inte mycket för SRX:en som skoter. En duktigt potent motor i ett tax-chassie som inte tål en knöl utan att bottna fjädringen. :bawling:

Ska det tillföra något mer i tråden så bör någon ta fram fakta innan man kommer med allmänflum (inga bevis) om vilken modell som slår en SRX.

//Rob
 

Borge

Välkänd medlem
15 maj 2005
826
0
16
32
Östersund
Visa mig ETT exempel där en F7:a slagit en SRX i dragrace så har du att göra en bra stund.:hahaha: Fråga t ex de som tävlar i dragracing under racingforumet så kommer du att få svar och ganska snabbt inse att man inte behöver vara Yamaha-fan överhuvudtaget i denna fråga för att fakta ska tala tydligt för SRX:en.:D Motsatsen är dock väsentligt lättare att hitta. Sök till exempel på Haydays som ju är bland de allra största dragracingdagarna i staterna och där är SRX fortfarande med i toppen i stock (gäller lika väl i Svedala). :laugh:

I övrigt så ger jag inte mycket för SRX:en som skoter. En duktigt potent motor i ett tax-chassie som inte tål en knöl utan att bottna fjädringen. :bawling:

Ska det tillföra något mer i tråden så bör någon ta fram fakta innan man kommer med allmänflum (inga bevis) om vilken modell som slår en SRX.

//Rob
Talar vi dragrace? Då är jag med. Srx:en har vikt och viktfördelning så att skoter ligger tungt på backen och ger bra fäste, på så sett kan srx:en vinna, men som allround skoter så är srx:en inge vidare mot en f7:a.
Ställ upp två på isen, är ingen större skillnad.
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
:ciao:
Talar vi dragrace? Då är jag med. Srx:en har vikt och viktfördelning så att skoter ligger tungt på backen och ger bra fäste, på så sett kan srx:en vinna, men som allround skoter så är srx:en inge vidare mot en f7:a.
Ställ upp två på isen, är ingen större skillnad.
Diskussionen gällde tripplar vs Twin och för att beskriva att tripplar inte på något sätt är sämre än twins så tog jag som exempel att SRX fortfarande vinner coh är med i absoluta toppen i stock 800 dragrace. Trots 100 kubiks handikapp och att de är tunga! Det säger en del om hur viktigt det är med en motor som lirar bra/perfekt med variatorerna. Rätt uppsatt så är det såklart skillnad, men få skotrar är det från start och ännu färre ägare förstår det. Har de köpt den starkaste skotern på marknaden så är de också alltid snabbast både i acc och i toppfart, trots att verkligheten oftast säger något annat. Men vem bryr sig i den.... :rock::laugh:

//R
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Känns som att frågan om vilken motor som är bäst är svårutredd. Det är litegrann som smaken och baken...

Intressantare är dock att läsa i det här arkeologiska fyndet som någon gjort. Många fördomar om tripplar som kommit upp till ytan och sågats.
 

Granberg

Välkänd medlem
17 okt 2006
919
0
16
Arvidsjaur
Man kan sammanfatta det hela med att det finns tripplar som tar mer än twins och twins som tar mer än tripplar. Allt beror på vilken motor och märke. Ta t.e.x polaris 650 den tar typ 4L/mil;)
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Ska man verkligen tro på mytomaner eller? Jag har själv haft en indy 650 och den tog inte några 4 liter milen snarare runt 2 liter milen. Har du har en sådan maskin så kan det inte gå bra om den drar 4liter milen, då är den väldigt dåligt inställd..
 

Granberg

Välkänd medlem
17 okt 2006
919
0
16
Arvidsjaur
Den 650 vi hade tog 4L/mil och den var rätt inställd men då var den trimad och satt i en widetrack med 32mm fullblocksmatta, men en orginal 650 tar vid lugn körning som du säger ca 2L/mil
 

Borge

Välkänd medlem
15 maj 2005
826
0
16
32
Östersund
:ciao:

Diskussionen gällde tripplar vs Twin och för att beskriva att tripplar inte på något sätt är sämre än twins så tog jag som exempel att SRX fortfarande vinner coh är med i absoluta toppen i stock 800 dragrace. Trots 100 kubiks handikapp och att de är tunga! Det säger en del om hur viktigt det är med en motor som lirar bra/perfekt med variatorerna. Rätt uppsatt så är det såklart skillnad, men få skotrar är det från start och ännu färre ägare förstår det. Har de köpt den starkaste skotern på marknaden så är de också alltid snabbast både i acc och i toppfart, trots att verkligheten oftast säger något annat. Men vem bryr sig i den.... :rock::laugh:

//R
mm, men nu snackar vi inte bara dragrace. Men ta och köp dig en srx och f7:a då så kan du sätta dig och spekulera hela vintern varför srx:en är sämre
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
mm, men nu snackar vi inte bara dragrace. Men ta och köp dig en srx och f7:a då så kan du sätta dig och spekulera hela vintern varför srx:en är sämre
Trodde du hade fattat vad jag skrev ovan för en kort stund, men tydligen har du mer bitterhet att försöka ta ut på andra. :stupid: Lycka till med det och hoppas den enda du hittar är dig själv, lite som när du raggar på krogen typ. Fröken höger är den enda som följer dig hem...:eek:
:bootyshake::rock:

Sista inlägget jag gör i denna tråd, eftersom min poäng finns att läsa för de som verkligen vill längre upp. Fantastiskt att för övrigt informativa trådar ska förstöras av dylika som spenderar mer tid att leta fel på andra, än att studera sitt eget beteende och sedan korrigera mot något mer eftersträvansvärt.

//R