Vad ska jag ha för fjäder för att jag ska få ett mjukt tillslag? Nu har en röd fjäder & vikterna är 10. Nu slår den till hårt vid 4500 varv & hoppar iväg. Skotern är en polaris indy 650. med en p85 variator.
går den som den ska annars då? kanske är en dålig rem. har du rengjort ytorna på variatorn så det inte är klegg från remmen där. du kasnke inte har kört in remen tillrekligt..det hände ofta på våran polaris indy sks -97. då började den kacka sig fram. ny rem å kör in den ordentligt.polaris är oxå väldigt känsliga när dom är kalla..man ska verkligen låta rem å motor bli varm innan man kör iväg å varmkör ännu mer..
mesijah
Ja vikter ch fjädrar. Men det är ju ingen kärringskoter du kör så att den skall ju svara lite och vara rapp iväg och om du "parerar" med gasen innan tillslaget så slår variatorn in mjukare så att säga.
Har samma problem på min rxl just nu med att den slår in när man ska iväg. har dock hittat felet på min...de var för lite spel mellan sekundärskivorna så remmen låg en halv cm för högt på sekundären
Vad ska jag ha för fjäder för att jag ska få ett mjukt tillslag? Nu har en röd fjäder & vikterna är 10. Nu slår den till hårt vid 4500 varv & hoppar iväg. Skotern är en polaris indy 650. med en p85 variator.
Kolla även mellanrummet mellan remmen och skivan i primär variatorn. Hade liknande problem på en storm tidigare och då var det ca 4mm mellan skivan och remmen med en ny rem vilket gjorde att den hoppade iväg oavsett hur man skötte gasen när man skulle iväg.
Den slog in vid ca 5500 varv och gick sedan ner till ca 4200 varv innan den kopplade ur igen. Lämnade in variatorn och schimsade om korset så anliggningen blev 0-0.5 mm med ny rem och vips så var inslaget mjukt och fint vid 4200varv.
Finns även vikter som är märkta med ett M tex. dom jag hade 10M-58
dom vikterna var ner slipade bakom bulthålet vid anliggningen på baksidan mot variator skivan så dom "hängde" in mer i variatorn och skivan kunde gå ut ca 3 mm. längre. Gav samma symptom med hårt tillslag.
Dom vikterna svetsade jag på vid nerslipningen och slipade dom likadant som vanliga och då funkade även dom med mjukt tillslag. Blev kanske markant tyngre men tyngden hamnade ju närmast bulten dom sitter på så skillnaden märktes nog inte.