Vilka kolvar / ringar vid byte i ROTAX 800 -03?
Hej,
Har försökt läsa mig till så mycket som möjligt om problemen med kolvar och kolvringar i rotax serie 3 motorer.
Har kommit så långt att jag bestämt mig för att göra något åt saken med tanke på vad som finns att läsa om dessa motorer och att jag känner igen problemen med tappad effekt och det faktum att maskinen (RM -03) har drygt 500 mil på mätaren nu.
Vilka grejor ska man använda? Byta till nya originalkolvar och ringar, wiseco smidda eller finns kolvar med dubbla ringar för att få bättre värmeavledning att få tag på?
Problemet med originalkolvarna ska enligt vad jag läst mig till vara meterialsammansättningen samt med ringarna att de flagnar, till att börja med kring ringens öppning. Detta skall tydligen bero på att ringen består av två olika meterial som separerar från varandra när de utsätts för höga temperaturer som tydligen sker lite väl ofta iom att kolvarna endast har en kolvring.
På cudney racing finns alternativa kolvar och ringar av krom att köpa. Alternattivet med kromringar verkar lösa problemet med haveri, men inte problemet med tappad effekt då grundproblemet kvarstår. Läs med på:
www.cudneyracing.com
RK Tek erbjuder mycket info samt en rätt dyr och omständig lösning på:
http://www.2strokeheads.com/Ski_Doo_Rotax_800_Twin_Piston_and_Head_Kit_by_RK_Tek.html
Såå...ni som vet. Vad gör man?