Hur gör man för att justera dämparna på fox?

R

Robin

tjena, skulle vela veta hur man justerar dämparna på en xcr 600, den har ställbara fox dämpare men jag skulle vela veta hur man ställer dom hårdare, har lite problem med att få lös lås ringen pga vet inte hur jag skall gå till väga helt enkelt.

taksam för svar

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Är du säker på att du kan justera dämparna utan att shimsa om dem?. Skulle tro att enda sättet att få dem hårdare är att lämna in dem för omshimsning och renovering. Kan du lägga in en bild på dem?

R

Robin

Det är väl bästa bilden man ser dämparna på...hjälper kanske inte så mycket...

men det finns en vridbar del samt gängor så jag tycker det borde gå... men gängorna är som inte \\\\\\ (snett sådär som) det är mer rakt såhär lllllll.... så jag vet igentligen inte...

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Dom dämparna har ingen justering det enda som går justera är fjäderförspänningen.

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Det sitter en hylsa som är utformad som en trappa och en ring som du vrider på för att kliva upp och ner i trappan (det är väl i framvagnen du menar)

bytoken

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.388
0
16
Kiruna
du måste klämma ihop fjädern så att ringen under fjädern blir lös, under den ringen finns det en lås ring, tror att den hette segelsäkring, flytta den högre upp så blir fjädern hårdare spännd. verktygen du behöver är en fjäderspännare och en segelsäkringstång. tror att det fanns en till modell på ringen/hylsan som är under fjädern, den kunnde man vrida på något sätt så gick det att spänna den lite.

R

Robin

ok som jag trodde man skulle göra altså när det inte var som gängor man kunde skruva upp späningen på fjädern.... men vet du om det är något speciellt verktug man måste ha för att flytta upp segelsäkringen? har ingen segelsäkringstång hemma men fjäderspännare har ja.

PärHagman

Välkänd medlem
11 maj 2005
544
0
16
35
Drängsmark
robin jag skulle rekomendera dig att ta lös dämparna och skicka dem på renovering och då kan du be dem där att spänna fjädrarna OM det behövs efter renovering.

R

Robin

jao ser väl om jag orkar skicka in dom, hur mycket brukar en renovering gå på? nu vet jag hur man spänner fjädrarna men det vara bara ett snäpp till jag kunde spänna så det är nog ingen ide...

bytoken

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.388
0
16
Kiruna
jao ser väl om jag orkar skicka in dom, hur mycket brukar en renovering gå på? nu vet jag hur man spänner fjädrarna men det vara bara ett snäpp till jag kunde spänna så det är nog ingen ide...
har för mig att jag betalade 900:- paret när jag länmade in mina fox dämpare på renovering på minab, detta var för ca 4 år sen.
Det blev en helt otrolig skillnad, helt klart värt pengarna.

R

Robin

ok, kanske man skulle satsa på det då... är även boggidämparen renoveringsbar?

får gå å kolla vad alla företag här i kiruna ska ha för renoveringen, minab (yammahuset) har jag haft erfarenhet av att dom brukar vara ganska dyra, men det finns ju mer ställen så som lundstöms och tt-trading, polarmaskin (även om dom inte har världens bästa kund servis)