Förgasarinställningar

Rirro

Välkänd medlem
26 jan 2006
120
0
6
Gnärsp
Hejsan! Jo nu är det så att jag har köpt en ny skoter och vill ha svar på den här förbannade frågan! Vissa säger en sak å andra en sak!

Frågan lyder: Jag köpte min skoter i bydaen (ÅRE) och tog med mej den hem till SUNDSVALL. Hur blir det? Kommer den gå fett eller snålt ?

Alla brukar ju säga att om man inte ställer om skotern i fjällen så skär den. Eller ?

Skotern är en RXL med förgasare! :)

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Den kommer gå snålt i SUndsvall om den nu verkligen är optimalt bestyckad för Åre's nivå över havet.

Men nu är det inte så många 1000-tals meter vi pratar om, så om det i slutändan märks vet jag inte.
Kolla stiften efter du kört en liten stund, är de vita så bestycka upp.

Kolla också hur nålarna/luftskruven är justerad.

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Det är tunnare luft ju högre upp du kommer vilket gör att du måste montera mindre munstycken för att den inte ska få för fet bränsle/luft blandning, det innebär att om den är extremt optimerad för fjällen tex 800-1000möh så kommer den mest troligt skära/smälta kolvarna om du drar långa fullgasrepor vid havet

Rirro

Välkänd medlem
26 jan 2006
120
0
6
Gnärsp
Det är tunnare luft ju högre upp du kommer vilket gör att du måste montera mindre munstycken för att den inte ska få för fet bränsle/luft blandning, det innebär att om den är extremt optimerad för fjällen tex 800-1000möh så kommer den mest troligt skära/smälta kolvarna om du drar långa fullgasrepor vid havet

Hur är det möjligt att den skär av för mycke bensin ??:confused:

Srv_540

Välkänd medlem
1 jan 2000
432
0
16
34
Den kan inte skära av för mkt bensin å den skrev han inte heller... Man bestyckar ju ned skotern då du kommer högt ovanför havet för att den inte ska bluddra å gå surt!:)

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Bestyckad för berg = går snålt vid hav.
Bestyckad vid hav = bluddrar i berg.

För att verkligen få reda på om ens maskin får exakt korrekt med mat så MÅSTE man besöka en bromsbänk på orten, eller annan ort på samma höjd ovanför havet.

Med undantag för FI, EFI och i viss mån gasare med vakuumslides (ex. Yamma RX/RS modeller)

E33T

Välkänd medlem
1 okt 2006
142
0
6
Sundsvall men snart Älvdalen
Enligt bestyckningstabellen till min EdgeX 800 så är det samma bestyckning från
0-900möh eller 0-3000föh! Men den är standard så är det en trimad maskin så kanske det inte funkar?! Någon som vet?

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Enligt bestyckningstabellen till min EdgeX 800 så är det samma bestyckning från
0-900möh eller 0-3000föh! Men den är standard så är det en trimad maskin så kanske det inte funkar?! Någon som vet?
Nej det är rätt, tabellen ger en riktpunkt då maskinen är i orginalutförande. Trimmar man behövs ofta annan bestyckning beroende på vad man gör.

E33T

Välkänd medlem
1 okt 2006
142
0
6
Sundsvall men snart Älvdalen
Jo jag vet att man måste bestycka om när man trimar men det jag menar är att
det kanke blir känsligare då så att man inte kan lita på dom 0-900möh som det står utan det kanske blir tex.0-500möh eller 0-250möh.