funderingar behöver hjälp ...kunnig skoter meckare sökes

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
hej ! nu är det såhär jag köpte en skoter en polaris cutlass -81 med bytt motor i :rolleyes: förra ägaren sa att det va en polaris indy 500 motor i den .. men nu är det såhär att vad jag har hört så ska det vara cdi box på en sån motor men på den här är det brytare på.. fick skotern billigt pga att det fick bara gnista på ena stiftet ! så pappa som är kunnig inom skruvandet skruva isär motorn å fick då se att det va brytare :eek: så nu vill jag ju så klart veta finns det en indy 500cc motor med brytare ? det sitter iaf dubbla förgasare på motorn... om det inte skulle finnas med brytare så vill jag ju så klart veta vad det kan vara för motor isf ! och hur kan jag kolla upp va det är för motor ... därför jag måste veta det är för att jag vill juh veta om det är en 500cc elle mindre och så måste jag veta eftersom jag ska köpa nya brytare men måste ju veta vad jag ska köpa till för motor !​

tack på förhand MVH//Robin

colinmcrae

Välkänd medlem
6 nov 2005
198
0
6
Åshammar
Är den vatten kyld eller luftkyld? Det brukar finnas nått nummer på motorn någonstans där man kanske kan se vad det är för kubik på den. Annars får väl du knäppa lite kort på den och lägga ut här på forumet

R

Robin

jag är inte säker men jag tror att det ska stå nummer på kåpan som är över vattenpumpen samt dragstarten.... men jag är som sagt inte säker alls

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Vet inte hur det var med Cutlass SS? Hade de verkligen inte cdi-tändning? (Isåfall kan det ju vara en sådan han köpt) 440-fläktkyld med dubbla förgasare. Har haft en gammal Longtrack -84 (samma motor) och den hade Cdi iaf...
Är motorn från en Indy 500 så är den vätskekyld med stämpeln EC50PL om jag inte minns fel...

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
Är den vatten kyld eller luftkyld? Det brukar finnas nått nummer på motorn någonstans där man kanske kan se vad det är för kubik på den. Annars får väl du knäppa lite kort på den och lägga ut här på forumet
motorn är luftkyld ... kan försöka fixa lite bilder MVH

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
Vet inte hur det var med Cutlass SS? Hade de verkligen inte cdi-tändning? (Isåfall kan det ju vara en sådan han köpt) 440-fläktkyld med dubbla förgasare. Har haft en gammal Longtrack -84 (samma motor) och den hade Cdi iaf...
Är motorn från en Indy 500 så är den vätskekyld med stämpeln EC50PL om jag inte minns fel...

hej motorn har ingen cdi box, och den är fläktkyld ... cutlass SS va det cdi box på men inte den här motorn MVH

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall

hej ! model : EC44PM-01

och 432cc

men hur ska jag veta vad jag ska ha för brytare dårå :S ?

Tomaser

Välkänd medlem
6 feb 2006
250
0
16
49
Örebro
ett tipps e ju att ta bort gamla brytarn o gå till en handlare/verkstad o fråga! E dom ´duktiga så borde dom kunna se vad det e till för någon motor! eller bara plocka fram rätt grejor som du ska ha!

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
ett tipps e ju att ta bort gamla brytarn o gå till en handlare/verkstad o fråga! E dom ´duktiga så borde dom kunna se vad det e till för någon motor! eller bara plocka fram rätt grejor som du ska ha!

det ska jag göra :) har mailat på rinab.nu och polariscenter sundsvall så får vi se om dom har nån brytare :rolleyes:

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
Enligt motorbeteckningen så är motorn från en Polaris Galaxy 440 årsmodell 80-81

Även nån modell som heter Cobra (i USA) från 78-79 har den motorn också.
okey... tack så mkt för svar.. duhar inge tips på vart man kan hitta reservdelar typ brytare MVH