Blev det Snopro eller ?
Duells säger följande om Gjutna kolvar (Snopro/Kimpex)
Några "KOM-IHÅG" vid monteringen av kolvar.
1. Om den gamla kolven är defekt - undersök orsaken och korrigera felaktigheten. För lite bränsle, tändstift/tändningsfel eller luftläckage är de vanligaste orsakerna till brända kolvar.
2. Om den gamla kolven har splittrats eller är helt genombränd - demontera vevhuset och rengör noggrant från metallrester.
3. Före montering av kolv - kontrollera cylindern beträffande slitage, konicitet eller ovalitet. Vid differenser upp till 0,07 mm kan cylindern honas med sten nr. 200-300. Vid större skillnader rekommenderas borrning eller omfodring. OBS! En CROME eller NIKASIL-cylinder kan aldrig borras utan måste omfodras, men är den i god kondition kan den honas med sten nr. 500.
4. Har cylindern omfodrats - för att undvika ringbrott måste alla horisontella portkanaler vara avfasade. Fasningen skall vara med c:a 1,2 mm radie och utföres enklast med slipduk eller rundfil genom portöppningarna.
5. MONTERA ALDRIG CROME-RINGAR I EN CROME CYLINDER! Motorn skär ögonblickligen! Kolvringar av molybdenstål kan användas i alla typer av cylindrar. OBS! Förvissa dig om att din cylinder är CROME, förväxlas lätt med NIKASIL.
6. Kolvarnas ändgap måste kontrolleras före montering på kolven. Placera varje ring löst i cylindern. Acceptabelt ändgap är 0,25 - 0,60 mm. Vid felaktigt ändgap måste ringen filas ner till rätt mått. Regeln är:
vid kolvar upp till diam. 65 mm = ändgap 0,09 - 0,11 mm.
vid kolvar större än diam. 65 mm = ändgap 0,11 - 0,15 mm.
7. Före montering av kolvar ska alla rörliga delar rengöras och smörjas med olja 10W30. Kolven monteras med pilen pekande mot avgassidan, utom Polaris där pilen ska peka mot magnetsidan. Kolvbultarnas låsringar monteras varsamt, inga brytningar eller bändningar, förvissa dig om att låsringen kommit korrekt i låsringsspåret. LÅSRINGENS ÖPPNING SKA PLACERAS NEDÅT. Komprimera ej låsringen mer än att den knappt går in i kolvbultshålet. För hård komprimering av låsringen kan medföra att spännsten försämras och låsringen kommer ur sitt läge vid extremt höga varvtal.
8. Montera kolvringarna på kolven. Tänk på att vissa kolvar är försedda med Keystone-kolvringar, dessa är koniska och kan lätt placeras felaktigt. Kontrollera att kolvringen går fullständigt in i ringspåret och att ringgapet slutes helt över kolvringsknastret. Smörj med olja 10W30.
9. Placera en ny fotpackning på vevhuset, komprimera kolvringarna och låt försiktigt cylindern glida ner i position. Före montering av topplocket ska vevaxeln vridas för hand, kontrollera att kolven med ringar rör sig fritt i cylindern.
10. Renoverade snöskotermotorer kräver viss inkörning. Justera förgasaren till en något fetare bränsleblandning. Undvik att köra på extremt höga eller låga varvtal, variera körhastigheten och accelerera ej med fullt gaspådrag. Efter motorrenovering måste extra olja tillföras bränslet. Följande rekommenderas:
Motorer med oljeinjektor-smörjning -> blanda in 2% tvåtaktsolja till de första 20 liter bensin och kör på den bränsleblandningen tillsammans med den normala oljeinjektions-smörjningen.
Motorer för förblandat bränsle -> kör motorn på en fetare bränsleblandningen, de första 20 liter bränsle rekommenderas 5% oljeblandning.
11. Alla Sno Pro-kolvar är gjutna och levereras kompletta med kolvringar, kolvbult och låsringar.
INFORMATION OM ANODISERADE/TEFLONBEHANDLADE KOLVAR
Kolvar som är anodiserade/teflonbehandlade framgår i tabellen. Undantag kan förekomma då vi under säsong kan komma att komplettera från annan leverantör.
Själv kommer jag att köra in mina nya kolvar med effektpiporna men blanda i extra olja i bensinen (2%).
Vad menar du med "vikta kolvarna" ?
/lars