Varför finns det ingen 180 hk rx1 nu?
Varför just 180? MachZ levererar 160-164hk från fabrik (ej tweakad i bänk (nu har jag sett löjliga siffror som säger 180hk från en MachZ, men dem är det ingen som tror på)) RX1ans motor levererar iofs bara 150 (lite för gammal R1 teknik), men nya R1orna levererar... hmmm... få se... Mer än MachZan...
så har skidoo redan 180 hk i 800:an och 200 hk i 1000 kubikarn. Likaså med chassieutvecklingen.
Uhm, vill mkt gärna se en standardfabriksskidoo på 1000cc som lämnar 200hk och dessutom håller. Fast det är klart, så länge man lever i den tron att man måste byta kolvar/kolvringar var 400 mil och dessutom kallar det hållbart så..
Skidoo kom med modern körsällning 2003. Det tog 3 år innan yamaha följde efter (rx). På RS modellerna sitter man fortarande som en hösäck och får ont i ryggen efter 20 minuter (jag vet, vi har en sådan i familjen).
Ingen körställning att efterlikna. Enda skotern som jag fått ont i knä av är just den 'fina framflyttade körställningen'. Kan hålla med om att potatissäckställningen inte är den bästa, men skall man tuffa på i 40 mil under en dag så vill man inte sitta som att man har ett kvastskaft på fel ställe
Viktmässigt måste yamaha banta 34 kg (!) på sina skotrar (rx) innan dom kommer ikapp skidoos modeller med motsvarande prestanda (800 PT).
Eeek, fel jämförelse... Då kan vi lika gärna jämföra moddad Phazern Turbo med en massa standardmaskiner.
Skidoos 800PT drar MINDRE bensin än rx-motorerna.
Hittills så har jag inte förlorat mot någon 2T vid macken, iofs så har det
då vart 600SDI maskiner som vart närmast mig. Men det är kanske inte rätt att jämföra en 120Hk 2T SDI mot en 1000cc förgasarmaskin.
Sedan så är fördelen med en 4T och soppaförbrukning att den inte tar speciellt mycket mer då man plågar den, det kan maninte säga om 800PT maskinen.
Förresten, vad kostar 2T oljan / liter till PT-maskinen?
En annan sak vore ju om yamaha utrustade sina 4T-motorer med turbo från fabrik. Det tror jag är enda chansen att konkurrera med 2T.
Inte turbo, kompressor passar bättre i skoter. Kraften finns på en gång då, Inga spolningstider att sitta och vänta på.
Uff, jobbigt å skriva. Det man iaf kan klargöra är att det finns 2 läger.
Jag skall då inte kliva tillbaka till 2T, det miltalet jag lägger ner på en maskin/år är inte lämpad för 2T, inte enligt mig iaf.