Ok om jag nu fattat dig rätt så kan jag ha en 38mm matta om det är en Polaris matta??Det går inte med 38mm, jag har satt det men fick byta drivhjul för att de inte skulle ta i kylaren.
OM du inte köper en polarismatta där du inte har kammar där kylelementen går.
Däremot så blev det mycket bra att dreva ner den, så det kan jag rekomendera.'
Min erfarenhet är att dessa skotrar tar en del soppa vilket jag mixtrat en hel del med utan att komma tillrätta med det, bättre har det blivit.Ok om jag nu fattat dig rätt så kan jag ha en 38mm matta om det är en Polaris matta??
Eftersom jag är helt n00b i skotervärlden så undrar jag vad du menar med att det är att rekommendera med drevningen?
Om man drevar ner den så blir den axsnabbare och sämre toppfart, eller hur?
Varför är det att rekommendera?
Ang. mattan så har jag en sliten 32mm på den nu men vill köra lite i djupare snö och inte bara på led, därför jag undrar vilken som är största kam-mattan jag kan ha.
Mvh,
Superbra svar, Drevning blir det, är inte direkt ute efter att ligga och bränna 200 blås på isenMin erfarenhet är att dessa skotrar tar en del soppa vilket jag mixtrat en hel del med utan att komma tillrätta med det, bättre har det blivit.
Jag har haft 2 kugg på lilla drevet nerdrevat nästan hela tiden.
Skotern gick 195 på mätaren när jag köpte den och det är ju coolt men inte nödvändigt.
När jag drevade ner den på drivhjulet så fick den växla ut mer vid långsam ledkörning och började gå mycket renare. Troligen pga den får varva lite mer och att variatorerna kommer ur sitt slirområde.
Detta är självupplevt och kanske inte en teoretisk sanning, men skotern är körd 12,7 mil (mätaren hade räknat 14,5 mil, men den är ju omdrevad) i snabb singelledkörning ca. 1,2 tim / 10 mil =70 km/h
och när jag kom hem så tankade jag över från en 25 litersdunk.
XC 700 går mycket fort och vill du ha toppfart före klippet i acc. ¨så kan du behålla drevningen. Köp då en 38mm polarismatta.
Om du kollar på SLP hemsidan så står det nog att du kan ha upp till 44 mm matta.
44mm mattan på min -00 XC700SP nuddar kylarna i bandtunneln i framkant, men inte så mycket att den går tungt. Drivhjulen och främre kylaren var det inga problem medMin 700sp 99 drar konstant 4l/mil = i min värld onormalt mycket
Menar ni att en 44as matta ta i fram pga drivhjulen eller tar det i uppe i bandtunneln pga kylarna? Ifall det är pga kylarna måste ju en höjning göra susen.
Du som bytt till 22 kuggars drev, va du tvungen att byta kedja?
Polaris orginal 44mm mattan jag köpte kostade mig 5760:- inkl bussfrakten. Tycker jag inte var så farligt dyrt för orginal?borde gå bra att köpa vilken 44mm matta som helst och jacka ut själv. Betydligt billigare än att köpa Polaris org.
Funderade lite på detta och tycker att mätaren borde visa rätt när du drevat ner skotern med hjälp av transmissionsdreven. Hade du drevat ner med hjälp av mindre drivhjul så hade mätaren visat fel....
Detta är självupplevt och kanske inte en teoretisk sanning, men skotern är körd 12,7 mil (mätaren hade räknat 14,5 mil, men den är ju omdrevad) i snabb singelledkörning ca. 1,2 tim / 10 mil =70 km/h
och när jag kom hem så tankade jag över från en 25 litersdunk
...