XLT -93 går varm!

Martin_

Medlem
19 nov 2006
34
0
1
Gällivare
Hej!

vad kan det vara för fel på XLT -93? Den går varm väldigt ofta, men den går ner i temp direkt om man ställer den i uppåt lutning. har provat att lufta den och det kom ganska mycket luft men problemet kvarstår!
Hur ska man lufta den lättast?

R

Robin

ställa den i en backe, låt motorn gå, öppna luftningslocket och fyll på glykol tills det är fullt.

har du kollat så att du fått drivremmen till pumpen på plats?, den ligger i magnapull kåpan.

Martin_

Medlem
19 nov 2006
34
0
1
Gällivare
ställa den i en backe, låt motorn gå, öppna luftningslocket och fyll på glykol tills det är fullt.
Har provat det, iof så har jag haft lite bråttom, kanske inte väntat tillräckligt länge? men det verkar som om den trycker ut det i expantionskärlet igen... hur mycket glykol ska det gå i? har fyllt på 2 liter?
jag har hört att locket kan krångla! är det något vanligt på dom här modellerna?

R

Robin

det finns en max och min gräns på behållaren, max ligger ungefär på hälften av behållaren. Glykolen kommer att "pressas tillbak" i kärlet igen men bara du inte fyllt över max gränsen kommer det aldrig att koka över.

har aldrig hört om något fel på korken, testan blås igenom å se att det bara kommer luft igenom så är det ingen fara.

tror inte du har väntat för kort stund bara man gör det ordenligt. men är du säker på att remmen till pumpen ligger på plats?

PärHagman

Välkänd medlem
11 maj 2005
544
0
16
35
Drängsmark
jag har fylt på mer än 2 liter i min xlt.
jag har fylt på lite mer än 1,5liter oblandad glykol.
prova spänna vattenpumps remen lite :p

polaris 400

Aktiv medlem
25 dec 2006
94
0
6
Lövånger
det sitter en backventil på slangen från behållaren till vattenpumpen. om inte den fungerar trycks vattnet ut ur behållaren när det blir varmt.

R

Robin

det sitter en backventil på slangen från behållaren till vattenpumpen. om inte den fungerar trycks vattnet ut ur behållaren när det blir varmt.
Det finns bara en ventil på de 2 slangarna som går till/från behållaren, och ventilen sitter väl på returslangen. Om den ventilen är trasig släpper den INTE bara igenom "bakvägen" utan även fram.

Är den trasig släpper den även igenom från behållaren till pump (igentilgen efter pumpen) vilket inte borde göra någon större skillnad eftersom den ändå har mot tryck från "pumpen" tillbak intill behållaren.

Glykolen i behålaren kommer att expandera ändå när den blir varm men bara man inte fyller över max gränsen kommer ingenting att inträffa tex att den skulle koka över eller få övertryck i kärlet å smälla av korken eller likannade.

för att se att den funkar, ta helt enkelt lös och blås, ska släppa igenom bakvägen men inte fram om den är hel.

Kommentera gärna om jag har fel, orkade inte gå ut kl 9 å kolla hur det ser ut i verkligheten så har endast kollat sprängskiss.

mvh/Robin

polaris 400

Aktiv medlem
25 dec 2006
94
0
6
Lövånger
ventilen håller tillbaka vattnet så det inte trycks ut ur behållaren när det expanderar. när vattnet blir kallare sugs det tillbaka från behållaren. har provat att ha trasig ventil, inget trevligt med kletig glykol under huven.