fläkt till vatten

bbb

Välkänd medlem
3 nov 2006
364
0
16
ockelbo
hej undrar om de går och bygga om en fläktkyld indy 340 till en vätske kyld 500, 650 eller liknande eller blir de för mycket jobb att byta motor sätta dit kylare mm tacksam för svar
 
R

Robin

hej undrar om de går och bygga om en fläktkyld indy 340 till en vätske kyld 500, 650 eller liknande eller blir de för mycket jobb att byta motor sätta dit kylare mm tacksam för svar
tror att motorfästena är helt olika iaf, sen måste du ju dra kylare i tunneln elelr fotstegen osvosv kan bli en massa jobb
 

bbb

Välkänd medlem
3 nov 2006
364
0
16
ockelbo
jag vill ju liksom ha lite mer fart i min 340 något förslag på trimm då

det är en indy sport 340
 

pea

Välkänd medlem
1 jan 2000
238
0
16
finns väl inte just nått trim till polaris äldre 340... dem håller väl inte för så mycke trimning heller... köp en skoter med mera motor ist:D
håller med. Ingen större idé i mitt tycke att trimma en 340, risken för problem är stor med den lilla motorn. Utan trimm brukar 340-motorerna fungera fint (om de är välskötta och underhållna). Men de allra flesta som trimmade drog på sig massor av bekymmer. Känner flera som gav sig på att försöka trimma redan när motorerna var relativt nya i början av nittiotalet, utan någon större framgång.

Varför inte försöka hitta en beg. något större skoter, tex en 500, så slipper du allt jobb med att bygga om?
 

i HATE phazer

Välkänd medlem
eller borra,pipor,störe förgasare. men det viktigaste är vem som sitter bakom styret då spelar det ingen roll vad man har under huven.
borrar du den lär du få bestycka om och hellst testa den i bänk för bästa effekt sen blir det knappt nån skillnad om du borrar. , själv skulle jag inte borra såvida den inte skär. men porta den kanske skulle kunna gå men nån större skilnad blir det nog inte heller.:rolleyes:

pipor finns nog inte till 340 sport och om det finns nog en anledning till det, nyare 550 maskiner kan man inte trima så mycke utan att dom går het. så om du skulle göra en pipa tror jag nog att den går het.:rolleyes:

å vad hjälper då större förgasare, vilket man knapast fått å funka bättre än org. däremot dubbla förgasare ger lite mer men de är ju lite jobb med de.:rolleyes:


köp en t.ex. 500 indy så får du mer effekt än vad du kan få ur den stackars 340n... fast måste säga att 340 e ganska roliga maskiner inte kanske toppfart men som lekskoter e dem skit kul:p
 

john deere 340 power1

Semi PRO sledder
30 okt 2006
141
0
0
ystifinland
www.badassboys.net
borrar du den lär du få bestycka om och hellst testa den i bänk för bästa effekt sen blir det knappt nån skillnad om du borrar. , själv skulle jag inte borra såvida den inte skär. men porta den kanske skulle kunna gå men nån större skilnad blir det nog inte heller.

pipor finns nog inte till 340 sport och om det finns nog en anledning till det, nyare 550 maskiner kan man inte trima så mycke utan att dom går het. så om du skulle göra en pipa tror jag nog att den går het.

å vad hjälper då större förgasare, vilket man knapast fått å funka bättre än org. däremot dubbla förgasare ger lite mer men de är ju lite jobb med de.


köp en t.ex. 500 indy så får du mer effekt än vad du kan få ur den stackars 340n... fast måste säga att 340 e ganska roliga maskiner inte kanske toppfart men som lekskoter e dem skit kul
vem fan kostar på att bromsa en gammel skoter? det blir vist stor skilnad när man borrar om man har förgasare som passar sen är det inte så stor skilnad mellan en stor förgasare eller dubbla hudvudsaken är att dom passar till motorn.
 

i HATE phazer

Välkänd medlem
:D :rolleyes: ;) :p
kan inte tänka mig att borra den ger nån större effekt 340 har bara ett överdimensions steg som jag har hittat det är 62,80mm, orginal är det 62,30mm(på kolven) altså en halv mm. nu vet jag inte hur mycke mer cc det blir men det blir allt annat en mycke. även om det finns mer "öd" steg så är ju dom ganska säkert på en halv mm också...eftersom det är en 340 så är cylindrarna väldigt små och borrning och han kan nog inte få ur just nå mer cc ur den... i mitt tycke är en borrning onödig så länge den inte skär

men en indy trail motor passa väl i ditt chassie tror ja och dem är ju 500cc eller en 400.

sen tycker jag att "john deere 340 power" ska lära sig CITERA sitter en knapp på alla inlägg vid det nedre högra hörnet klicka på den ist vetja...:p
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
värst vad många svara på frågor han inte ställer? han ville väll ha fart i sin 340? inte tips på att köpa ny skoter?

jaja, byta motor från en fläkt till en vätske är inte allt för stora problem. Får du tag på en indy 500 eller liknadne (vätske) så är ju elsystmet i stor sett samma skulle jag tro, vilket är det "drygaste" då man byter motor, men då det ändå är samma är det lungt.

Och att slänga dit kylare är inte heller speciellt svårt. Den framme vid drivhjulen kan ju vara bökigare, men har man både bak i tunneln och på fotstegen, så är det inga problem.

Och angående att slänga dit motorn, så än om inte fästena stämmer helt, så är det inte allt för svårt att fixa till det, brukar oftast finnas minst 1 som stämmer (enligt egna efarenhter, inte på en indy 340 dock, men så olikt kan de inte vara) så jag tror inte det är några större problem...

jaja, jag säger köp en ny motor med kylpaket. så får du mkt kunskap på vägen, samt är det coolare då en 340 drar ifrån en 500, än då en nyare 650 drar ifrån han!

kör hårt!
 

931Melander

Välkänd medlem
29 okt 2006
383
0
16
Piteå
Har gjort det på en Indy trail en gång i tiden.
Behåller du orginalmotorplatta så är det ju ganska lätt.
Det går ju lätt att hitta kylare och det är ju inte så svårt att montera heller.
Men ang motorval så om jag vore i din sits så skulle jag kanske hellre tänka att köpa en Trailmotor som har 56 hk och är fläktkyld, då får du ca. 20 hk extra och her den igång på två timmar, sedan kan du ju sälja 340 motorn för de pengar du köpte trailmotorn för....

Tänk också på att montera motorn så att variatorremmens längd stämmer. Du ska naturligtvis ställa in den efter den motor du ska montera. Tex. ska du in med en 500 motor så ska du ha en 3211045 rem.



K-len har ju svarat bra på din fråga.
 

Quethec

Välkänd medlem
21 apr 2005
824
2
16
Gävle
Måste hålla med i HATE phazer. Bästa sättet att få mera fart på är att sälja din nuvarande skoter och köpa en värre maskin. Sen är de förmodligen billigare också..