Justera mattcentreringen, problem!

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Hej!
Igår kväll skulle jag spänna mattan och centrera den. Enligt handboken ska man spänna på den sida där avståndet mellan "mattskon" och slidet är störst. Men hur jag än skruvar så lyckas jag inte centrera mattan.
Förslag någon? :confused:

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Starta skotern och låt mattan snurra lite. Sen mäter du med en tumstock t ex från vändhjulet och ut till mattkanten på varje sida. Den det är störst 'glipa' ut till kanten ska du spänna lite grann sen låta mattan snurra igen. Håll på så till det är samma avstånd på båda sidor. Kom ihåg att spänna på den sida det är störst 'glipa' ut till mattkanten. Sen spänn inte mattan för mycket bara. Du ska kunna trycka ner mattan visst mycket med handen under slidesen.

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Hej!
Tack för svar.
Det är precis så jag gjorde. Men hur jag än spände på sidan med störst glipa så blev det ingen skillnad.
(Skotern är kanonfin och gubbkörd, så allt är nog helt.)
Tacksam för fler tips!

håxås

Välkänd medlem
22 jul 2006
1.158
10
38
42
häggenås
www.junggrensmotorteknik.se
de finns inga fler tips
de e som NORDEN AN skrev
en liknelse e att om du släpper ett hjul i en backe rullar då hjulet upp eller ner?
de e lika med matt spänningen mattan far dit de går lättast
kanske inte en korekt liknelse men den e bra att ha i tankarna om man e osäker på viklet håll man ska skruva

benjam

Medlem
6 mar 2005
24
0
1
Starta skotern och låt mattan snurra lite. Sen mäter du med en tumstock t ex från vändhjulet och ut till mattkanten på varje sida. Den det är störst 'glipa' ut till kanten ska du spänna lite grann sen låta mattan snurra igen. Håll på så till det är samma avstånd på båda sidor. Kom ihåg att spänna på den sida det är störst 'glipa' ut till mattkanten. Sen spänn inte mattan för mycket bara. Du ska kunna trycka ner mattan visst mycket med handen under slidesen.
Precis tvärt om. Du skall sträcka på den sida där hjulet eller slidsen är närmast mattkanten