Edge-600 ( 2002 ) Kedjespänning... ?

BaGGeN

Aktiv medlem
17 feb 2006
94
0
6
35
Edsåsen
Hallå jag ska spänna kedjan på min Edge 600 -02 för första gången men har lite problem, den skruven som jag tror e den man spänner kedjan me går inte att skruva ett dugg! så jag undrar om någon kan lägga ut en bild och visa villken skruv det e eller om det finns någon som vet om det är automatisk kedjespänning!
 

Gården

Välkänd medlem
23 nov 2006
510
0
16
Bollnäs
Sv: Kedjespänning? (Edge)

ddu ser ju direkt vlken det är om du är lite "mekarvan" den som sitter emellan dreven lite åt höger om ja inte mins fel...det kan väl kanske hända att den sitter med "locktites" å därför sitter så hårt....
 

turbomatti

Välkänd medlem
17 apr 2006
152
0
6
Pajala
Sv: Kedjespänning? (Edge)

det ska vara en skruv som sticker ut på höger sida av kedjehuset i höjd med oljestickan! det är en lås mutter på den! så ta 2 (tror det är 13)nycklar och lossa låsmuttern......sen är det bara skruva in spännaren för hand tills det tar stopp dra åt låsmuttern ordenkligt efteråt så att den inte skakar lös!....
lycka till!
 

jonasadolfsson

Välkänd medlem
5 nov 2005
1.666
1
16
Bollnäs
Sv: Kedjespänning? (Edge)

det ska vara en skruv som sticker ut på höger sida av kedjehuset i höjd med oljestickan! det är en lås mutter på den! så ta 2 (tror det är 13)nycklar och lossa låsmuttern......sen är det bara skruva in spännaren för hand tills det tar stopp dra åt låsmuttern ordenkligt efteråt så att den inte skakar lös!....
lycka till!
Den är 1/2 tum! inte 13 ... lycka till
 

turbomatti

Välkänd medlem
17 apr 2006
152
0
6
Pajala
Sv: Kedjespänning? (Edge)

ok....går nog lika bra med skiftnycklar!.....du behöver ju inte fara nu och köpa tum verktyg!
 

jonasadolfsson

Välkänd medlem
5 nov 2005
1.666
1
16
Bollnäs
Sv: Kedjespänning? (Edge)

ok....går nog lika bra med skiftnycklar!.....du behöver ju inte fara nu och köpa tum verktyg!
Vill man så kan man ta skiftnycklar till allt ...men ett set med alla tum-nycklar kostar inte mkt på typ biltema/jula mm.. det tjärnar man på i längden!!
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.258
79
48
Övik
1/2" = 12.7mm. Inte fullt 13 men det funkar oftast att ta 13, men varför göra det om man har tumnycklar? Finns inget värre än rikspuckon som har använt fel nycklar..

Har föressten för mig att det var 9/16" (14.28mm) på kedjespänningen, iaf på min X2'a.
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Sv: Kedjespänning? (Edge)

ok....går nog lika bra med skiftnycklar!.....du behöver ju inte fara nu och köpa tum verktyg!
Äger man Polaris bör man ha ett bra förråd av tumnycklar, det är bara motorn som inte är tum men resten är det.
Hmm...9/16 eventuellt 5/8 är det på juster bulten till transmisionen.
 

forden34

Välkänd medlem
28 okt 2006
248
0
16
Jag själv använder 1/2 till 13 pga bättre passform om det var det tråden handlar om, nä trodde väl inte det, om skruven är locktitad så ska du använda gasol eller någon form av värmekälla, man ska aldrig tita i aluminium då kan gängorna ryka all världens väg, använd hellre en klick färg exempel billack eller servalack det är skonsammare för gängorna, jag har hållit på å skruvat i 28 år så jag vet av erfarenhet då jag har skruvat efter andra rikspuckon.
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Det funkar bra med loctite 243 säkring medium olje tolerant finns även en svag variant nånting på 2.. kommer inte ihåg, fast på justerbulten till kedjesträckningen behövs det ingen låsning förutom låsmuttern.