Mach-Z ( 1994 ) Som inte vill gå... ?

alias

Aktiv medlem
8 nov 2006
68
0
6
Trollhättan
Sv: Mach Z-94 startar inte

Nu har jag flyttat runt stift och grejjet, men det verkar som om det är olika cylindrar den misständer på..
..lyckades ändå efter att ha varvat en stund få den att gå på tomgång som den ska, så jag tog ut den och provade å den gick precis som den ska på höga varv, men när jag prova att släppa ner den på tomgång, så dog den igen och ville inte starta..
 

hardinth

Aktiv medlem
1 jan 2000
82
0
6
Gävle
Sv: Mach Z-94 startar inte

Hmm, har en kompis med liknande problem på en Mach-Z men det är en -98... Kan du inte lägga ut dom uppgifter du hade på vilka motstånd det skulle vara på spolarna??

Min kompis hade dock problem med att skotern går bra när den är kall, efter 6-7 minuter börjar den misstända och dör tillslut, efter en stund får man igång den igen, den blir varm, misständer och dör... Han jobbar utifrån teorin att det är tändplattan/Statorplattan som det är något tjall med eftersom det verkar bli något (Glappkontakt) när den blir varm, vad jag vet så blir väl inte CDI'n varm!?

Dock så har han också MYCKET svag gnista, så länge han har denna svaga gnista går skotern hur bra som helst!

//T
 

alias

Aktiv medlem
8 nov 2006
68
0
6
Trollhättan
Sv: Mach Z-94 startar inte

Hmm, har en kompis med liknande problem på en Mach-Z men det är en -98... Kan du inte lägga ut dom uppgifter du hade på vilka motstånd det skulle vara på spolarna??

Min kompis hade dock problem med att skotern går bra när den är kall, efter 6-7 minuter börjar den misstända och dör tillslut, efter en stund får man igång den igen, den blir varm, misständer och dör... Han jobbar utifrån teorin att det är tändplattan/Statorplattan som det är något tjall med eftersom det verkar bli något (Glappkontakt) när den blir varm, vad jag vet så blir väl inte CDI'n varm!?

Dock så har han också MYCKET svag gnista, så länge han har denna svaga gnista går skotern hur bra som helst!

//T
Okej..kul att höra hur det går..

Mätvärden ska vara:

högvarvs spole=röd/svart-röd=2,8-4,3 Ohm
lågvarvsspole=vit-röd=49-75 Ohm (lite osäker på färgerna där, men det ser man)
förspole=0,2-0,5 kOhm (tror det är triggern)
sekundär tändspole=6-13 kOhm (är nog genom vanliga tändspolen bara)

Orsaken till att jag är lite tveksam på vilka grejjer som är till vad är att killen jag pratade med hade brottom iväg, så han bara rabblade en massa saker och jag skrev av.:)
 

alias

Aktiv medlem
8 nov 2006
68
0
6
Trollhättan
Sv: Mach Z-94 startar inte

Igår lånade jag svänghjulsavdragare, tog bort svänghjul och kollade så statorn såg ok ut och det gjorde den.
Sen tänkte jag för skojs skull bara kika in i utblåsen när piporna va borta och det här är vad jag såg:









Detta kan kanske förklara att den gick lite skumt på en cylinder, men jag tycker inte att den skulle dö helt av det där :confused:
Ska iaf byta kolven..kanske alla, så jag rev lös cylindrarna..







Bara shoppa ny å testa igen..
 

alias

Aktiv medlem
8 nov 2006
68
0
6
Trollhättan
Sv: Mach Z-94 startar inte

Någon som vet om detta kan göra att den inte vill gå alls? Kan det kanske bli så att den surar ner sej när den inte går riktigt bra på en cylinder?
tyckte iof inte att stiften va speciellt blöta..
 

Fallan

Välkänd medlem
23 okt 2006
264
0
16
www.freewebs.com
Sv: Mach Z-94 startar inte

Z:an är iofs väldigt känslig men nog borde den åtminståne tänt.:confused:
Jag kunde ju starta min hur lätt som helst då den va skuren så... Nä jag tror nog fortfarande att det är tändningen jag.
 

alias

Aktiv medlem
8 nov 2006
68
0
6
Trollhättan
Sv: Mach Z-94 startar inte

Nu har jag fått kolvar å lager å grejjer, men jag råkade juh pilla lite på triggern som sitter vid svänghjulet..hmm ställer man tändningen med stroboskop?
 

HolyJezus

Aktiv medlem
13 jan 2007
52
0
1
det låter som du har fått tändningsproblem, Det fick jag på cutlassen bara så där, hel mysko.
 

alias

Aktiv medlem
8 nov 2006
68
0
6
Trollhättan
Va i garaget idag och plockade bort dom andra kolvarna, och då märkte jag att det var andra vevstakar där än på den jag tog bort först de nya lagrena jag köpte tror jag kan passa där om man har lite tur. Funderar på om vevstakarna till kolvarna jag tog bort idag kan vara nyare än den andra.. skumt iaf..
 

alias

Aktiv medlem
8 nov 2006
68
0
6
Trollhättan
Idag köpte jag 3 nya stift och då hoppade den igång, men den gick som den gjorde förr. Alltså bara på 2 burkar på låga varv, men bra på höga.
Tänkte att jag skulle mäta upp tändspolarna igen och då märkte jag att två gav ca: 14KOhm och en gav ca:1,5MOhm, så jag skruvade bort den och mätte lite igen och märkte då att motståndet varierade lite beroende på hur man höll sladden närmast spolen.
Eftersom sladden räckte bra, så klipte jag av 2 centimeter av den närmast spolen och vips, så gick skoitern på alla cylindrar även på tomgång. Har inte varit ute å kört nån än. Tänkte göra det ikväll. Så innan dess kan man juh inte vara helt säker, men det verkar lovande iaf :D
Felet syns lite dåligt, men alla trådar va av iaf:
 

alias

Aktiv medlem
8 nov 2006
68
0
6
Trollhättan
Va ut och körde en mil med den nyss, men den går fortfarande inte hundra på tomgång. Den vill gärna misstända lite, men inte alls som innan. Sen är den väldigt dum att starta nu..
Funderar på om tändningen står riktigt bra.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Du verkar ju kunnig så det kanske är självklart men har du knackat ihop elektrodavstånden på stiften?

Min F3:a tar stift och misständer om jag kör på original elektrodavståndet...
 

alias

Aktiv medlem
8 nov 2006
68
0
6
Trollhättan
Du verkar ju kunnig så det kanske är självklart men har du knackat ihop elektrodavstånden på stiften?

Min F3:a tar stift och misständer om jag kör på original elektrodavståndet...
Jo det provade jag med dom gamla stiften, men sen jag köpte nya har jag inte kollat avståndet.. Det ska jag prova. Tack
 

alias

Aktiv medlem
8 nov 2006
68
0
6
Trollhättan
Nu har jag knackat ihop gnistgapet får 0.75 till 0.45 som det skulle vara och nu går skoitern som en dans. Mycket jobbigare att dra i när den är kall dock, men det beror nog på bättre komp.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Gyllene regel !

Nu har jag knackat ihop gnistgapet får 0.75 till 0.45 som det skulle vara och nu går skoitern som en dans. Mycket jobbigare att dra i när den är kall dock, men det beror nog på bättre komp.
Alla ROTAX vätskekylda motorer ifrån ca 80 talets mitt och framåt skall ha 0,4 - 0,5 mm elektrodavstånd !!

Tyvärr är det alldeles för få som vet om detta ! :(
 

skoterräven

Välkänd medlem
4 feb 2007
646
0
16
västernorrland
det är inte tändboxen detta är en gammal skröna från den tiden då cdiboxarna hade plåthölje.
statorlindningen brukar paja på 3cyl skidoo
en firma i timrå lindar om dom billigt
 
Jag har problem med min skidoo machz -96
Den startar inte alls
blå Gnista på nya stiften.
Från börja var det kablarna till tändningsnyckeln som lossnat men jag han dra den sur innan jag upptäckte det. Men den startade inte trots jag tagit ur stiften, fullgas och dragit den torr.
Efter det bar det av till verkstan.
Verkstan sa det är CDI eller Spolringen.
räven? Är det spolringen du menar att firman lindar om. Viken firma är det då?