Problem att sälja??

jimler

Välkänd medlem
19 sept 2006
778
0
16
Sundsvall
Tjenare!
Utav ren nyfikenhet så undrar jag om det finns fler än mig som har problem med att kränga sin skoter nu??
Är det så att marknaden håller på att bli mättad??
Kanske jag som har för högt pris?
Vad kan man kränga en edge 800 2002:a med 235mil på mätaren med 1 dunk olja, 1 transportkapell, samt dubbeldyna och orginaldyna???
Kanske måste göra ny annons och försöka billigare eller?
 

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
Många annonserar ut sin på blocket 'pga snöbrist'

Skulle tro att det är största anledningen... Vet inte hur det ser ut med snön runt om i landet nu men för ett tag sedan var det ju katastrof...
 
R

Robin

I allmänhet är priserna på blocket helt åt skogen på tok för höga.
Folk verkar inte förstå att det är begagnade maskiner det handlar om, jag hade aldrig köpt en ny skoter som endast går 10mil för 5000kr mindre än vad en HELT NY från handlare kostar.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
´ja, men ja tycker igentligen inte att dom "beg-nya" är värst...

Jag ty cker de är alla idoter med skotrar från 70-80 talet som ska ha 4-10 tusen kronor för dom.

Dom är för sjutton inte värd mer än 1000-2000 pix!
 

StarTrak

Välkänd medlem
7 jan 2006
934
0
16
Kiruna
dem värsta priserna ligger från 94-98 typ, det mesta runt 20-30 är rejält överpris, sen om man kommer över 30-35 så får man mycket mer för pengerna enligt mig. t.ex. en xlt från 95 för 20-25, sen får man en enduro 600 -01 för runt 35? mycket som hänt på 6 år...många verkar villja ha en skoter men vill inte lägga ut mer än 25k vilket leder till överpris, man får ju för tusan en i princip ny 550 för 45.
 

Fallan

Välkänd medlem
23 okt 2006
264
0
16
www.freewebs.com
dem värsta priserna ligger från 94-98 typ, det mesta runt 20-30 är rejält överpris, sen om man kommer över 30-35 så får man mycket mer för pengerna enligt mig. t.ex. en xlt från 95 för 20-25, sen får man en enduro 600 -01 för runt 35? mycket som hänt på 6 år...många verkar villja ha en skoter men vill inte lägga ut mer än 25k vilket leder till överpris, man får ju för tusan en i princip ny 550 för 45.
Jo men du kan samtidigt hitta en xlt från 95 för 17k åsså och dessutom hitta en enduro från 01 för 45k.. Detta beror ju helt på skicket. man kan ju vilja ha en sådan modell av någon anledning och är villiga att betal 25 för en xlt bara den är i toppskick.

Men det är klart att alla vil ha ut så mkt som möjligt för sina skotrar. Det enda som är följden av att dom sätter ut dem för högt är ju att de inte får dem sålda. Får dom det å andra sidan så har dom ju gjort större förtjänst på den.
 

StarTrak

Välkänd medlem
7 jan 2006
934
0
16
Kiruna
Jo men du kan samtidigt hitta en xlt från 95 för 17k åsså och dessutom hitta en enduro från 01 för 45k.. Detta beror ju helt på skicket. man kan ju vilja ha en sådan modell av någon anledning och är villiga att betal 25 för en xlt bara den är i toppskick.

Men det är klart att alla vil ha ut så mkt som möjligt för sina skotrar. Det enda som är följden av att dom sätter ut dem för högt är ju att de inte får dem sålda. Får dom det å andra sidan så har dom ju gjort större förtjänst på den.
Jo de är klart att priset beror på skick och utrustning, men jag tycker ändå att de är överpris på många, men de är klart, ingen vill väll ge bort en skoter. Sen tror jag att de flesta på t.ex. blocket sätter högre pris än vad dem egentligen vill ha för att folk ska kunna pruta. då kan man ju inte säga det "riktiga" priset utan att ta kontakt med personen som säljer.
 

Heel Clicker

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
1
16
Grängesberg
Jag har kört skoter i många år, men förvånats att de begagnade bara blivit dyrare med åren, speciellt de senaste två åren.
Om man vill köpa en -93 till -95, spelar ingen roll vilket märke, då kan man idag lägga till några tusen och få en -98 till -99, helt galet i mina ögon.
Lägg till ytterligare några tusen så få man en -00 eller nyare.
Jag sålde nyligen mina två skotrar, och de var verkligen lättsålda (Cobra -96 och Rave 800), men jag satt ut ett pris där jag tog hänsyn till att de hade några år på nacken, den ena (Cobran) försvann samma dag, den andra några dar senare.
Jämför man priserna på t.e.x. Blocket avskräckes, iallafall jag, att köpa.
Jag kommer att köpa två- tre st. igen (stor familj) när priserna, enl. mig, hamnat i rätt nivå
Jag är inte ensam, tyvärr för säljare, och i slutändan köparna, eftersom vi inte får köra, men jag klara några år utan:)
 

GLS

Välkänd medlem
13 dec 2005
572
0
16
Kan ju säga såhär, sålde min Lynx från -91 för 16000:- 2002, och idag annonseras många likadana maskiner (i sämre skick) ut för samma pengar - 5 år senare.
 

Heel Clicker

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
1
16
Grängesberg
Jepp, precis så är det.
Jag har många sådana jämförelser att ta till.
Så frågan är: Hade skotrarna fel värde då, eller är det rätta nu...:confused:
Att jag inte behöll några av dem, vissa har ju t.o.m. ÖKAT i värde:rolleyes:
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
allt e relativt ,min classic touring 98 säljer jag för 35000 men den e väl skött ,ren variatorer ,nya kolvar inte för att det behövdes i gentligen men det var dags tyckte jag (ca 500 mil) ny 32 camoplast matta för för bättrad framkomlighet MM helt nya dekaler o omlakerad pga en dassig lagning/lackering sedan föra ägaren( 2 ägare totalt ) jag kanke inte får det jag begär men då blir den kvar.

det är ju sådana exemplar som mitt som någon annan jämför med och begär liknande pris eller ännu mer för sitt lik,
för nog finns det maskiner som är värda det som begärs frågan e bara om maknaden finns för den maskinen.

med andra ord ,man kan ju renovera tex en et 340 för 25000 men du kommer aldrig att kunna sälja den för det eller :confused:
 

Moose

Välkänd medlem
1 jan 2006
162
0
6
Om man nu svarar på en annons och säger att han får gå ner i pris eftersom det är för högt. Så säger han men dom andra av samma model har det priset på tex:Blocket. Men då frågar man honom om dom sålt sina eftersom annonserna är kvar ! Njaaa det vet han ju inte.
 

Heel Clicker

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
1
16
Grängesberg
"Moose" Har en poäng där :)
Min Rave var VÄLDIGT påkostad, med billet topp mm mm mm orkar inte ens börja räkna upp allt. Men jag tog inte ut mycket mer än vad du, "konan" gör för din. Min blev såld, men det kanske även eran gör för 40.000, men det blir svårare att hitta köpare när priset börjar skena, och det finns ca:4000...(fyratusen) skotrar till salu bara på internet...;) Vem vill ha sin kvar till nästa år?
Men naturligtvis ska man inte sälja om man själv tycker priset är för lågt, och man har råd att ha den kvar. Nästa år så får ni kanske ut lite mer för den, eftersom den är äldre... historien säger så :)
MEN säg inte att den är VÄRD t.e.x. 30.000, det är ofta, men naturligtvis inte jämt, säljarens affektionsvärde.
Det kan även vara så att han/hon köpte den för ett påtok för högt pris, och kan inte förlika sig med att dom gjorde en dålig affär, men ska inte priserna sjunka med ålder och slitage :confused:
SÄLJVÄRDET är det som köparen/köparna vill betala, INGET annat, hur stor förlust man än har gjort, tyvärr säger jag som förlorat 100.000-tals på att jag älskat skotrar.
 
E

ejwbegysv

Priserna på begangnat ökade rejält runt 03 när yamaha började sälja fyrtaktare för långt över 100 000kr.. .Min teori..
 

Fallan

Välkänd medlem
23 okt 2006
264
0
16
www.freewebs.com
Sen tror jag även att folk har insett att gamla skotrar blir mer och mer attraktiva. Många fler som köper "barnskotrar" nu än vad som gjordes förr, och många fler som vill ha en "nybörjarskoter". Det så simpelt som att pris stiger med efterfrågan. Men jag tycker egentligen inte att detta är ett problem. Den enda som får problem är ju den som ska sälja ev. För är man redan skoterägare så tjänar man ju mer om man säljer den, man förlorar inte bara när man köper. Så det innebär ju iofs att den som köper en förstaskoter får betala mkt.
Aja, det är nog i slutändan en början på en rejäl inflation kanske? :)
 

Heel Clicker

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
1
16
Grängesberg
:) Tjaa... "...priset stiger med efterfrågan", du har så rätt, meeen varför är då dessa otroligt eftertraktade skotrar fortfarande kvar :confused:
Okej, så du, "Fallan" menar att den som köper nytt ska få betala mycket, och sen sälja med enorma förluster, kanske med 50.000.
Medans de som köper billigt ska sälja med storvinster?
Det är okej, vi får alla ha våra ideér.
Nu tror jag för min del att marknaden börjat att bli lite mättad, och har nog varit det i ett par år.
Men jag tror fortfarande att om priserna på skotrar sänks, framförallt de från början av 90-talet fram till slutet, dessa priser är ju ofta ett skämt i mina ögon, kommer det att bli ett väldans uppsving igen. Jag är optimist :)
Nu tycker inte jag att gamla skotrar är mer attraktiva med dålig fjädring, hög bränsleförbrukning, mer avgaser, klena chassien, låg markfrigång, dålig kvalité
mm mm mm
Men det kanske bara är jag och ett fåtal skoteråkare som uppskattar dagens
maskiner :eek:
 

Motorbreath

Välkänd medlem
19 mar 2006
346
0
16
0923
Har just slängt ut min skoter på blocket. Satte priset i proportion till andra av samma modell och likvärdig utrustning. Får se om den blir såld.

Varför det är svårt att sälja nu är väl att folk har generellt rätt dåligt med pengar i början av året.