Renovera dämpare ?

Mathias-ws

Aktiv medlem
17 jan 2007
74
0
6
När jag skulle ta skotern idag så hade boggin säckat ihop helt...när jag lyfte upp skotern så bara ramla den ner i botten igen. Detta hände inte när jag körde utan när den stod över natten.

Jag har konstaterat att det är ju bakre dämparen som är trött...men är det dämparen när det blir så, eller kan det vara så att jag måste byta fjädrarna ?

Och om man ska ta loss dämparen lär man ta loss boggin då eller kan man ta bort den på plats...det ser ju enkelt ut att ta bort den på plats.

MVH/ Mathias

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
48
Luleå
Du behöver inte ta bort boggin, men du måste ta bort ett par boggihjul för att få ut bulten till stötdämparen om jag minns rätt

ActWrong

Välkänd medlem
11 okt 2006
413
0
16
Umeå
om den har stått kallt till, kan de vara det .. men då är de ju bara att ruska om boggin ifall de skulle vara de .. :)

Mathias-ws

Aktiv medlem
17 jan 2007
74
0
6
Ok...det är ju skönt att slippa ta bort hela boggin.

Jag provade "ruska om" boggin men det va lika iaf.

Är det nått man ska tänka på när man ska ta bort dämparen...och är det bara att släppa på bultarna och ta bort dom...jag har inte en aning om hur mycket dämparen ligger i spänn.

TurboTouring

Aktiv medlem
13 feb 2007
96
0
6
Lycksele
Jag har någon gång spänt ett spännband mellan fästpunkterna för dämparen för att "dra ihop" den några millimeter, bara för att det ska bli lättare att få loss bultarna.
Jag brukar ta ut hela boggien när jag ska serva den, dels slipper man ligga på golvet/marken och *****s. Sen kan man snabbt se om det är något annat som är i dåligt skick i boggin. Har man lossat boggin ett par gånger går det riktigt snabbt.

Lycka till!

Livinloud

Välkänd medlem
26 dec 2005
128
0
6
Örnsköldsvik
När jag skulle ta skotern idag så hade boggin säckat ihop helt...när jag lyfte upp skotern så bara ramla den ner i botten igen. Detta hände inte när jag körde utan när den stod över natten.

Jag har konstaterat att det är ju bakre dämparen som är trött...men är det dämparen när det blir så, eller kan det vara så att jag måste byta fjädrarna ?

Och om man ska ta loss dämparen lär man ta loss boggin då eller kan man ta bort den på plats...det ser ju enkelt ut att ta bort den på plats.

MVH/ Mathias
Det är inte så lätt att avgöra om du måste ta lös boggien eller ej när vi inte vet vad det är för skoter.

tex en ZL 500 98 kan du ta lös bakre boggiedämparen utan att ta ut boggien, men på en zr 600 98 så måste du ta ut boggien för att få lös dämparen..

Jag röstar för att du ska ta ut boggien det spar dig tid sen får du leka lite också.. Kanske du borde renovera båda dämparna?

MVH Fredrik M