Hur viktigt att köra på samma olja?

Jons

Medlem
17 feb 2007
32
0
1
Har precis inhandlat en Edge 600-02 och undrar hur viktigt det är att köra på samma olja som tidigare ägare!
Kan man exempelvis börja med en annan olja i skotern, enligt Polaris själva skall man undvika detta! Detta tror jag dock är en skröna för att sälja Polaris produkter.
Eller skall man hälla ut den gamla och ersätta med den nya?
 

rotax 4-life

Välkänd medlem
10 jan 2006
374
0
16
Jag har då alltid kört med lite olika oljor och har aldrig haft några problem med det. Däremot tycker jag du ska ska undvika "billiga" oljor.
 
R

Robin

I dagens läge finns det knappt någon "billig" olja, alla oljor håller mycket hög kvalite. allt från okq8s egen olja till torco oljorna, allt är lika bra.

mvh/Robin
 

Jons

Medlem
17 feb 2007
32
0
1
Ok, tackar för hjälpen.
Hur är det då med ves oljorna? Skall man använda dessa? eller är detta också ett sätt att få sälja olja?
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Ok, tackar för hjälpen.
Hur är det då med ves oljorna? Skall man använda dessa? eller är detta också ett sätt att få sälja olja?

Den är ju framtagen för att VES-portarna (avgasportarna) skall sota igen så lite som möjligt, brukar gå att köra mellan 50 och ända uppåt 100 mil innan man måste göra ren dom, men nog funkar det bra med vilken annan helsyntet olja som helst. Men helsyntetolja brukar rekommenderas till skotrar med avgasportar för att minska igensotningen.

Jag brukar köra VES-oljan för att jag tycker den luktar godare visserligen kostar den lite mer men tror jag gör av med mellan 1-2 dunkar på ett år så då springer ju inte kostnaden iväg allt för mycket.