Jag blir så förbannat less!!

ski-dooer

Välkänd medlem
21 nov 2006
212
0
16
jämtland
Var precis ut på en sväng..hade ingen att åka med men abstinensen var för svår så ja stack iväg ensam. Åkte leden uppöver skogen och ut på en skogsväg, kom så småningom ut på en vändplan, där var det ett skoterspår rakt fram samt ett gammalt skogsmaskinspår upp i en sluttning. Eftersom jag gillar åka uppför tog jag skogmaskinspåret och hamnade så småningom på ett hygge.. blåste över det i utkanten för att kolla om de gick att ta sig vidare, men det verkade inte som de så jag vände och åkte tillbaka. När jag kom fram till vändplanen igen stod en vw taro med en sån där husbils-tillsats på flaket där med en gubbe framför som såg tämligen sur ut.. hejade på han i alla fall och körde in på skoterspåret som ja sett tidigare. Efter sådär 100 meter insåg jag att någon kört ved med skoter där och nån fortsättning på spåret fanns ej. Så jag vände och åkte tillbaka, kan tillägga att jag körde omåttligt lungt oxå. När ja kom tillbaks ut på vändplanen står gubben å "vinkar in mig", de syns nu ännu tydligare att han inte tänkt bjuda på fika direkt. Men jag tänker att ja har ju inte gjort nåt fel, endast åkt på redan körda spår.. så jag stannar skotern och fäller upp hjälmen, Gubben säger direkt:
-Va letar du efter?
- nja ja letar väl inte direkt efter nåt..
- Va skulle du dit å göra då? sa han å pekade därifrån jag kom.
-Nä ingenting, jag såg att de var ett spår där så ja tänkte kolla om det gick nånstans... Är de du som håller på å hugger där? (försöker va så snäll som möjligt)
-Ja de är det. Jaha vem är du då? så ja säger vad jag heter..
-Jaha du kom därifrån, hur långt åkte du där? säger han å pekar mot skogsmaskinspåret.
-ja ja kom ut på ett hygge däruppe så ja vände där, sa jag:p
-Ja du vet ja gillar inte att de åks hursomhelst på markerna här..
-nä visst jag är ny här så jag känner inte till områdena häromkring så väl, tänkte bara kolla om de här spåren ledde nånstans.
- jaha vart bor du då? Så jag säger vart jag bor..
- ja det finns ju skoterleder på andra sidan där, säger han å gestikulerar.
- Jaha nä de är ju inte lätt att veta såhär i början, sa jag.
Ja då vände han då å gick mot bilen.. jag blåste raka spåret hem, hade helt tappat lusten att åka för idag.. I början var ja lugn men på hemvägen blev ja mer å mer förbannad! Skulle skällt ut gubbjäveln, ja hade inget för att jag var snäll och körde lungt å så.. kan tillägga att hans "skog" förövrigt bestod av sly till 90% så de är nog ingen risk att nån nöjesåker där i onödan. Hur ***** dum får man bli??
Han fick mig verkligen att känna mig välkommen till byn, som förövrigt håller på att dö ut för medelåldern är väl 70 år.. men då när de flyttar in några ungdomar då *****r skäller vi ut dom.. Va nog den största ***** idiot jag mött på länge och ja kan säga att det går inte att återskapa i skrift.. Han var fan så mycke otrevligare än denna text kan förmedla...
:mad: :mad:
 

GLS

Välkänd medlem
13 dec 2005
572
0
16
Vilken j**la nöt! Tycker du tog det på bästa möjliga sätt. Han var säkert på dåligt humör och ville käftas med någon men du gav han inget att att käftas om :D Rätt åt surdegen säger jag.
 

jonasadolfsson

Välkänd medlem
5 nov 2005
1.666
1
16
Bollnäs
Jag känner ingen mej i det du berättar! Samma sak hände mej då jag var ute och körde fiddy med en polare vide en crossbana långt långt upp i skogen..När vi skulle köra hem så mötte vi en gubbe skom skulle åt samma håll som oss och han vägrade flytta sig ifrån stigen! Jakob min kompis stängde av sin fiddy och började snacka med gubben (Jag var längre bak med min fiddy)...Gubben började med att säga "Här får ni inte köra grabbar"...sen sa han "Det ända lagliga sättet att köra här är om ni reggar dom som lantbruksmaskiner".."det blir nog svårt att dra stockar med denna" sa han...Sen så gick han och jag och kompisen väntade i ca 20 sen körde vi hem! Och vi har tillochmed fått låv av markägarna att köra cross/fiddy på marken! Vi tycker att det var töntigt av gubben att börja tjafsa om sånna saker..MEN det finns ju alltid sånna gubbar som inte har nått liv själv! Och vill säkert själv igentligen ha nått att åka omkring på..

/:mad:
 

Lynxdåre

Välkänd medlem
3 jan 2006
390
0
16
Lule - Hpda
hehe, känner igen mig också :D
Det hände för ca 6år sen eller så

Men i mitt fall så var vi ute med polarna och körde ospårat på små övergivna ängar/stigar/myrar etc. När vi mötte en sur gubbe på skidor.
Såg att han blev "arg" eller nått och vifftade på staven så jag åke över och frågad vad det var.
Han babblade på om allt mm mm och jag sa inget specielt.
Men när han var klar så sa jag att det är våran mark vi står på och du har inget att göra här :rolleyes: sen åkte han vidare :D

Snakka om att vi fick ett gott skratt :)
 

ski-dooer

Välkänd medlem
21 nov 2006
212
0
16
jämtland
Haha fan va skönt de skulle va å säga nåt sånt!!:)
Visst kan jag förstå om folk blir förbannad om man typ åker i planteringar men i sly som han borde va glad att nån mejar ner skiten.. sen tror jag de är ganska mycke effektivare om dom försöker va kall och bara vänligt säger att dom helst inte vill att man kör där, om dom e otrevlig å förbannad blir de ju bara att man åker dit å spinner sönder för att man bli så arg.. Dessutom ska väl dom som har mark vara glad över de, jag har då fan ingen skog alls å är då glad ändå..
 

an_oger

Välkänd medlem
17 jan 2007
188
0
6
Det finns en mycket rimlig förklaring att en skogsmaskinförare undrar vad du gör på ett hygge om han har maskiner i närheten.

Pga en massa valpar som stjäl disel saboterar maskiner och länsar verktygsbodar så är det inte så konstigt att han vill veta vem du är.
Dock så lär han i förlägningen behöva en artighets kurs då han skulle fått en massa mer info från dig om han varit artig istälet för att vara ett åskmåln till o börja med.


Men men ideoter finns det i alla läger så det är bara o konstatera att han är dum i huvet och skita i han sen.
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Kanske bra för dig att du inte hetsade upp dig på honom för då lär han väl hålla stenkoll på var du kör sedan.

Har en liknande historia: Igår så var jag ner till ett samhälle och spelade bandymatch. Jag kör inte leden än för dom är helt värdelösa för det sticker upp stubbar och stenar överallt. Kör den bara 2-300 m från en sjö sedan köra jag en flera hundra år gammal skogsväg som går tvärs över skogen och över leden också. Men på slutet blir den mer lik en stig.

Till saken; Jag var på väg hemåt och när jag har 100 meter kvar av den där gammvägen så ser jag att någon har skottat sen sist jag var där. När jag kommer ut till slutet av vägen och skall följa en grusväg 20 meter till leden så är det en gubbe med en baklastare som håller på och skottar. Jag saktar in och han ställer sig mitt i vägen och öppnar dörren och säger:
- Du får inte köra den här vägen, kör leden istället!
* Men leden är full av stubbar och stenar.
- Det skiter jag i! Jag ska skotta en bit in i skogen för jag ska hugga ved och det blir ett h*lvete att skotta då det kört skotrar på snön.

Sen far jag därifrån och kör fast på nästa sjö och får kämpa mig lös därifrån.
Men jag har kommit på en idé genom att följa leden tills man korsar den där gammvägen som jag gjorde ifjol men har inte gjort det än pga snöbristen på leden.
 

Mordecaien

Välkänd medlem
28 jan 2006
376
0
16
Kramfors
Han har faktiskt helt rätt i sitt agerande, även han som skottade med traktorn...

Vi terrängskoterförare ligger lägst i rangordningen då det kommer till ledervägar etc. och då du gör skoterkursen så står det faktiskt i boken att ett uppkört spår inte ger dig rätt att köra där, eftersom det kan vara markägaren själv som kört och inte vill ha annan skotertrafik där...

Och på tal om Norden ANs inlägg:
Du gjorde faktiskt en direkt olaglig handling genom att köra på vägen. Man får endast köra på vägen om terrängen omöjliggör att du kan köra på annat ställe än vägen, och du får inte köra på vägen i tätbebbygtområde öht. Inte ens hemifrån och ut på leden (även om de brukar ha överseende med just det).


Så, nog för att han kunde varit trevligare. Men han hade helt rätt.
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Är det olagligt att åka på en 2-300 år gammal väg i skogen som numera är en igenvuxen stig som endast trafikeras av hästägare på sommaren och hundpromenerare?

Det är inte direkt en 8 meter bred asfaltsväg utan 2.5 meter grusväg.
 
Last edited:

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Är det olagligt att åka på en 2-300 år gammal väg i skogen som numera är en igenvuxen stig som endast trafikeras av hästägare på sommaren och hundpromenerare?

Det är inte direkt en 8 meter bred asfaltsväg utan 2.5 meter grusväg.
Det är olagligt om man inte har markägaren/väghållarens tillstånd.
För det kan finnas en så enkel anledning att vägen ska plogas just denna vinter, för att exempelvis någon ska köra ut timmer efter den.
Det är du som skoteråkare som är skyldig att ta reda på detta. Så det går inte att hävda att den har aldrig varit plogad förrut.
 

ski-dooer

Välkänd medlem
21 nov 2006
212
0
16
jämtland
an_oger: Det var ej fråga om en skogsmaskinägare utan en sur gubbe med en taro, vilket jag inte tror går som skogsmaskin. (fanns inte heller några maskiner i närheten) Hans "avverkning" bestod av sly som han kört fram med skoter för att elda i vedspisen förmodligen..

Mordecaien: Ja de förstår väl jag med att de inte är Olagligt att skälla ut en skoteråkare men de e förbannat onödigt! Man kommer nästan alltid längre om man är trevlig, hade han varit de hade jag brytt mig om vad han sa vilket jag inte gör en sån här gång.. Blir man utskälld när man sköter sig finns ingen anledning att göra det. Dessutom såg det verkligen ut som en skoterled det där spåret, häromkring är lederna sällan märkta så de märks som ingen skillnad..
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
jag kan förstå mig på dom som blir sur när de är kört skoter där dom ska skotta.... farsan har ju köpt sitt föräldrahem eller vad man ska säga, och vägen ner till de huset är ca 500meter från rätta vägen, men vi är ju nästa alldrig där men till saken, n ska farsan flytta och har inte plats med alla saker dit han ska flytta så därför tänkte han köra ner grejjer till sitt föräldrahem men då är de nå ***** idioter som har kört skoter där så de inte går att skotta upp vägen!! man blir så förbannat less när dom ska hålla på att köra skoter på privata vägar när dom inte änns har nånting att göra där!! å nej jag är ingen grinig jävel, för jag är inte heller guds bästa barn på skoter men ni förstår säkert vad jag menar?


men till dig som skapade tråden så tycker jag att gubbar som ska hålla på att klaga så där kan fara åt helvete eftersom han hade väll inte skottat eller skulle skotta? han hade väll bara kört skoter eller vad du skrev? och då gör de väll inget om nån annan kör där heller :)
 
R

Robin

Var precis ut på en sväng..hade ingen att åka med men abstinensen var för svår så ja stack iväg ensam. Åkte leden uppöver skogen och ut på en skogsväg, kom så småningom ut på en vändplan, där var det ett skoterspår rakt fram samt ett gammalt skogsmaskinspår upp i en sluttning. Eftersom jag gillar åka uppför tog jag skogmaskinspåret och hamnade så småningom på ett hygge.. blåste över det i utkanten för att kolla om de gick att ta sig vidare, men det verkade inte som de så jag vände och åkte tillbaka. När jag kom fram till vändplanen igen stod en vw taro med en sån där husbils-tillsats på flaket där med en gubbe framför som såg tämligen sur ut.. hejade på han i alla fall och körde in på skoterspåret som ja sett tidigare. Efter sådär 100 meter insåg jag att någon kört ved med skoter där och nån fortsättning på spåret fanns ej. Så jag vände och åkte tillbaka, kan tillägga att jag körde omåttligt lungt oxå. När ja kom tillbaks ut på vändplanen står gubben å "vinkar in mig", de syns nu ännu tydligare att han inte tänkt bjuda på fika direkt. Men jag tänker att ja har ju inte gjort nåt fel, endast åkt på redan körda spår.. så jag stannar skotern och fäller upp hjälmen, Gubben säger direkt:
-Va letar du efter?
- nja ja letar väl inte direkt efter nåt..
- Va skulle du dit å göra då? sa han å pekade därifrån jag kom.
-Nä ingenting, jag såg att de var ett spår där så ja tänkte kolla om det gick nånstans... Är de du som håller på å hugger där? (försöker va så snäll som möjligt)
-Ja de är det. Jaha vem är du då? så ja säger vad jag heter..
-Jaha du kom därifrån, hur långt åkte du där? säger han å pekar mot skogsmaskinspåret.
-ja ja kom ut på ett hygge däruppe så ja vände där, sa jag:p
-Ja du vet ja gillar inte att de åks hursomhelst på markerna här..
-nä visst jag är ny här så jag känner inte till områdena häromkring så väl, tänkte bara kolla om de här spåren ledde nånstans.
- jaha vart bor du då? Så jag säger vart jag bor..
- ja det finns ju skoterleder på andra sidan där, säger han å gestikulerar.
- Jaha nä de är ju inte lätt att veta såhär i början, sa jag.
Ja då vände han då å gick mot bilen.. jag blåste raka spåret hem, hade helt tappat lusten att åka för idag.. I början var ja lugn men på hemvägen blev ja mer å mer förbannad! Skulle skällt ut gubbjäveln, ja hade inget för att jag var snäll och körde lungt å så.. kan tillägga att hans "skog" förövrigt bestod av sly till 90% så de är nog ingen risk att nån nöjesåker där i onödan. Hur ***** dum får man bli??
Han fick mig verkligen att känna mig välkommen till byn, som förövrigt håller på att dö ut för medelåldern är väl 70 år.. men då när de flyttar in några ungdomar då *****r skäller vi ut dom.. Va nog den största ***** idiot jag mött på länge och ja kan säga att det går inte att återskapa i skrift.. Han var fan så mycke otrevligare än denna text kan förmedla...
:mad: :mad:

Låter som ett riktigt "by" syndorm. Så är det i nästan alla byar. Allt skall vara som det altid har varit i byn och ingen skall komma och ändra något vare sig det är till det bättre eller sämre.
Och folk som flyttar in i byn utan att ha något anknytning till byn är bara där för att förstöra. :rolleyes:

Känner igen mig.

mvh/Robin
 

ski-dooer

Välkänd medlem
21 nov 2006
212
0
16
jämtland
Det finns ju ställen där det är tabu att köra:
*lantbrukares åkrar (där körs de jävligt mycke å ja tycker de är onödigt om man inte vet att bonden tycker de är okej..), plogade lägdor som ska harvas till våren tycker jag dock inte det är fel att åka på.
*Oplogade skogsvägar
*Planteringar (hyggen)
Håller man sig från dessa ställen tycker jag alla ska vara nöjda.. men de är dom tydligen inte ändå *suck*
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Det är olagligt om man inte har markägaren/väghållarens tillstånd.
För det kan finnas en så enkel anledning att vägen ska plogas just denna vinter, för att exempelvis någon ska köra ut timmer efter den.
Det är du som skoteråkare som är skyldig att ta reda på detta. Så det går inte att hävda att den har aldrig varit plogad förrut.
Knappast han som äger vägen för det är kulturminne. Vi här i byn har rustat upp en del av den där vägen. Röjt skog m.m. som nå trälar. Men där dom bor som den går håller den på och växa igen förutom nu när den där helt plötsligt ska ploga den. Skogen kanske han äger men inte vägen.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Knappast han som äger vägen för det är kulturminne. Vi här i byn har rustat upp en del av den där vägen. Röjt skog m.m. som nå trälar. Men där dom bor som den går håller den på och växa igen förutom nu när den där helt plötsligt ska ploga den. Skogen kanske han äger men inte vägen.
Vare sig vägen är ett kulturminne eller inte, så är det ändå ägaren/väghållaren som bestämmer om vägen, tex. om den ska plogas eller inte och ska den tex. plogas så kan ex.vis skoteråkare förbjudas att köra längs vägen.
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Vare sig vägen är ett kulturminne eller inte, så är det ändå ägaren/väghållaren som bestämmer om vägen, tex. om den ska plogas eller inte och ska den tex. plogas så kan ex.vis skoteråkare förbjudas att köra längs vägen.
Ja, men jag har då inte hört någon 'förbjudning' förrän nu. Men jag kommer att köra på halva den vägen/stigen då jag kommer att vika av från leden på den.
 

an_oger

Välkänd medlem
17 jan 2007
188
0
6
an_oger: Det var ej fråga om en skogsmaskinägare utan en sur gubbe med en taro, vilket jag inte tror går som skogsmaskin. (fanns inte heller några maskiner i närheten) Hans "avverkning" bestod av sly som han kört fram med skoter för att elda i vedspisen förmodligen..

I så fall så har du all rätt i världen att vara pissd, var bara jag som tog för givet att det var en skogmaskin förare när han körde en Taro :D
Man är nog rätt miljöskadad :)
 

ski-dooer

Välkänd medlem
21 nov 2006
212
0
16
jämtland
Haha jaa men de hör väl till.. kommer väl alltid finnas surgubbar antar jag..
Han har väl inte fått komma till på flera år förståss:D hoppas man aldrig blir en surgubbe bara...:rolleyes: Nåväl jag är inte långsur av mig... men jag hejar knappast om jag möter han igen..
 

Bobbo V

Välkänd medlem
1 jan 2000
116
0
6
Uppsala
Vare sig vägen är ett kulturminne eller inte, så är det ändå ägaren/väghållaren som bestämmer om vägen, tex. om den ska plogas eller inte och ska den tex. plogas så kan ex.vis skoteråkare förbjudas att köra längs vägen.
Måste det inte sitta nån skylt där det står "Privat Väg" eller nåt sånt?

Här nere tycker dom flesta bönderna att det är ok att man kör i åkerkanter å så så länge man frågar först och tänker på hur man kör. Det finns dock 2 som ALLTID jäävlas, man får ens inte åka där det är plöjt! :confused: . Skärper dom sig inte så blir det ett nattligt dragrace på nån sådd åker och sen klaga så fort dom drar upp lera på vägarna i sommar.. Dom verkar inte fatta att det är dom som förlorar mest på att vara griniga.

Edit: är det nån kyrkoförening som driver forumet eller varför får man inte svära?? :)