Det kanske inte vill att alla deras skotrar ska låta som snöslungor .Ser ju fint ut! Men det jag undrar är varför dom inte kan bygga en motorstark skoter utan att behöva göra en trippel,,asså typ en twin turbo.
Så som nya polaris iq.
Ser ju fint ut! Men det jag undrar är varför dom inte kan bygga en motorstark skoter utan att behöva göra en trippel,,asså typ en twin turbo.
Så som nya polaris iq.
Just denna nya fyrtaktstrippel körs ju för fullt på skotercross-banorna i Usa , om jag inte misminner mig så tog ju yamaha upp tävlingsverksamheten igen i år.Men varför har inte yamaha gjort nån riktig 440? riktig cross räser, nu räknar jag bort dem gammla men typ från -90 och framåt? men dom har väl inte precis satsat på skotercross så mycket, men nästan alla andra märken har ju en 440 jag menar, iq, rev ,racing, snopro, osv osv... jag tycker det är synd att yamaha itne gjort nån iallafall men nu pratas de ju om att lägga ner 440 i tävlings klass ....
Värska anti polaris tråden
såg ju riktigt intressant ut ! blev ju sugen på en nytro mtx ,vad kommer effekten ligga på i den ,, o priset ??? såg int att det stod nånstans ?=/
Men innom motorcross säger dom ju att det är mkt mer underhåll på en 4-taktare och att ett motorras går på hur mkt som hällst att laga..det kommer att bli som på motocross. för 10år sedan körde nästan alla 2t men nu kör nästan alla 4t. en 4t kan både gå bra på låga varv och ha bra drag.så det går ju finåka tyst och luktfritt och busa och hoppa.
Men innom motorcross säger dom ju att det är mkt mer underhåll på en 4-taktare och att ett motorras går på hur mkt som hällst att laga..
Mvh/jonas
ingen ?
Hej Jonas du ska inte tro att jag har någonting emot dig eller vill vara på dig hela tiden , vill dock tala om en del saker som du kanske inte känner till.
Du pratar om 4 takts-crossar ser jag och visst är det så att det är täta service intervaller på såna motorer, och säkerligen så är haverier kostsamma.
I mitt tycke så är dom också mer svårskruvade än 2-takts motorer dvs mera rörliga delar osv.
Men en sak ska du veta att dom flesta av yamhas motorer har ABSOLUT INGENTING med cross motorer att göra (med visst undantag för phazern).
skall man göra jämförelser så får man titta på sporthojs sidan, och det ska du veta att det är en helt annan femma.
Man har på mc-sidan kommit oerhört långt inom utvecklingen både tekniskt och miljömässigt.
En hojmotor idag väger lite ger mycket effekt och klarar även rätt hårda miljökrav.
Jag kan garantera dig att en hojmotor håller bra mycket längre än vad någon 2-takts skoter med motsvarande effekt någonsin kommer att göra.
det är faktiskt några av orsakerna till att jag väljer yamaha fyrtakt dvs jag slipper haverier och dyligt som jag hade då jag åkte 2 takt.
Det är förbannat skönt att raca på något som jag vet att det håller i alla väder som ingemar sade en gång i tiden:
- De e bare å åk.
//mvh
Men en sak ska du veta att dom flesta av yamhas motorer har ABSOLUT INGENTING med cross motorer att göra (med visst undantag för phazern).
//mvh[/quote
Håller med dig till fullo. Men jag måste förtydliga ang Phazern, Det enda den har gemensamt med Crossarna är borr/slag. Men den har även samma borr/slag som nyare R1 (05- tror jag.) Det är i princip en halv sådan.
Första servicen som ska göras på pz motorn är kontroll av ventilspelet efter 4000mil!
Var bara ett marknadsförings trick att säga att den var 2 yfz motorer.
Ett ganska dumt sådant om man frågar mig, dras en väldans massa paraleller med crossmotorernas täta serviceintervaller.
Själv ska jag helt klart köra FX Nytro RTX nästa år, tror det blir en kanon maskin!!!
Men en sak ska du veta att dom flesta av yamhas motorer har ABSOLUT INGENTING med cross motorer att göra (med visst undantag för phazern).
//mvh[/quote
Håller med dig till fullo. Men jag måste förtydliga ang Phazern, Det enda den har gemensamt med Crossarna är borr/slag. Men den har även samma borr/slag som nyare R1 (05- tror jag.) Det är i princip en halv sådan.
Första servicen som ska göras på pz motorn är kontroll av ventilspelet efter 4000mil!
Var bara ett marknadsförings trick att säga att den var 2 yfz motorer.
Ett ganska dumt sådant om man frågar mig, dras en väldans massa paraleller med crossmotorernas täta serviceintervaller.
Själv ska jag helt klart köra FX Nytro RTX nästa år, tror det blir en kanon maskin!!!
Fox Tvivlar inte en sekund på phazer motorn skulle vara ett dugg sämre , visste bara lite för lite för att uttala mig om den .
Med lite eftertanke så säger det sig självt att man inte bygger som på crossar ...... titta på kolvarna på nya fyrtakts crossar dom är tjocka som snusdose-lock dvs byggt för att köra på tävling och sedan rivas...kolvbyten med täta intervaller osv .
Det är helt enkelt en annan värld , iofs en värld som jag gillar men jag skulle nog föredra en r1 motor på min blivande yz .