phazer fx

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
går bara på 38mm enligt yamahacenter i kiruna iallafall.
och det där när gummiskydden är borta det har yamaha center i kiruna gjort.
så gör dom på alla FX.

noslip sätter man ju direkt om du har en turbo vilket är ett måste på phazer fx då den är enormt trött.

ja då tycker jag du testar att lyfta en 2takt i fronten och sen så lyfter du en fx i fronten.
och säger du att den är lika tung eller lättare än en 2takt i fronten då märker du skillnaden.

och jo du måste kapa skenorna fast du sätter 8kuggar.
om du nu inte vill att skenorna ska slå i

precis som förra talare. fasnar du med skotern och lutar så varnar skotern om oljan och du måste stänga av skotern och sen slå på den. bara en sån sak är irriterande
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
noslip sätter man ju direkt om du har en turbo vilket är ett måste på phazer fx då den är enormt trött.
Den har 80hk, är absolut inte töttare än nån annan skoter med 80hk.

ja då tycker jag du testar att lyfta en 2takt i fronten och sen så lyfter du en fx i fronten.
och säger du att den är lika tung eller lättare än en 2takt i fronten då märker du skillnaden.
Har jag gjort många gånger. den är tex lättare att lyfta än R.evon jag hade förra året. Och är betydligt lättare totalt för den delen.



precis som förra talare. fasnar du med skotern och lutar så varnar skotern om oljan och du måste stänga av skotern och sen slå på den. bara en sån sak är irriterande
Det händer endast om du lägger ikull den helt på sidan. Och du behöver inte stänga av själv, det fixar databoxen när oljetrycket sjunker. När du sen har vickat rätt den så är det bara att vrida på nyckeln och åka.
 

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
kör en lynx rc nu och kan då garantera att totalt är den tyngre men vikten är då fördelad.
därimot på phazern sitter 90% i fronten.

nog är en fläktkyld mxz 550 eller nått i den stilen piggare än phazern iallafall.
 

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
jag ja vet inte men det kanske är därför du tror phazern går hårt.
du lyssnar på motorljudet.

jag vet inte men jag brukar inte lyssna på motorljudet utan jag känner heldre på skotern när man kör.
kör man med mp3 eller hörlurar som jag alltid gör så hör man inte ens skotern
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
jag ja vet inte men det kanske är därför du tror phazern går hårt.
du lyssnar på motorljudet.

jag vet inte men jag brukar inte lyssna på motorljudet utan jag känner heldre på skotern när man kör.
kör man med mp3 eller hörlurar som jag alltid gör så hör man inte ens skotern
Har aldrig sagt att Phazer går hårt. Finns andra skotrar om man vill ha mer hk.
80hk är 80hk oavsett om det är 2t eller 4t. Den går definitivt bättre än en 550 fläkt på 60hk. Ungefär som en SXR 500 tycker jag.

Men nu har vi fått denna tråd att balla ur helt. Tror inte att vi hjälper trådstartaren speciellt mycket längre.
 

Niklas.L

Välkänd medlem
5 sept 2006
330
0
16
Sthlm
Trista saker med fhazern: 25mm kammar org, fästet där boggie dämparna möts går sönder, Turbon går grenröret sönder på (är en flexislang tunn som en ölburk) annars tycker jag att det är en rolig skoter/leksak.
Turbon är riktigt kul att köra. men men det är en ny skoter me ganska många barnsjukdommar, så jag skulle nog hellre köpa nytron.
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
Niklas: Phazern åker i allafall inte baklänges ner för fjällsidorna.:D:D :D

38 matta är ett måste helt klart. Fästet mm har Yamaha uppdaterade delar till så det blir bra. Ska montera mina delar nästa vecka.

Skulle också hellre köpa nytron, det är mycket mera skoter. Men det är mera pengar också.
Om någon funderar på att köpa en Phazer och montera turbo, köp en Nytro i stället, blir ungefär samma pris.
 
Last edited:

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
Har pratat med en representant från Yamaha idag, han berättade att innan nästa sesong så kommer alla Phazer ägare erbjudas gratis omshimsning av boggiedämparna. Alla kommer även att få de uppdaterade delarna till boggien.
Fick även en förklaring till varför boggiefjädringen är som den är.

I våras provade man ut en shimsning här i sverige som man var riktigt bra.
Sen när siffrorna skulle skickas till Kayaba (stötdämpartillverkaren) så blev det nått fel. Så alla dämpare levererades med fel shimsning.

Skönt att Yamaha står bakom sina misstag och fixar till det.
 

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
skönt att yamaha står för sina misstag ?
ja du annars hade det ju varit katastrofalt.
och alla märken står för misstagen som görs.
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
Vad är det du inte förstår!!!
Är det inte bra att man fixar till problemen som varit?
Men det kanske börjar ta slut på argument nu när i princip allt som du gnällt på i den här tråden blir fixat!
Körde lynx med katastrofal boggiedämpning förra året, tror du brp gjorde nått åt det? NEJ.

Vill du svara på detta så ta det med ett PM, den här typen av disskusioner förstör bara forumet.
 

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
va in idag och snackade med en yamaha återförsäljare och dom står INTE för delarna i boggien därimot står dom för shimsningen.
 

PowderRider

Välkänd medlem
15 mar 2007
150
0
6
Bredbyn
Nej nu har ni ballat ur helt ! :p verkar vara två helt olika meningar i detta ämne..
Men som jag har sett och hört om phazern så verkar det vara en helt schysst skoter på bara 80hk.
 

tullan

Välkänd medlem
1 jan 2000
208
0
16
Kan hålla med om att phazern inte är så bra helt original som den levererades. Inget monster till motor, helt kass fjädring, dåligt fäste, dålig styrning samt varmgång om det inte är kallt ute eller mycket snö. Däremot om man åtgärder dessa fel blir den grymt rolig! Fjädring och varmgång stog yamaha för, har fått omschimsade dämpare samt elfläkt. Matta samt skidor bytte jag själv. Detta är sånt man ändå får byta på nästan alla skotrar för att bli nöjd! Nu kan jag säga att den lätt är den roligaste skoter jag haft. (Har ägt bla srx700, f6, pro x2 700 innan). Har även bytt till grövre fjädrar i framvagen så den står imot bättre och inte niger lika lätt. Skotern går inte att jämföra med hur den var från början nu, som natt och dag. Har inte ens saknat effekt nångång i vinter. Dom som klagar på phazern har definitivt aldrig kört ett åtgärdat ex. Det som gör mest skillnad är omschimsning av dämpare samt ny matta...det är ett måste!
 

tullan

Välkänd medlem
1 jan 2000
208
0
16
och för att svara på en inledande fråga....ja den går att resa. Har du 38mm matta och släppt balataremmen max så reser den. Skjutsar man så går det att få bågen bak att slå i utan problem :)
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
Tullan: Vad är det för fjädrar du har monterat i framvagnen?
Ska bli kul att testa maskinen i vinter, alla säger ju att det blir som en helt annan maskin efter shimsningen. Tänkte byta till en Nytro men jag väntar nog ett år till.
 

tullan

Välkänd medlem
1 jan 2000
208
0
16
det är från kayaba antar jag. Ser lika ut som original fast grövre. Den blir mer stabil och niger inte i kurvorna som den ville göra förut. Bättre styrning blev det oxå, men jag har även mountainskidorna på. Original var den hopplös att köra så fort man kommer utanför leden....den skar och neg bara.
Det kommer garanterat bli en jäkla skillnad med omshimsad fjädring. Speciellt den främre boggiedämparn blir kanon. Bak slipper man hästsparkarna men den är fortfarande lite sprättig tycker jag. Inte direkt nån komfort för sittande körning, man ska stå och våldsköra med den så går den som bäst! KN Racing verkar ha en intressant lösning på det som jag nog ska testa till vintern www.knracing.se
 

tullan

Välkänd medlem
1 jan 2000
208
0
16
Nej har tyvärr inget art nr men det var min ÅF som fixade fram dom. Tydligen svåra att få tag i. Men kanske Phazer cup åkarna använder dessa? Det är ju samma märke som original så de borde finnas som tillbehör
 

polarisIQ

Välkänd medlem
7 mar 2007
812
0
16
Boden
Re: Sv: phazer fx

som jag sagt tidigare.
dämpningen är som att åka med tuggummi.
boggien ger äckliga "hästkickar"
turbolagg
tung som ??? i fronten
går bara att ha 38mm matta.
alla barnsjukdommar texatt muttern till motorfästet lossnar.
sen att det inte är noslip drivhjul orginal är väldigt dåligt.
och bara därför så måste man kapa boggie skenorna för att få in ett par.
klen i framvagnen.
det kanske räcker som svar ?

120hk med turbo och det känns som en 2takt från 90talet.

blir fint med att kapa boggie skenorna också. bilden säger allt.

http://www.noeasywayout.se/images/screenshots/bowmore/IMG_1247.jpg

har du ens kört en phazer ?